måndag 1 mars 2010

Dagens fundering - Knökfull bokhylla?

Efter att ha varit inne och läste hos Bokbabbel så började jag fundera kring överfulla bokhyllor. Jag kan direkt säga att mina bokhyllor ÄR knökfulla. Det finns sååå mycket böcker hemma hos oss. Eftersom jag läser rätt så fort så känns det tryggt att det finns böcker i bokhyllorna som jag inte läst. Så finns det ju massor med böcker som jag HAR läst också, men som jag vill ha kvar. En del böcker som jag inte har en speciell känslomässig koppling till skänker jag bort. Men tomrummet som blir, fylls genast upp av nya böcker!

 Jag blir lycklig av att se mina bokhyllor och de inspirerar mig till att läsa mer! Det jag funderar på är: Kan det bli för mycket böcker? Än så länge har jag inte upplevt att jag har för mycket böcker. Men är det någon där ute som tycker att deras bokhylla är för full? Som känner att det känns jobbigt med alla böcker? Och hur ser det ut i era bokhyllor? Är de överfulla eller halvfulla? Finns det plats för fler böcker?

7 kommentarer:

Lilla O sa...

Det finns definitivt inte plats för fler. Tyvärr har våra två barn fått det rum som jag, när vi köpte huset, hade som bibliotek. Tio fulla bokhyllor har blivit fyra vilket betyder många lådor på vinden och bokhögar typ överallt. Jag rensar och skänker, men det hjälper liksom inte.

Anonym sa...

Jag gillar att ha nästan helt fulla hyllor, med något hyllplan över att "växa i". Just nu svämmar hyllorna över och jag har boktravar stående lite varstans - klart opraktiskt.
FÖR mycket böcker kan det nog bli om man bor väldigt litet, men nsom tur är så har jag inte det problemet. :)

BokMamma sa...

Jag är lyckligt lottad. Jag har faktiskt plats i mina bokhyllor och jag har även plats med fler bokhyllor :)

Hermia Says sa...

Min käre make och jag har just börjat inse att det kanske inte finns obegränsat med plats i hyllorna. Det har jag liksom förbisett eftersom jag inte köper så mycket böcker, lånar det mesta. Men en plötslig förökning av pocket- och konstböcker har skett. Vi få se hur vi löser det.

Karin Berg/bokcirkel sa...

Jag har så fullt at det dräller böcker överallt. Gör som lilla O och försöker ge bort böcker, men det jälper liksom inte..Har också väldigt mycket barnböcker.

Boktokig Eva Boström sa...

Det låter som det är många som har många böcker i sina bokhyllor! Vad härligt! Även om det inte alltid är lätt att få plats med alla böcker som man vill ha där!

klok som en bok sa...

Det kan definitivt bli för mycket böcker, speciellt när man flyttar ofta:-) Annars är drömmen att någon gång ha ett hus med tillräckligt många rum för att kunna inreda ett till bibliotek!