Jag har haft förmånen att jobba med mina 6:or och lässtrategier idag och igår. Vi har dels arbetat med att ställa frågor till texten under ett lektionspass och dels har vi arbetat på olika sätt med att träna på att se texten i vårt inre ett annat lektionspass.
Det kändes som om en del av eleverna fick lite aha-upplevelser och det är ju fantastiskt. Jag önskar att jag lagt ner ännu mer tid i höstas på detta. Det är ju så viktigt med lässtrategier!!!
Det är så underbart roligt att arbeta kring läsning och lässtrategier. Jag skulle kunna göra det varje dag och flera gånger per dag. Det är ju läsningen jag brinner för och som jag prioriterar i min undervisning. Om vi får barnen att läsa har vi (samhället) vunnit så mycket. DET är framgång enligt mig!
torsdag 8 maj 2014
onsdag 7 maj 2014
Ull av Hugh Howey
Oooh, vad jag tycker om denna bok. Ull är min typ av bok. Spännande dystopi som man bara förlorar sig i. Rekommenderas mycket varmt!

Ull handlar om en framtid när människor lever i silosbyggnader i marken. Om man någonsin nämner att man vill se utsidan blir man straffad genom att dömas till rengöring. Då blir man skickad ut i en dräkt i den giftiga utsidan och man får uppdraget att rengöra linserna. Sedan dör man av giftet dör ute. När Sheriffen blir utskickad på rengöring utser borgmästaren en ny sheriff. Juliette, som är mekaniker. Hon upptäcker en farlig hemlighet.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Ull
Originaltitel: Wool
Författare: Hugh Howey
Sidor: 570
Förlag: Norstedt
ISBN: 9789113053530
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
Ull handlar om en framtid när människor lever i silosbyggnader i marken. Om man någonsin nämner att man vill se utsidan blir man straffad genom att dömas till rengöring. Då blir man skickad ut i en dräkt i den giftiga utsidan och man får uppdraget att rengöra linserna. Sedan dör man av giftet dör ute. När Sheriffen blir utskickad på rengöring utser borgmästaren en ny sheriff. Juliette, som är mekaniker. Hon upptäcker en farlig hemlighet.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Ull
Originaltitel: Wool
Författare: Hugh Howey
Sidor: 570
Förlag: Norstedt
ISBN: 9789113053530
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
tisdag 6 maj 2014
Bebisboken från retropyssel till bebisfest av Ulrika Hjorth
Bebisboken från retropyssel till bebisfest är en bok full med trevligt pyssel. Det är nästan så jag måste försöka få till en ny bebis här hemma, så jag kan göra en massa pyssel. Jag vill ju t ex göra en pyjamaskanin, knappgubbe och prasselfiskar.
Men det är inte bara pyssel i boken. Det står även om barnets utveckling, de 12 första. Det står om sinnena, aktiviteter och rutiner. BVC svarar också på några frågor.
Det finns också recept och annat för namnfesten/dopet. Det finns pyssel för den första julen.
Det här är en perfekt present till någon som väntar barn eller är nybliven förälder. Eller så gör man något pyssel ur boken och ger bort. Båda lär skapa mycket glädje!

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bebisboken från retropyssel till bebisfest
Författare: Ulrika Hjorth
Sidor: 132
Förlag: Idusförlag
ISBN: 9789175770246
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
Men det är inte bara pyssel i boken. Det står även om barnets utveckling, de 12 första. Det står om sinnena, aktiviteter och rutiner. BVC svarar också på några frågor.
Det finns också recept och annat för namnfesten/dopet. Det finns pyssel för den första julen.
Det här är en perfekt present till någon som väntar barn eller är nybliven förälder. Eller så gör man något pyssel ur boken och ger bort. Båda lär skapa mycket glädje!
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bebisboken från retropyssel till bebisfest
Författare: Ulrika Hjorth
Sidor: 132
Förlag: Idusförlag
ISBN: 9789175770246
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
måndag 5 maj 2014
Läskande vattenmelondrink
Testade Läskande vattenmelon- drink från boken Fest med systrarna von Sydow då jag skulle på fest i lördags.


