lördag 17 oktober 2009

Dagens fundering : Dåligt minne

En del böcker kommer jag inte i alls ihåg att jag läst. Vad beror det på? Jag hittade till min glädje en bok där jag skrivit upp vad jag läst under 95-97. Jag läste igenom böckerna på listan och stannade upp halvägs i listan inför en boktitel som kändes bekant. "Va?" tänkte jag. "Har jag redan läst den här boken? Men den läste jag ju för första gången för ett år sedan." Men nä... så var det alltså inte. Jag hade redan läst den och av någon konstig anledning förträngt den så mycket att jag, när jag läste den förra hösten, inte kände igen den det minsta utan trodde att det var första gången jag läste den. Tänk att jag har glömt en bok så totalt!!! Jag fortsatte att läsa igenom listan med böcker lite mer kritiskt nu och insåg att flera av böckerna på listan kände jag inte igen titlarna på. Men läst dem hade jag tydligen. Tur att jag i alla fall skrivit efter varje bok om jag tyckte om den eller inte! ;) Hm... Vissa böcker kommer jag ju ihåg så tydligt men under denna läsperiod var det flera som jag inte kände igen. Kan man ha vissa perioder då man glömmer böckerna lättare? Eller är det så att jag bara kommer ihåg de som gjort mest intryck? Nu tycker jag att jag har mer koll på böckerna som jag läst när jag tittar igenom mina läslistor. Är det kanske för att jag bloggar om dem? Att jag tvingas att fundera lite mer kring boken? Det tål att fundera på!

Hur är det med ert bokminne?

1 kommentar:

Pia sa...

Hej där!
Det är kanske inte så konstigt att man inte minns alla böcker efter några år, speciellt inte om man läser mycket.

Jag började ju skriva ner något lite om de böcker jag läste från år 2003 och la sen ut på min hemsida - och på den vägen är det! Kan ju säga att jag har själv stor glädje av att kunna gå tillbaks och se vad jag tyckte om någon speciell bok. Synd bara att hemsidor får så få besökare.

Vi människor förändras ju hela tiden och ibland har man mycket runt omkring sig, även när man läser. Så då är det kanske inte så konstigt att inte allt sitter fast i minnet årtals efteråt.

Ja, det var mina tankar om ditt inlägg här idag! Ha en fortsatt skön lördag! Kram Pia