fredag 13 januari 2012

Speltips: Monopol / Monopoly

Tänk så många varianter på Monopol det finns. Det finns Malmö-monopol, Göteborg-monopol, Disney-monopol, Star Trek-monopol, Beatles monopol, Cars 2-monopol, Coca cola monopol, NHL-monopol, X-men monopol, Star Wars monpol, Metallica monopol... ja, listan kan göras hur lång som helst.
Det är verkligen ett spel som håller fortfarande och som barn idag spelar.

På vårt fritids har vi ett Barnmonopol som spelas flitigt. Jag kan säga att det har nog inte gått en dag sedan jag började på mitt nya jobb, som jag inte sett barn spela det. Om någon undrar vad som är skillnaden på Barn monopol så är det framför allt att sedlarna är i valörerna 1, 2, 5 och 10 istället för tusenkronors sedlar som i det vuxna monopol. Så finns det heller inga gatulappar. Jag vet att det finns familjemonopol där man använder kreditkort istället för pengar, men då tycker jag det mister sin tjusning. Man vill ju rada upp sina pengahögar och sortera dem! ;)

Vi har ett resemonopol som vi köpte i Frankrike, som jag är mycket förtjust i. Det har vi bland annat haft med oss på vår bröllopsresa. Sedan har vi ett vanligt monpol, som jag fick som barn som vi tar fram ibland och spelar. Jag undrar hur många hem som det finns monopol-spel i. Det måste vara många!!! För det går inte komma ifrån. Det är något speciellt med pengaspel!!!

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Namn: Monopol/Monoploy
Konstruktör:
Antal spelare: 2-8 spelare
Ålder: från ca 8 år
Speltid: 180 min
Tillverkare: Alga
Publiceringsår: 1937
Kategori: Familjespel, Affärsspel, Pengaspel

Inga kommentarer: