torsdag 17 november 2011

Oplanerat samtal med författare

Tänk vilken tur jag har! Jag kunde kombinera nytta och nöje igår på jobbet. Skolan hade nämligen författarbesök av Mårten Sandén. Han har skrivit barn- och ungdomsböcker, bland annat Petrinideckarna. Men han är även en duktig låtskrivare. Han har skrivit bland annat låtar till Darin, E.M.D och Alcazar. Jag fick en pratstund med Mårten Sandén i soffan under min lunchrast.

Jag frågade Mårten Sandén om han besöker många skolor. Han berättade för mig att han har besökt kring 300 i år. Han berättade att han varit lite överallt, men mest på skolor i södra Sverige och mellansverige. Han hoppas få besöka fler skolor i övre Norrland. Han skulle gärna besöka någon skola i Kiruna.

Jag undrade vad som var roligast med att komma ut i skolorna. Mårten tyckte att det var roligast att komma ut och märka intresse för böcker och läsning. Vi samtalade ett bra tag om vikten av att läsa böcker. Att det är viktigt på så många olika plan, bland annat för att bli en bra läsare men också för att träna sin empati.

Mårten Sandén berättade att det är roligt med alla frågor från barnen. Speciellt från mellanstadieelever så kan man verkligen få vilka frågor som helst.

Jag undrade var Mårten hämtade inspiration från till att skriva. Han berättade då att han får idéer då och då som han skriver upp. Sedan sitter han och jobbar med dem. Han sitter och skriver 50000 tecken varje dag. Det är det viktiga. Att skriva varje dag, även om man inte har en inspiration. Författarskap är ett hantverk.

Jag undrade hur det kom sig att han började skriva böcker. Han berättade att det var en slump. Han hade en vän som ville ha hjälp med ett manus till en barnbok och på den vägen är det. Men han la till att det är bara de senaste 3-4 åren som han skrivit på heltid. Han skrev länge böcker på halvtid. Han varvade bokskrivandet med låtskrivandet. Halva veckan med vardera. Det är också under 2000-talet som han skrivit flest böcker.

Jag frågade vad skillnaden var mellan att skriva böcker och låttexter.
Han svarade att böcker är ett längre hantverk, medan en poplåt helst ska skrias under en förmiddag. Den får inte överarbetas!

Jag undrade om han kände ett behov att skriva. Då svarade han snabbt Absolut! Han skulle kunna skriva hela livet.

-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Jag frågade en lärare efteråt, som hade haft besök av Mårten i klassrummet, vad han tyckte om författarbesöket. Han sa att det var verkligen jättebra!!! Mårten var så inspirerande och gav så bra tips! Två av lärarens elever, som inte brukar tycka om att skriva berättelser var nu i full gång och planerade en berättelse tillsammans.

2 kommentarer:

Gittan sa...

Vad roligt med författarbesök!!! Vi hade det ofta förr men nu finns varken närhet till skolbibliotek eller pengar till författarbesök, tyvärr. Så nu får vi skicka efter lådor från stadsbibliotek och ha bokprat själva :-)

Boktokig Eva Boström sa...

Gittan: Ja, det är jättekul. Speciellt eftersom det blev så lyckat och barnen blev så inspirerade!!!