söndag 24 januari 2010

Dagens fundering: Hur komma ihåg sina författare?

Varför är det så att jag glömmer bort författare som jag tyckt om och läst böcker av. Plötsligt kan jag råka på dem igen av händelse och tänker då... Varför har jag inte läst något av honom eller henne på så länge? Är det bara det att man drunknar i böcker som ges ut eller har man bara dåligt minne. Speciellt svårt är det med författare som har ett långt uppehåll mellan sina böcker.

Jag får väl ta och erkänna att jag faktiskt har rätt kasst minne. Då blir det inte lättare att hålla koll på sina författare. Jag får väl ta och göra listor med författare att hålla koll på. Frågan är bara om jag då kommer att undika dessa författare med tanke på mit dåliga resultat av mina läslistor? ;) Fast å andra sidan fungerar ju mina vill-ha listor. Men det blir väldigt långa författarlistor. Undrar om det fungerar rent praktiskt?

Hur gör ni? Har ni bra minne? Eller har ni någon smart lösning?

3 kommentarer:

klok som en bok sa...

Nej det är inte lätt att komma ihåg allt man vill läsa. Man får ha bloggen:-)

Rondine sa...

Har också urdåligt minne, vad den saken beträffar.
Kan gå på bibblan, strosa runt på måfå. Tänka på en författare och så kommer jag inte på namnet..
hur kul är det?
Nyss återlämnat i ngn. rullvagn, har räddat mig många gånger.
Där hittar man ofta nyare böcker.
Vill också rekommendera Paul Auster,
om du inte läst ngt. av honom.
Läser inte så mycket deckare/thrillers, men en som jag gillar i den genren (mera thriller då) är John Grisham. Läste faktiskt min första Grisham på engelska, det var så jag hittade honom.
När det gäller att komma ihåg, så tänker jag nog inte göra några listor. Det får bli som det blir.

Linda sa...

Sv: Tack:).

Jag brukar också glömma namn. Riktig irriterade när man står i en bokhandel och ska leta efter nya böcker vars favoritförfattare skrivit eller som någon har rekommenderat. Tips är att skriva upp som du skrev.