söndag 29 mars 2009

Dagens fundering - Musik och böcker

Jag har haft en av de härligaste läsupplevelserna när jag lyssnade på musik medan jag läste. Det var lugn avslappningsmusik och bara jag se boken blir jag alldeles lugn och harmonisk. Men jag brukar inte så ofta lyssna på musik när jag läser. Jag vet inte riktigt varför. Fast om det är för trallvänlig musik är det nog risk att jag tappar lite av min koncentration. Hur är det för er? Lyssnar ni på musik medan ni läser? Tycker ni att det kan förhöja läsupplevelsen eller distraherar det? Har ni tips på någon bra läsmusik?

9 kommentarer:

Jeanette1981 sa...

Jo lite fullt upp har man nog :-)
Nä svärmor är inte allergisk men grannungarna som är där titt som tätt är det så därför fick han vara "hemma"

Om du gillar lite fantasy böker han jag rekomendera serien Aurian den är sååå himla bra. jag läste inte fantasyböker innan jag läste den men den var stört bra. mistrals dotter är oxå jätte bra

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

När jag t ex skriver i stökig miljö så skapar jag ett eget rum med musik i lurarna. Jag skrev en bok som heter Frusna ögonblick och den är för evigt förknippad för mig med den grekiska musik jag lyssnade på i Kavalla medan jag skrev om min gamla hemstad Sundsvall.

linda sa...

skulle behövas fås lite ordning i min bokhylla, men jag måste ha en större först innan jag kan göra nåt åt det. Haft en trevlig helg?

Snöfrid sa...

Jag lyssnar i stort sett alltid på musik, oavsett vad jag sysslar med. Musiken gör det lättare för mig att stänga ute allt annat oljud och koncentrera mig på vad jag gör. Det är även avkopplande. Så ja, jag lyssnar ofta på musik medan jag läser.
När det kommer till vilken sorts musik så skiftar det nog en del. Jag kan lika gärna lyssna på lugna ballader som på gothicrock. Men jag tror det ibland oxå kan bero på vilken bok jag läser. Skulle nog inte lyssna på rock samtidigt som jag läser en kärleksroman, eller ballader när jag läser en deckare. Det skapar lite fel stämning tycker jag.
Men musik + läsning, det gillar jag. :)
(Kan tilläggas att jag i många fall har med mig en bok men ej musik. Musiken är inget måste för mig.)

februaribarn sa...

Tända ljus är alltid mys :)

Måste ju lämna mina fundertingar kring musik & böcker också ;) i regel vill jag gärna ha det så tyst som möjligt omkring mig när jag läser - förutom sommartid. Då läser jag gärna ute till fåglarnas kvitter och övriga av naturens ljud :)

När jag var yngre kunde jag läsa till musik oftast någon instrumentell historia, så man inte börjar fundera på textbudskap samtidigt med bokens text. Men, är det en riktigt bra bok, som man är helt inne i, då har ju inte omgivningen någon större påverkan på läsningen egentligen.. :)

Musik kan ju förstärka bokens intryck med tycker jag, minns när jag läste något spännande av Dean Koontz, och samtidigt lyssnade på en ganska mörk skräckfilmsaktig musik, härlig kombination... :)

Annika Estassy sa...

Gärna lugn musik men inte så högt.

Ingela sa...

Visst händer det att jag läser böcker, men det är hemskt sällan, tyvärr. Han liksom ingen ro.

Hoppas att di har heft en härlig helg!

Amy sa...

Tycker om att lyssna på musik medan jag läser men precis som du skriver kan jag ibland tappa koncentrationen ifall de är alldeles för trallvänliga. =)

Angående min bokhylla och författarna, på min blogg kan du klicka på "Min bokhylla" och där står alla mina böcker. Alldeles för många. ;)

Pia sa...

Om jag sitter på tåg, så har jag alltid musik i öronen och boken i handen! Men hemma vill jag ha lugn och ro när jag läser. :)