onsdag 25 mars 2009

Dagens fundering - Samma boksmak?

Jag har funderat över min boksmak och min mammas. Vi har inte riktigt samma boksmak. En del böcker som jag har läst kan jag tipsa henne om och jag vet att hon kommer att gilla dem! Men så finns det böcker som hon aldrig skulle läsa och aldrig skulle tycka om. Det finns även böcker som jag inte läser av de som hon läser. Min pappa läste sällan böcker. Om han läste böcker skulle det handla om bilar, fackböcker. Så vi hade definitivt inte samma boksmak!!! Jag undrar om det finns någon som har samma boksmak som sina föräldrar? Hur ser det ut för er? Har ni samma boksmak som era föräldrar eller skiljer det sig mycket?

4 kommentarer:

Ango sa...

Min familj var definitivt inte någon "läsarfamilj" så jag kan inte skylla mitt intresse för litteratur på mina föräldrar.
Jag har inga minnen alls av att mamma eller pappa läste böcker för mig. Däremot började jag själv läsa väldigt tidigt (4½ år) och läste sedan allt jag kom över.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Jag har aldrig läst så mycket böcker. Önskar ibland att jag kunde. :)

Önskar dig en jättefin dag!!

Pernilla sa...

Jag genomgår just nu det stora steget att flytta hemifrån (något lat har jag varit, 21år gammal borde man ju lyft på ändan vid det här laget..) och är på väg från lilla Flen till stora Stockholm. En studentlägenhet i Solna på 22kvadrat blir det! :) Mitt största bekymmer just nu är hur tusan jag ska få plats med alla böcker! haha.

På tal om föräldrar och boksmak, så kan jag omöjligt begripa hur jag blev så besatt av läsning. Min mamma läser mest allmänna tantböcker (de få gånger hon läser) och pappa kunde stolt visa upp de två böcker han läst i hela sitt liv. Så jag såg till att ändra detta! För två år sedan gav jag pappa "den svenske kannibalen" i julklapp, och sedan dess har han läst nästan hundra böcker! :) Svårigheten är ju bara att kunna ge/tipsa om de böcker som håller läsandet igång.. Deckare tycks alltid gå hem liksom sanna historier, men jag jobbar nu på att gubben ska läsa Harry Potter- böckerna! :) Så det går att tvinga ens föräldrar till en (bra!) liknande boksmak som en själv, det är jag övertygad om! =)

Pia sa...

Vilka roliga funderingar du har! :)
Mina föräldrar läste nog inte så mycket de heller, men jag minns att det fanns Ivar Lo-Johansson och böcker av Sigge Stark.
Jag fick ofta höra att jag läste föör mycket! :(