fredag 18 februari 2011

Toni Morrison 80 år

Toni Morrison föddes 18 februari 1931 i USA, närmare bestämt i Lorain, Ohio. Hon fick nobelpriset i litteratur 1993 och hon fick Pulitzerpriset 1988. I sina böcker skildrar hon de svartas villkor i USA förr och nu.

Hon har skrivit: De blåaste ögonen, Sula, Solomons sång, Tjärdocka, Älskade, Jazz, Mörkt spel, Paradis, Kärlek och En välsignelse

Jag har själv endast läste De blåaste ögonen och tyckte mycket om den. Har du läst något av henne? Vad tyckte du?

7 kommentarer:

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Samma som dig, har bara läst De blåaste ögonen och tycker den är så fin!

Nattens bibliotek sa...

Jag har bara läst Älskade. Jag är inte ens säker på om jag tyckte jättemycket om den. Kommer inte ihåg.

franziengland sa...

När jag frågar många av våra amerikanska vänner på internationella skolorna om Morrison och Joyce Carol Oates, så har de aldrig hört talas om dem!!! Jag blev SÅ förvånad och sa att i Sverige tror vi att det är några av de största och mest betydande amerikanska författarna.
En gång frågade jag en mamma vilka författare de tycker är kända och stora i USA och fick till svar (håll i dig nu!): Danielle Steel!! Alltså förstod jag att vi inte riktigt pratade samma område, ha ha. Trevlig helg!

Boktokig Eva Boström sa...

Miss E: Vad roligt att du också tyckte om den!

bokstödet: Jag har tänkt att jag ska läsa den, men det har inte blivit av. Synd att du inte ko ihåg vad du tyckte. var det länge sedan du läste den?

franziengland: Det gör mig förvånad också! Ja, försäljningsmässigt så har jag också förstått att danielle Steel är riktigt, riktigt stor! Trevlig helg på dig med!

Hanneles bok-paradis sa...

oj, jag har läst en hel del av henne

Nattens bibliotek sa...

Jag läste den någon gång på 90-talet. Jag har skrivit upp alla böcker jag läst sedan -88. Men jag hinner inte söka efter det just nu. Snart stundar fredagsmys. Men jag återkommer.Ha en skön helg.

Hannele sa...

jag har läst Jazz, Älskade och Sula av Toni Morrison på 1980-talet, kanske skulle jag läsa om för jag tyckte om henne.