onsdag 24 mars 2010

Dagens fundering - Spelar utseende någon roll?

Jag är nog lite utseendefixerad, för jag kan välja att läsa en bok bara efter dess yttre. Jag kan läsa en bok bara för att den ser så vacker ut. En annan bok kan locka mig genom att se mystisk ut. En tredje bok kan locka mig genom ett spännande yttre.

Nu väljer jag ju inte bara bok efter dess yttre och det är tur, för annars skulle jag ha missat böcker för att jag tycker att deras yttre är tråkigt och inte tilltalande. Jag hade t ex missat boken Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie. Usch, vilken tanke!

Hur är det med dig? Händer det att du väljer bok ibland bara på grund av dess yttre?

2 kommentarer:

BokMamma sa...

Jag skulle säga att jag ibland väljer bort böcker för att de har en tråkig utsida. Det är dock sånna böcker som jag inte vet något om. Jag har precis läst Allt är bara bra, tack och skulle jag gå efter utsidan på den så skulle jag definitivt inte läst den. Ibland känns framsidan bara så fel och man undrar hur de tänkt....

Ango sa...

Det har hänt att jag har valt bok efter utseende, men det är inte så vanligt. Däremot har jag valt boken enbart på titel ibland. En riktigt fyndig titel kan få mig väldigt nyfiken på en bok: "De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör, och hur man undviker dem" är ett exempel på titel som fått mig att välja boken just pga av titeln. Nu har jag inte läst boken ännu, den står fortfarande i bokhyllan, men jag ska läsa den...snart ;).