lördag 12 februari 2011

Dagens fundering- Finns det någon genre du inte tycker om?

Igår när jag var på föreställningen pratade jag med en tjej. Vi pratade lite om genre-läsning. Hon tyckte inte om deckare. Jag började sedan fundera. Har vi alla minst en genre som vi inte tycker om? Nu tänker jag inte att det måste vara de stora etablerade genrena, utan det kan t ex vara en slags böcker som man inte tycker om. Jag tycker inte om sanna berättelser om barn som farit illa. Nu när jag själv fått barn, så kan jag bara inte läsa dessa böcker. Det går bara inte!!! Jag har till och med svårt att läsa när det är påhittat.

Vilken genre tycker du inte om?

16 kommentarer:

Karin sa...

Feelgood-böcker! Jag avskyr sådana där hjärtevärmare - jag behöver lite fasa, lite mörka tankar, lite tarvliga människor, lite själens ensamhet för att verkligen fastna för en bok. Jag tycker t ex att Damernas detektivbyrå och Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap fastnar i det facket. Jag vet att många älskar de böckerna men de är helt enkelt inte för mig! Men sen tycker jag jättemycket om böcker som t ex Gavaldas som värmer i hjärtat EFTER att huvudpersonerna fått kämpa och slita, misslyckas och stånga huvudet blodigt, så jag är inte emot lyckliga slut. Men jag håller även med dig om det med barn som far illa - sådana skildringar fascinerade mig förr men nu kan jag bara inte läsa om sådant.

mimmimarie sa...

Åh, nu kommer jag att verka som en inskränkt läsare men förutom deckare så gillar jag varken skräck, fantasy eller lyrik särskilt mycket.

mimmimarie sa...

Nu kommer jag att verka som en väldigt inskränkt läsare men förutom deckare så gillar jag varken skräck, fantasy eller lyrik särskilt mycket.

Boklusen sa...

Jag gillar inte science fiction, skräck och inte heller "sanna" böcker om allt för mycket elände, speciellt inte hos barn. Visst elände klarar jag av, men inte när det blir fööör mycket. Jag vill läsa böcker och må gott!

Hanneles bok-paradis sa...

jag försöker lära mej att tycka om olika sorters musik med, men undviker det tråkiga...

BokMamma sa...

Jag är inte så förtjust i historiskaromaner.

Nattens bibliotek sa...

Det finns nog fler genre som jag inte läser än läser tex så gillar jag inte deckare, skräck, SF, fantasy, chiclitt.

Unknown sa...

Det måste nog bli deckare och science fiction. :)

franziengland sa...

Jag gillar inte science fiction. Tycker inte det ger mig något alls.

Evalinn sa...

Tidigare älskade jag deckare (ända sedan jag föll för Agatha Christie som barn), men för några år sedan lessnade jag rejält. Men nu efter några års paus börjar de bli riktigt trevliga igen. Vissa. Ibland.

Däremot har jag svårt för science fiction. Fast det gillade jag också när jag var yngre.

Märkligt det där.

Boktokig Eva Boström sa...

Vad spännande att läsa vad ni inte tycker om! Tänk vad olika det kan vara och samtidigt lika!

Boktokig Eva Boström sa...

cathrine: Det är många som inte gillar science fiction. Det var länge sedan som jag läste någon science fiction bok. Jag måste ta och läsa en och se om jag fortfarande tycker om det. Och precis i skrivande stund så kommer jag på att jag ju läste en lättläst variant med noveller förra året som jag tyckte om. Fast jag måste ta och hitta en roman också och se om jag gillar den, för noveller kan ju vara en sak och en roman en annan.

evalinn: Ja, det är märkligt hur smaken kan förändras. Men så är det ju också med saker som man äter och TV-program som man tittar på. En del tycker man fortfarande om och andra inte.

bokstödet: Huvudsaken att det finns genrer som man gillar. :)

bokmamma: Man kan ju inte gilla allt! ;)

Hanneles bok-paradis: Vilken musik tycker du är tråkig?

Karin: Vad intressant att du inte gillar Feel-good böcker. Har det alltid varit så? Tappar du intresset direkt som du läser en sådan bok, om du nu plockar upp en sådan bok?

Boklusen: Jag tycker också mer och mer att jag vill läsa böcker som jag mår gott av. Kanske jag är i en sådan period i livet!

mimmimarie: Man behöver ju inte läsa allt som finns. Huvudsaken är att man läser tycker jag! :)

franziengland: Så kan det vara! :) Eller så har du inte läst rätt bok! ;)

Karin sa...

Ja, det tar ingen lång stund att inse att man har satt tänderna i en Feel good-bok! Det känns ungefär som när man ätit en stor skål söt glass med ännu sötare kolasås på, toppat med några maränger. Sötsliskigt, helt enkelt! Fram med 70%-ig choklad och lite ångest, tack, i alla fall för mina romangestalter! Själv håller jag mig till chokladen, en dubbel espresso och odramatisk vardag om jag får välja...

Ylva sa...

Jag brukar inte läsa deckare och fantasy. Det gör det lite besvärligt när jag ska tipsa om böcker till dem som gillar sådana...

Lisa H sa...

Skräck har jag nog aldrig lyckats läsa, vet heller inte om jag borde.. Jag är väldigt lättskrämd och går och tänker på otäcksheterna i flera dagar efteråt (om jag t ex sett någon hemsk film) och kan knappt duscha med duschdraperiet fördraget för jag får för mig att det kommer komma in någon blodtörstig zombie (de är värst!) i badrummet och rycka undan draperiet när jag står där.. :-o

Men jag är samtidigt nyfiken på hur skräck funkar i bokform och kommer säkert prova att läsa något sådant så småningom :P

Annars skulle jag nog säga att fantasy/sci-fi och liknande inte är min kopp te. OM det inte vore för att jag ju faktiskt har läst och ÄLSKAT serien om Hungerspelen, som ju i allra högsta grad är sci-fi-hitte-på.

Slutsats: Jag är antagligen en allätare (alläsare!). Så länge boken är spännande/bra/intressant och har en historia som fångar mig så kvittar det nog vad den har för ingredienser eller vilken genre det är :)

Boktokig Eva Boström sa...

Ylva: Ja, jag kan förstå att det blir svårt!

Lisa H: Det verkar så (att du är en Alläsare)!