lördag 28 februari 2009

Dagens fundering - Skriva i böcker?

Får man skriva i böckerna eller inte? En del sitter och plitar ned funderingar och tankar och frågor i böckerna lite överallt. Jag har som barn lärt mig att böcker ska man vara jätteförsiktig med. I skolan inpräntades det och hemma var det likadant. Min mamma använde aldrig en penna i närheten av en bok. Inte ens i kokböckerna!!! Jag var från början likadan, men så kom jag på att i kursböckerna var det väldigt praktiskt om man skrev lite på sidan om, i marginalen. Då gick det lättare att repetera och lära sig! Även i kokböcker har jag någon gång skrivit en anteckning som "Jättegott" eller "Pröva inte detta igen!" Fortfarande har jag svårt att låta pennan röra skönlitterära böcker. Jag funderar istället utan penna! Men jag tycker det låter mysigt med de som sitter och skriver medan de läser en bok! Att skriva ner funderingar som dyker upp i favoritboken för att sedan kunna läsa sina funderingar igen när man läser boken.

Jag lånade en bok på biblioteket där det var fullt av understrykningar. Det var faktiskt rätt intressant! Jag undrade så vem det var som hade gjort det. Var det en man eller en kvinna? Gammal eller ung? Dessutom så undrade jag varför en del av meningarna var understrukna. Vad var det som personen hade fastnat i hos just den meningen. Vilka var personens tankegångar kring det. Men är det okej att skriva och göra understrykningar i biblioteksböcker? Förstör man dem eller tillför man något? Vad tycker ni om det? Och vad tycker ni rent generellt om att skriva i böcker?

8 kommentarer:

Anonym sa...

hejhej igen..hoppar in lite och svarar lite kommentarer under min bloggpaus..kan ej låta bli,gubben ligger bakis på soffan,ungar ute och så.))allt bra?

Anonym sa...

Kursböcker kan gärna få understrykningar, överstrykningar och marginalanteckningar; men jag brukar inte anteckna i andra böcker. Kanske beror det på att man lärt sig en gång att man inte ska göra så, eller också känns det bara inte viktigt, jag vet inte.

Däremot skulle jag inte skriva i andras böcker jag lånat, och dit räknar jag biblioteksböckerna. Det gör, har jag märkt, inte alla andra.

Anonym sa...

Detta var en spännande blogg - hit kommer jag att komma tillbaka!
Hoppas barnen mår bättre och att du har en riktigt fin lördagskväll!

//Linda sa...

Nää... inte kladda i böcker heller.... Det skulle verkligen kännas fel att göra i mina egna (mina bebisar ju) och självkalart inte i andras. Jag tycker det är att förstöra dem.

Anonym sa...

Nej, nästan dödsstraff på det :P Näe, men jag är tokförsiktig med det. Viker inte sidorna och har omslag för att inte förstöra pockets. Jätterädd om dem. Strök under lite i kurslitteratur förut, knappt det nu ens. Lånar mest på bibblan och då blir det inte av. Sen om du stryker under och så i kurslitteratur så kan du inte sälja dem lika lätt heller.

Anonym sa...

Jag lånar ofta böcker på biblioteket och det är väldigt vanligt förekommande att tidigare låntagare har kladdat i eller strukit under rader i låneböckerna. Jag tycker att det är rätt så arrogant och respektlöst att göra så.

Ofta verkar understrykningarna dessutom så... jag vet inte, ologiska på något vis, vilket visar så tydligt på att olika människor lägger märke till olika saker i böcker de läser.

Ango sa...

Nej, inga kråkor i böckerna ett stot "no no" att göra det ;).
Inte ens min kurslitteratur får några anteckningar eller över-/understrykningar.
När jag lånar böcker på bibblan kan jag bli riktigt irriterad över att andra haft mage att kladda i dem. Det finns papper och penna att använda bredvid (där man skriver sidhänvisning så man hittar igen).

Kram
/Ango

Anonym sa...

Hej!
Gillar bloggen förresten...
måste säga att när jag köper begagnade böcker letar jag efter böcker med anteckningar eller understrykningar tycker att det ger boken och läsandet av den en helt ny dimesion...
Men i biblioteksböcker vill jag inte se anteckningar eller understrykningar då tycker jag i stället att det förstör boken av någon anledning men det kan ha att göra med att jag har nån konstig vördnad för biblioteksböcker, dom ska man bara vara försiktiga med för vi är många som ska läsa dom...
Har jag däremot köpt boken så gör jag vad jag vill med den...