fredag 16 april 2010

Helljusensamhet

Jag läser alldeles för sällan diktsamlingar. Det är synd! Ibland kan dikter vara svåra att ta till sig. Det är inte dessa. Dikterna i Helljusensamhet är lätta att läsa och lätta att tycka om. De har ofta oväntade vändningar. När man börjar läsa dem vet man inte hur de slutar och man får en del att fundera över.

En av mina favoriter i samlingen heter Wolkswagen, som inte alls handlar om en bil. Dikten börjar: "Så vacker du åldras". Bara den början tycker jag sätter en sådan härlig ton.

Betyg: 4 av 5

 -~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Helljusensamhet
Författare: Kurt Levlin
Antal sidor: 71
Förlag: Ord & Visor förlag
ISBN: 978-91-85515-90-5

1 kommentar:

violen sa...

Ja visst är den här diktsamlingen bra! Jag läser den sparsmakat för att kunna skriva om den snart.
Rekommenderar författarens novellsamling En andra chans också. Den fick mig att börja läsa noveller. Nu får den här diktsamlingen mig att vilja läsa poesi!