Bästa kniven att skära vattenmelon med. Vi hade tänkt slänga kniven eftersom den har ett hack i, men när vi upptäckte hur bra den är att skära vattenmelon med så blev den vår mest uppskattade kniv. Det är lika lätt med denna, som att skära smör. Helt otroligt!


Den gör skäl för namnet! Riktigt läskande var den. Ni som inte vill ha sprit i kan jag rekommendera att pröva den utan sprit. Det är jättegott!
Bästa kniven att skära vattenmelon med. Vi hade tänkt slänga kniven eftersom den har ett hack i, men när vi upptäckte hur bra den är att skära vattenmelon med så blev den vår mest uppskattade kniv. Det är lika lätt med denna, som att skära smör. Helt otroligt!
Den gör skäl för namnet! Riktigt läskande var den. Ni som inte vill ha sprit i kan jag rekommendera att pröva den utan sprit. Det är jättegott!
lördag 3 maj 2014
Tea Bread with Honey, Raisins & Pecan
Jajamän, det blev ett fredagsbak denna vecka också. Denna gång ett underbart Tea Bread with Honey, Raisins & Pecan från boken Afternoon Tea & det bästa från Storbritannien.

Superlätt att göra, inte så onyttigt men smarrigt som bara den! Det gillas mycket här hemma! Då kan man ju äta fler bitar! ;)

Ingredienserna uppradade bara redo att användas. Nästan det bästa ögonblicket! Jag älskar verkligen att baka!
Man blir så sugen att äta upp hela smeten när den ser ut så här! Ibland tänker jag att man borde bara göra en smet och äta, men jag är alltför nyfiken på slutresultatet för att klara av det!

En gammal trotjänare till form som jag fick av min mamma tonåring och som hon använt innan mig. Den har jag bakat många goda kakor i och det kommer bli många mer om jag får bestämma. Jag gillar verkligen den. När jag bakar med den känner jag mig nära historiens kvinnor, om ni förstår hur jag menar? Samtidigt så rofylld och glad.

Man blir så sugen på att äta smeten när den ser ut så här. Ibland tänker jag att man borde bara äta smeten utan att göra kakan klar, men klarar inte det eftersom jag är alltför nyfiken på slutresultatet för att klara av det.

Kanske dags att rengöra ugnsluckan, eller vad tror ni? Nåja, så ser det ut hos mig! Ingen glassig hus och hem tillvaro, utan det behöver städas både här och där. Men luktar gott gör det ofta. Det har jag också fått höra av dotterns kompis som sa:
- Jag gillar att komma hem till er! Det luktar alltid så gott hemma hos er!
(Men visst jag skulle inte tacka nej till att ha ett vackert hem också )
Superlätt att göra, inte så onyttigt men smarrigt som bara den! Det gillas mycket här hemma! Då kan man ju äta fler bitar! ;)
Ingredienserna uppradade bara redo att användas. Nästan det bästa ögonblicket! Jag älskar verkligen att baka!
Man blir så sugen att äta upp hela smeten när den ser ut så här! Ibland tänker jag att man borde bara göra en smet och äta, men jag är alltför nyfiken på slutresultatet för att klara av det!
En gammal trotjänare till form som jag fick av min mamma tonåring och som hon använt innan mig. Den har jag bakat många goda kakor i och det kommer bli många mer om jag får bestämma. Jag gillar verkligen den. När jag bakar med den känner jag mig nära historiens kvinnor, om ni förstår hur jag menar? Samtidigt så rofylld och glad.
Man blir så sugen på att äta smeten när den ser ut så här. Ibland tänker jag att man borde bara äta smeten utan att göra kakan klar, men klarar inte det eftersom jag är alltför nyfiken på slutresultatet för att klara av det.
Kanske dags att rengöra ugnsluckan, eller vad tror ni? Nåja, så ser det ut hos mig! Ingen glassig hus och hem tillvaro, utan det behöver städas både här och där. Men luktar gott gör det ofta. Det har jag också fått höra av dotterns kompis som sa:
- Jag gillar att komma hem till er! Det luktar alltid så gott hemma hos er!
(Men visst jag skulle inte tacka nej till att ha ett vackert hem också )
fredag 2 maj 2014
Advokaten av Cormac McCarthy
Jag har läst en av Cormac McCartys böcker tidigare och det är den mörkaste men bästa bok jag läst. Jag kan konstatera med Advokaten att här är en ny mörk men bra berättelse. Även om jag inte tyckte denna inte var lika fantastisk, så satte sig den verkligen i mig. Det här är en screenplay och det var intressant att läsa en sån. Jag har aldrig läst någon sådan tidigare. Dialogen är kvick och filosofisk och visar att Cormac McCartney är en stor författare

