fredag 13 juni 2014

Augustiresan av Anna Fredriksson

Jag gillade verkligen Augustiresan. Anna Fredriksson skriver så bra om problemsituationer och relationer. Jag lider med Jennys situation på jobbet samtidigt som jag älskar miljöbeskrivningarna av Österlen. Det blir mycket funderingar kring mobbning och ledarskap för mig och jag är så glad att jag är på en arbetsplats som fungerar bra.


Augustiresan handlar om Jenny, som följer med sina tre väninnor på en cykeltur på Österlen. De ber henne följa med eftersom de märkt att hon inte mår bra. Vad de inte vet är att hennes nya som chefsjobb, inte blev som hon tänkt sig. Hon får de andra på företaget emot sig. Saker och ting blir allt värre. Vartannat kapitel är från cykelresan och vartannat från Jennys jobb.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Augustiresan
Författare: Anna Fredriksson
Antal sidor: 289
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137141169
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

tisdag 10 juni 2014

Bokgåvorna

Jag har idag haft avslutningslunch med mina sexor. Enligt den tradition som jag skapat, gav jag bort två böcker till två elever som utmärkt sig under året. En tjej och en kille.


Jag förklarade också hur det kom sig att det är just böcker jag ger bort. Jag sa att jag älskar att läsa och tycker att böcker är det finaste man kan få och man ska ju ge bort det man tycker är finast att få.

Den här terminen fanns det många som jag ville ge bok till, men ändå var valen helt självklara. Det blev en tjej som jobbar i det tysta och sällan får stor uppmärksamhet för sitt goda jobb (annat än bra betyg då). Ett riktigt författarämne som jag är övertygad om att ni kommer att få läsa böcker av. Dessutom en elev som har stor allmänbildning och som tycker om att lära sig saker.

Så en annan elev som gått från stor frånvaro och flera F till ingen frånvaro annat än godkänd frånvaro och inga F. En urmysig elev! Ingen storläsare dock, men jag hoppas in i det sista att kunna omvända honom. Han fick nämligen en bok ur serien Tecknade klassiker: Svarta katten av Edgar Allan Poe. En av mina favoriter! Den är utgiven av LL-förlaget.

Detta är min motivering som jag skrivit i hans bok:



måndag 9 juni 2014

Nästa bokchatt på nätet

Nästa bokchatt är med boken Ängeln på Malmskillnadsgatan av Elise Lindqvist. Bokchatten äger rum på nätet den 26 juni.

Du får gärna hänga på om du vill.



Chatta här om boken Jag är inte Miriam

Här chattar vi om boken ikväll:

Länk till chatten

Bokchatt ikväll om Jag heter inte Miriam

Ikväll är det bokchatt om Jag heter inte Miriam. Vi startar kl 19. Alla som läst är välkomna att vara med :)

Jag lägger ut länken till chatten närmare 19.



lördag 7 juni 2014

Bibliotek: härligt eller skrämmande?

Jag hörde på radion häromdagen och den personen tyckte att bibliotek var skrämmande. När han gick in på biblioteket så såg han bara alla böcker som han inte skulle hinna läsa. Tänk vad olika det är. Jag blir lycklig när jag går in på bibliotek. Jag ser alla möjligheter det finns att läsa! Det känns tryggt och hoppfullt att det finns så mycket att läsa!

Hur känns det för dig?



fredag 6 juni 2014

Orange is the new black

Jag har helt fastnat i tv-serien Orange is the new black! Den är ju så bra! Så bra att jag förlorar sömn på grund av den! Är det någon fler som ser den?