torsdag 27 januari 2011

Dagens fundering - Får man ändra ett betyg?

När man har skrivit om en bok på bloggen och sedan efter ett par veckor eller någon månad kommer på att man inte är nöjd med det betyget som man gett, får man ändra det då? Eller är det läget att "lagt kort ligger"? Ibland kan man ju tycka att boken var ganska bra, men när boken har fått sjunka in lite så kan man tycka att den var bättre. Eller så är det tvärtom: Man tycker att boken var jättebra just efter att man läst den, men sedan så kommer man på att boken inte var så där otroligt bra som man först tyckte.

 Vad tycker ni? Får man ändra eller inte?

9 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

jag ändrar mej hela livet, kallas för utveckling :)

Linnea sa...

Jag ändrar aldrig, men jag gör ofta som du. Ofta är det fyrapoängarna som jag kommer ihåg i slutändan. Många av mina favoritböcker har faktiskt inte fått toppbetyg direkt efter utläsningen!! Man ska ta betyg med en nypa salt. Till och med de man själv sätter. ;)

Karin sa...

Jo, det får man! Det är aldrig för sent att tänka om, tycker jag.

Annika sa...

Naturligtvis får man ändra ett betyg om man vill det!

Jag har personligen aldrig gjort det, men jag funderar starkt på att sluta med betygsättningen för att i stället skriva ett mer ingående omdöme om boken i fråga. Hur det slutligen blir med den saken återstår att se.

Syster Värst sa...

Mycket kan hända som gör att man ändrar åsikt, så det är klart att man kan ändra ett betyg på en bok också, men som läsare av bloggen vill man förstås gärna ha en motivering till betygsändringen... :-)

klok som en bok sa...

Klart man får om man vill:-) Jag har ändrat en helt del i efterhand, problemet är ju som du säger att när boken fått sjunka in lite så kan man behöva justera betyget:-)

franziengland sa...

Ja du, det finns det ju inget svar på och det beror alltid på sammanhanget. Tänk om lärare t ex fick ändra sina betyg efter ett tag, eller efter flera år... kunde bli hur intressant som helst :) . Ska jag tycka till om hur du gör på din blogg tycker jag att inom en månad kan man ändra betyget (det är ju inget som kommer att hända särskilt ofta gissar jag), därefter tycker jag betyget är skrivet i sten. Detta därför att det står ett datum på inlägget då du gjort recensionen och betygsvärderingen är kopplad till den tid när du läst den. OM sedan någon frågar dig om en bok flera år senare, så hänvisar du säkert ändå inte enhändigt till din gamla recension utan säger "så tyckte jag då, idag skulle jag kanske tycka ....".
Vad har du kommit fram till själv?

Recenzion sa...

Själv brukar jag inte ändra betygen men jag tycker självklart att man får det. Man kan ju ändra sig och även fast man har bloggat om boken så står det ju inte ristat i sten :)

Boktokig Eva Boström sa...

Jag brukar oftast inte ändra betygen, men det har hänt att jag ändrat just efter att jag publicerat inlägget för att jag ångrat mig. Jag kom idag på att man jag ju göra en uppdatering på sitt inlägg och skriva: "Men nu tycker jag" eller något liknande.

Hanneles bok-paradis: Utveckling är bra!

Linnea: Det håller jag med om! Överhuvudtaget viktigt att ta andras åsikter med en nypa salt eller att man tänker på att det är ju bara en åsikt.

Karin: Härlig tanke!

Annika: Jag funderade också på det, men så kom jag på att jag är tvungen att ha det så här för då är det mycket lättare att hitta böckerna för mig.

klok som en bok: Ibland är jag nog för snabb med att skriva om boken. man ska nog låta det gå ett par dagar.

Syster Värst: ja, det kan man ju lägga till. det skulle nog ge en annan dimension till recensionen. det skulle jag vilja veta om det t ex är så en bok växer med tiden.

franziengland: Visst är det så att det är kopplat till den tidpunkten. Det skulle ju bli lite konstigt att gå in och ändra ett betyg som jag t ex läste för flera år sedan!

Recenzion: Härligt att höra!!!