söndag 1 mars 2009

Dagens fundering - Första boken? Första läsningen?

Kommer du ihåg den första boken du läste? Det gör tyvärr inte jag. Jag har sökt och sökt i mitt minne men inte lyckats komma på det. Däremot kommer jag ihåg läseboken vi hade i ettan. Det var då jag lärde mig läsa. Så i och för sig så kanske det kan klassas som den första boken som jag läste. Men jag tänkte mer på den första skönlitterära boken som inte skolan tillhandahöll. Hur kan jag ha glömt den? Den borde ju ha satt djupa spår hos mig eftersom jag ÄLSKAR att läsa och har älskat det sedan jag lärde mig läsa. Är det så att boken inte spelade någon roll då utan jag var så upptagen i det fantastiska att jag faktiskt lärt mig läsa, efter att ha längtat så länge? Fast jag kommer inte heller ihåg den där stunden då jag knäckte läskoden, trots att jag verkligen längtat efter att kunna. Kan det ha varit så att jag inte riktigt förstod att jag kunde läsa först? Att det tog ett tag innan det faktum att jag verkligen kunde läsa sjönk in? Jag undrar hur många som kommer ihåg den där stunden då de knäckte läskoden. Är det något som man lägger på minnet? Eller är det något som snabbt glöms bort?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Nä jag kommer inte ihåg min första bok heller men vad jag däremot kommer ihåg är känslan av att ha läst min första bok det var en triumferande underbart lätt känsla av att jag nu hade klarat ett hinder in i en helt ny värld som min farmor alltid har beskrivit böker för mig och ack vad rätt hon hade...
Tack Farmor för den insikten måste jag nog säga!
Lev å må!!

Anonym sa...

helloo)))är nominerad nu i visst 2 veckans bloggar,så rösta på mig om du vill,vore grymt skoj:)))kramizz