onsdag 21 april 2010

Charlotte Brontë

Idag den 21 april, fast 1816, föddes Charlotte Brontë. Hon växte upp i Haworth, Yorkshire med sina syskon. Jag har varit och besökt huset, som nu är museum, där hon växte upp och sett hedarna där omkring. Det var verkligen intressant att se det efter att ha läst hennes och hennes systrars böcker.

Har ni läst Jane Eyre eller någon av hennes andra böcker? Visst är det faktastiskt att den skrevs för snart 200 år sedan och läses fortfarande! Charlotte Brontë har verkligen lämnat efter sig något till eftervärlden!

7 kommentarer:

Karin Berg/Enbokföralla sa...

Jag älskar hennes böcker och har sett filmerna också =)

Lotta - hyllan sa...

Vad kul att ha besökt museet, det skulle jag också vilja göra :)

Anonym sa...

Jag älskar också hennes böcker, och hennes systrars böcker också. Instämmer att det är fantastiskt att den är 200 år gammal och fortfarande håller så väl som den gör. Prata om att kunna fängsla sina läsare!

Cicci sa...

Såg nyligen en ny filmatisering av "Svindlande höjder" på Tv4+. Den var underbar! Är nu jätte sugen på att läsa boken som står hemma i bokhyllan och bara väntar på att bli läst. :-)

Pockethexan sa...

Ja o jag har ännu inte läst den..

Fy skäms på mig, men det är för många böcker i min "måsteläsadenhär"-högen!
Då är det tur att det finns någar som påminner en om de där "måste" böckerna ibland, för Jane Eyre är ju en sådan bok!

Kramis o ha en bra Brontë- dag!!!/från Pockethexan själv
<;D

klok som en bok sa...

Nej, inte läst något...

Ida sa...

Jag var i Haworth i december, till museet och ut på hedarna och så tog vi en öl på puben där brorsan bronte brukade supa...
Ganska häftig upplevelse att vara där!
Har bara läst en enda Brontebok och det är Wuthering heights, men i sommar ska jag ha en läsa-klassiker-sommar och har bl.a. tänkt ta mig an Jane Eyre då! :)