Advokaten handlar om en advokat som tänker, som en engångsföreteelse, pröva på att tjäna snabba pengar på en narkotikaaffär. Det skulle han inte ha gjort, för saker börjar gå fel.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Advokaten
Originaltitel: The Councelor
Författare: Cormac McCarthy
Sidor: 156
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174993929
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
Advokaten handlar om en advokat som tänker, som en engångsföreteelse, pröva på att tjäna snabba pengar på en narkotikaaffär. Det skulle han inte ha gjort, för saker börjar gå fel.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Advokaten
Originaltitel: The Councelor
Författare: Cormac McCarthy
Sidor: 156
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174993929
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
torsdag 1 maj 2014
Den magiska trädkojan 6: Vilse i Amazonas
Jag har fått min dotter som är 8 år (Lilla Boktokig) att hjälpa mig att recensera boken, så här säger hon:
Vilse i Amazonas var spännande för att dom kanske inte skulle hinna tillbaka innan kvällen då dom blodsugande fladdermössen kom. Jag gillar Hanna för hon är modig, fast hon är rädd för insekter. Jag tycker boken är rolig också, speciellt när hon inte förstod att fiskarna var farliga.

Vilse i Amazonas handlar om en tjej och en kille som heter Hanna och Viktor. Dom har hittat en magisk trädkoja, som gör att dom åker i tiden. Boken handlar om att dom ska hitta ett ting, i boken före den här har de ett annat ting. Dom ska hitta 4 ting och lägga dom på ett gyllene M, som står för Morgana. Morgana håller på att försvinna och om dom hittat de fyra tingen kommer hon tillbaka. I den boken hamnar dom i Amazonas regnskog.
Kommentar av mig: när dottern fick boken släppte hon allt annat hon höll på med för att läsa. Till och med godispåsen glömdes bort. Så bra tycker hon de här böckerna och den här boken är.
Passar bra i åldern 6-9 år.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den magiska trädkojan 6: Vilse i Amazonas
Författare: Mary Pope Osborne
Serie: Den magiska trädkojan 6
Sidor: 71
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132163494
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
Vilse i Amazonas var spännande för att dom kanske inte skulle hinna tillbaka innan kvällen då dom blodsugande fladdermössen kom. Jag gillar Hanna för hon är modig, fast hon är rädd för insekter. Jag tycker boken är rolig också, speciellt när hon inte förstod att fiskarna var farliga.
Vilse i Amazonas handlar om en tjej och en kille som heter Hanna och Viktor. Dom har hittat en magisk trädkoja, som gör att dom åker i tiden. Boken handlar om att dom ska hitta ett ting, i boken före den här har de ett annat ting. Dom ska hitta 4 ting och lägga dom på ett gyllene M, som står för Morgana. Morgana håller på att försvinna och om dom hittat de fyra tingen kommer hon tillbaka. I den boken hamnar dom i Amazonas regnskog.
Kommentar av mig: när dottern fick boken släppte hon allt annat hon höll på med för att läsa. Till och med godispåsen glömdes bort. Så bra tycker hon de här böckerna och den här boken är.
Passar bra i åldern 6-9 år.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den magiska trädkojan 6: Vilse i Amazonas
Författare: Mary Pope Osborne
Serie: Den magiska trädkojan 6
Sidor: 71
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132163494
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)