tisdag 11 januari 2011

Dagens fundering - Oplanerad temaläsning

Jag har upptäckt att det varit gånger som jag läser böcker som hör ihop på något sätt. Jag tänkte först på det när jag inom en månad för några år sedan läste böcker som på olika sätt handlade om cancer. Nu menar jag inte att jag själv gått och aktivt valt att läsa just böcker om cancer utan att jag vid olika tillfällen under en månad plockar upp tre böcker och läser dem och det visar sig att de handlar om cancer. I sommar var det tema hund. Det har också blivit så med biografier. Nu sist som jag reflekterade över detta var när jag läste tre böcker om dödsfall i familj. Det är så intressant att det slumpar sig så.

Har du varit med om detta med oplanerad temaläsning någon gång? Vad var det då som du läste tre (eller fler) av?

7 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Jag tror det var för en eller två somrar sedan jag kom in i ett litet Stim av släktkrönikor, men jag upptäckte det först efteråt när jag skulle blogga om böckerna.

Snöfrid sa...

Förra året (håller fortf. i sig till viss del) fick jag ett beroende av hbt-litt. Införskaffade en hel hög och har läst ut större delen. Hade inte tänkt på det förrän jag läste ditt inlägg haha :)
Roligt hur man kan läsa en bok på ett visst tema och sen dras man lixom till det temat undermedvetet.

Malin sa...

Jag läste Boktjuven och boken efter var Sarahs nyckel. Båda två utspelar sig under andra världskriget. Det var lite tema...

Vicky sa...

Efter att ha sett filmen Svinalängorna och läst boken Precious om barn som far mycket illa så nästan ångrade jag mig igår när jag började på Bara ett barn av Malin Person Giolito där temat fortsätter. Inget direkt roligt tema heller...

franziengland sa...

Hmmm, nej det har jag inte tänkt på. Men jag ska börja läsa Boktjuven som jag ser att Malin läst, för vår äldsta dotter, så snart vi avslutat Maj Bylocks sista bok om Jean och Marie. Det ser jag fram emot.

Boktokig Eva Boström sa...

Malin: Ja, det var det!

Vicky: Nej, det är inget må-bra tema, direkt. Men tur att Bara ett barn är en bra bok. Sedan får du försöka hitta en rolig bok sedan att muntra upp dig med!

Snöfrid: Ja, det är intressant hur man omedvetet läser vissa böcker!

Västmanländskan: Vad spännande att du också upptcäkt att du läst oplanerad temaläsning. Vad var det för släkkrönikor?

Boktokig Eva Boström sa...

franziengland: Boktjuven.. det är en bra bok det