tisdag 2 november 2010

Dagens fundering - Ångest över Bokbloggarnas litteraturpris

Jag har lite ångest. Hur ska jag kunna rösta på bästa boken i Bokbloggarnas litteraturpris när jag inte läst alla? Nominera gick ju bra (eller bra och bra ... jag velade ju som en ren som ska över vägen när jag skulle bestämma mig för bara 5 böcker). Men de böckerna som jag valde mellan hade jag ju läst. När det gäller de böcker som nu är de 10 officiellt nominerade till Bokbloggarnas litteraturpris, så har jag läst hälften. Blir det rättvist om jag väljer bland de 5 som jag har läst? Tänk om någon av de som jag inte har läst är mycket bättre än de som jag har läst! Tänk om 2010s bästa bok gömmer sig bland de inte lästa. Hur mycket kommer jag inte att gräma mig då att jag röstade på en av de andra böckerna. Hmmm... Jag undrar hur fort jag hinner läsa de 5 böcker som jag inte läst? ;) (Jo, jag vet... jag är bara en i mängden som röstar och röstningen står inte och faller med mig... :D )

Så här ser det ut:
Utrensning – Sofi Oksanen Inte läst
Lilla stjärna – John Ajvide Lindqvist Läst
Her Fearful Symmetry – Audrey Niffenegger Läst
Easter Parade – Richard Yates Inte läst
Kyrkogårdsboken - Neil Gaiman Läst
Inlåst - Emma Donoghue Inte läst
Vyssan Lull – Karin Gerhardsen Läst
Darling River – Sara Stridsberg Inte läst
Främlingen i huset – Sarah Waters Läst
Samtal med djävulen – Inger Edelfeldt Inte läst

4 kommentarer:

Pia sa...

Jag har bara läst två av de nominerade: Vyssan lull och Lilla stjärna. Så att rösta då blir väldigt konstigt. Jag tänker som du att kanske gömmer sig den bästa boken bland de jag inte läst.

Filippa sa...

hmm... Läs de som verkar bäst (eller du får tag på), sen får du väl se om du hinner med fler! :P haha, svårt beslut...

Lisa sa...

Jag har inte läst en enda..! Tänker alltså av förklarliga skäl inte rösta. Men har man läst hälften som du har gjort så skulle jag röstat på den jag gillade bäst av dem i alla fall. Så rösta på du! (tycker jag) :)

Boktokig Eva Boström sa...

Pia: Vad skönt att höra att det finns de som tänker som jag! :)
Filippa: Jag har en hög av de nominerade som väntar! Vi får se hur många jag hinner med!
Lisa: Tack!