torsdag 13 oktober 2011

Dagens fundering: Favortitfärg på bok

Jag har märkt att jag har en förkärlek för böcker med blått omslag/framsida. När jag kollar vilka omslag jag tycker är fina så ser jag att en övervägande del är blåa. Det har jag inte funderat över förrut, men det är ju spännande att jag faktiskt styrs av färger också. Inte för att det bara är blåa omslag/framsidor som jag tycker om - för jag kan ju tycka att andra är väldigt fina också. Men om ni ser på det här inlägget kan ni se vad jag menar!

Har du någon favoritfärg?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Själv gillar jag gröna böcker. Det känns så behagligt på något vis.

Unknown sa...

Jag tror nog min favoritfärg är lila i olika toner. Tycker även böcker i ljusblått är snyggt :)

Gittan sa...

Har aldrig haft en tanke på det men kommer säkert att tänka på det nu, återkommer om jag hittar något mönster ;-)

Teresa sa...

Då kan jag vara snäll och berätta varför du dras till färgen blå. Blått inger förtroende samtidigt som färgen blå ger associationer till havet som står för stillhet. Som slutsats drar jag att blått är trygghet och sinnesro. :o)

Boktagen sa...

Jag gillar nog också gröna böcker bäst. Fast jag skulle vilja se mer vinröda omslag. Det är en fin färg.

Syster Värst sa...

Jag har aldrig tänkt på det, men ska fundera på det framöver.