måndag 16 maj 2011

Du borde vara här av Jesper Bohm

Vilken fin och sorglig bok som LL-förlaget gett ut. Det är Jesper själv som berättar om sin bror som tog sitt liv midsommar 2004. Han berättar om minnen om sin bror och svårigheterna med att förstå varför hans bror tog sitt liv. Han har skrivit boken för att vi ska börja prata om självmord, som är en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige.

Du borde vara här är klassad som "nivå: 2 - lättare", där handlingen är enkel och väl disponerad, ord är välkända samt meningarna korta. Det är en ungdomsbok, men kan mycket väl läsas av vuxna. Det är en mycket angelägen bok!

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Du borde vara här: Min brors självmord
Författare: Jesper Bohm
Antal sidor: 48
Förlag: LL-förlaget
ISBN: 978-91-7053-340-2

7 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

ibland vill jag inte läsa angelägna böcker

Boktagen sa...

Håller helt med Hannele. Ibland gör vissa böcker ont redan innan man läst dem.

Boktokig Eva Boström sa...

Hannele: Visst kan det vara så att ibland kan vissa böcker vara för jobbiga att läsa just då!

boktagen: Bara det inte gör för ont!

Anonym sa...

Vad märkligt, jag tänkte precis i samma banor som föregående skrivare. Vissa saker gör ont bara att tänka på och jag känner också att jag inte vet om jag vill gå på djupet i ämnet. Läste som ung en bok som jag TROR hette "Boken om Marie" och var skriven av en mamma vars dotter tog livet av sig och jag blev otroligt berörd. Försökte söka på titeln, men kunde inte hitta boken. Kanske är den för gammal eller minns jag titeln fel...
Min sv-lärare på gymnasiet tjatade alltid om att man TAR livet av sig men man BEGÅR självmord. Det var BIG no no att skriva "ta självmord". Varför minns man vissa saker från skolan så tydligt :) ?
Kram Ingrid

Karolina från LL-förlaget sa...

Hej,

Karolina från LL-förlaget här. Det var en fin recension, hoppas det är ok att jag länkar till den på LL-förlagets Facebooksida!

Här är en länk: http://www.facebook.com/pages/LL-f%C3%B6rlaget/199261700099304

Hoppas ni andra orkar läsa boken nån gång när ni känner er starka.

Många hälsningar,
Karolina
LL-förlaget

Boktokig Eva Boström sa...

Ingrid: Den är inte så tung som man skulle kunna tro. Den är skriven på ett bra sätt!

Karolina: tack! Det är helt okej! Jag hoppas också att alla orkar läsa denna bok!

Anonym sa...

Äntligen en bra bok som tar upp ämnet,jag känner igen mig i boken.Själv har jag varit med om detta två gånger.Både min far och storebror tog livet av sig så jag är superglad att Jesper tar upp ämnet.En jättebra bok som starkt rekommenderas.