torsdag 27 juni 2013

Dagens fundering: En självklarhet, en rättighet

Jag ligger och tänker att vilken tur att jag är född i Sverige. Jag har lärt mig läsa. Dessutom har jag möjlighet att läsa många böcker. För mig är det en självklarhet, ja nästan en rättighet.

När jag tänker på vad många som aldrig får den ynnesten att öppna en bok och läsa den. Aldrig få uppleva glädjen i att läsa en bok som får hjärtat att slå lite extra. De som bor i länder och har växt upp i tider då det varit en omöjlighet. När jag tänker på det vill jag börja gråta.

Så tänker jag på alla som bor i Sverige och faktiskt har möjlighet att läsa men som inte gör det. Då blir jag också ledsen över att de inte förstår vad de missar! Då blir jag ännu mer beslutsam att jag i alla fall ska göra mitt bästa för att fortsätta skapa inbitna läsare av alla mina elever. Jag ska med både ord och handling göra mitt
bästa för att de ska förstå att läsandet är en otrolig gåva vi fått!





Inga kommentarer: