tisdag 29 maj 2012

Vilka böcker skulle du ha valt till prinsessan Estelle?

Jag svarade på en kommentar på mitt inlägg om Estelles doppresent (bokhyllan med de 200 böckerna). Jag började då fundera över vilka böcker som jag skulle ha valt till Estelle. Det är inte lätt att välja böcker ur den fina boksskatt som finns. Dessutom är ju frågan om man skulle ha valt svenska böcker eller om man skulle ha blandat med utländska böcker?

Fotograf: Kate Gabor Lånad från Kungahuset.se
Om man nu ska hålla sig till svenska böcker så skulle jag definitivt ha plockat med ett par av Astrid Lindgrens böcker: Madicken, Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter. Ingen barndom utan Astrid Lindgren!!! Så skulle jag absolut plocka med Sandvargen av Åsa Lind. De är så väldigt mysiga att samtala kring och de väcker så många frågor. Pekboken Frukt och djur av John Nordqvist & Johan Toorell, för det är en annorlunda och härlig pekbok! Någon av bilderböckerna om Petsson och Findus av Sven Nordqvist, för de är så härliga. Jag älskar att det finns så mycket att se på bilderna. Någon av bilderböckerna om böckerna Bu och Bä av Olof och Lena Landström, eftersom de har så härlig humor. Raska på, Alfons Åberg av Gunilla Bergström för den måste man bara ha hört. Det är bara några av de böcker som jag snabbt kommer på att jag skulle välja till Estelle. Det finns absolut fler som jag skulle vilja plocka med, men dessa är de första som kom upp i huvudet!

Vilka skulle du välja? Varför?

2 kommentarer:

Karin sa...

Håller verkligen med om Sandvargen! Min egen favorit! Kanske Så gör prinsessor... av Per Gustavsson, och säkert Max-böckerna. Pija Lindenbaums böcker om Gittan är också underbara!

Boktokig Eva Boström sa...

Karin: Så gör prinsessor är verkligen också bra! Älskar humorn!!! Favorit hos oss! Böckerna om Gittan är också bra!