söndag 19 juni 2011

Dagens fundering: Läsa serie i ett svep

En bokserie som jag VARMT rekommenderar!!!
Jag vill nog helst läsa serier i ett svep. Det är så jobbigt när jag måste vänta ett helt år innan jag får fortsätta läsa hur det går för personerna jag läser om. Naturligtvis klarar jag att vänta ett helt år, men det härligaste är när man får läsa flera böcker i en serie i ett svep. Ibland har man så tur att man påbörjar en serie som inte är ny, så det finns flera böcker i serien och man bara kan läsa och njuta! Nu var det dock ett tag sedan det var så för mig! Samtidigt är jag för nyfiken för att kunna hålla mig från att börja läsa en ny serie om jag tror att jag kommer att tycka om den. Håhåjaja... en boktokig Eva har det inte lätt! ;)
Hur är det för er? Vill ni läsa en serie i ett svep? Eller tycker ni att det blir för mycket av det goda då?

9 kommentarer:

BokMamma sa...

Jag vill precis som du läsa allt i ett svep. Så det är glädjande när man hittar serier som det redan finns fyra, fem böcker att läsa. Tycker det blir bättre då för annars hinner jag glömma en massa. Som nu läser jag Baristas del 2 och har helt glömt vad som hände i ettan.

Boklusen sa...

Jag tycker att det är både ock. Jag kan tröttna på stilen när jag läst några böcker och kan ta något annat emellan. Men gillar jag personerna i boken så vill jag bara fortsätta att läsa så jag får veta hur det går för dem.

Nu har jag precis läst Ann Rosmans två första böcker och längtar tills jag kan läsa den tredje.

Vargnatt sa...

Jag läser gärna böckerna i ett svep. Men ibland är det svårt att hålla sig och vänta på att hela serien ska bli färdig :P.

Vad är det för bokserie på bilden? Den såg väldigt mysig ut :)

svartanova sa...

Jag håller med dig precis! Jag plöjer gärna hela serier! Det är svårt att vänta! Just den serien med "bär" som du rekommenderar har jag inte påbörjat än, men de två första står i hyllan. :) Jag har köpt in några serier som jag hoppas hinna läsa i sommar.
Först ska jag bara läsa färdigt Niceville. Precis som du så gillar jag verkligen. :)

Gittan sa...

Har precis avslutat Kråkflickan och önskar att den andra fanns i min närhet att fortsätta med...

Syster Värst sa...

Det är roligt att läsa dem i ett svep, men som någon skrev, kan det bli för mycket av det goda. Förra året läste jag Staffan Westerlunds romaner i ett svep, men det blev lite tradigt, trots att jag gillar dem.

Cissi sa...

Om jag blir rejält tagen av första boken i en serie så ser jag snabbt till att skaffa övriga. Ibland kan jag ta någon bok emellan för att det inte ska bli för mycket. Precis som Boklusen längtar jag efter att läsa Ann Rosmans tredje bok och bärserien som fanns på bilden slukade jag väldigt fort. Priset på inbundna böcker får mig visserligen att vänta (eller till jag kan få tag på den på ett bibliotek).

Boktokig Eva Boström sa...

Bokmamma: Visst är det så!!!

Boklusen: Jag längtar efter att hon ska skriva en till.

Vargnatt: Det är Bär-serien (smultron & Svek är den första i serien) av Eva Swedenmark & Annica Wennström

Svartanova: Då MÅSTE du läsa den i sommar!

Gittan: Den har jag inte läst!

Syster Värst: Jag funderar på om det beror på serierna också.

Cissi: Visst är de underbara!!!

Annika sa...

Om jag faller för första boken i en serie vill jag läsa hela serien i ett svep.

Ofta börjar jag mitt i en serie (hopplösa jag) och om jag gillar vad jag läser så ser jag till att ha kommit igenom hela serien till slut i alla fall.

Och ibland blir det som med Diana Gabaldons böcker: jag läste hennes första böcker i serien i ett enda svep. Sedan fick jag vänta ca ett år på nästa bok och de två sista har kommit ut med flera års mellanrum och så lär det fortsätta då hennes böcker sträcker sig långt över 1000-sidor.