torsdag 27 maj 2010

Dagens fundering - Pendlarläsning

Förr hade jag en stunds resväg till jobbet med buss och tåg och då passade jag alltid på att läsa. Det var skönt att ha den där stundens läsning varje dag. Numera så går jag oftast till jobbet, regnar det tar jag bilen. Jag lämnar och hämtar barnen på förskolan varje dag, utom måndagar. Så då finns det ingen sådan möjlighet.

Jag kan sakna den där stunden på morgonen och eftermiddagen. Även om det är skönt att bo på promenadavstånd (30 min promenad) till arbete och förskola. Det är sådant skönt sätt att starta arbetsdagen och avsluta arbetsdagen. Man blir på bra humör om man läser innan jobbet och då klarar man av arbetsuppgifterna bättre. Har dagen varit jäktig eller kass, så är det lättare att komma över det med en stunds läsning innan man kommer hem.

Jag brukar tänka att pendlarläsning måste ju vara en av den vanligaste formen av läsning. Hur många av er har den möjligheten? Att läsa till och från jobbet?

8 kommentarer:

Lillemor Åkerman sa...

F.n pendlar jag mellan 3-4 timmar varje dag (kommer förhoppningsvis att minska ner till 2 senare i år). Det är ju en sjukt stor del av dagen som går bort till att resa men att varje dag få den tiden till läsning är rätt underbart!

Hundöra sa...

Jag har flyttat in till stan och har 15-20 minuters promenad avstånd till jobbet nu. Jag saknar tiden då jag behövde pendla 30 minuter för det var faktisk då jag läste som mest. Det var då man hade tid för läsning vare sig man ville eller inte.

Anonym sa...

Jag läser både till och från jobbet (ca 50 minuter enkel väg) när tillfälle ges. På morgonen har jag dock oftast sällskap med en granne och/eller en arbetskamrat så då blir det ingen läsning. Men på hemvägen, då läser jag nästan alltid!

Fullbokhylla sa...

Jag brukade pendla med tåg, en timme enkel väg, och jag har har aldrig läst så mycket!! Och då är jag ju en storläsare även nu när jag cyklar till jobbet på fem minuter. Men visst, kombinationen noll pendlingsläsning plus ettåring hemma har effektivt begränsat mitt läsande...

Boklusen sa...

Jag cyklar till jobbet varje dag och det är skönt att ha såpass nära. Men det hade varit härligt med lite lästid också, som ni pendlare får "gratis"!

Kerstin sa...

Jag läser på tåget till och från jobbet, ca 20 minuter i vardera riktningen. Men jag läser även på kvällarna istället för att se på TV.

*malin* sa...

Vad roligt att du nämner det, för jag tänkte faktiskt på just det häromdagen. Vid nyår bytte jag jobb och tidigare hade jag ca 40 min enkel resa med tåg, vilket gjorde MYCKET lästid för min del. Jag läste hur mycket som helst på tåget. Numera har jag bara en kort bilfärd till jobbet. Jag saknar faktiskt lite det där med pendlandet just för den lugna stundens läsning jag alltid fick börja dagen med.

Vicky sa...

Eftersom jag kör bil så kan jag ju inte läsa samtidigt. Men jag längtar efter en ny bil där jag enkelt kan koppla in en mp3 spelare - den (troligtvis avlägsna) dagen ska jag börja pendlarlyssna :)