torsdag 20 mars 2014

Happy Holiday av Bodil Sjöström

Om man vill läsa en stark och gripande bok ska man läsa denna. Det är ett fint språk och jag gillar hur den var berättad. Det är så lätt att flyta med i berättelsen och Bodil Sjöström är så bra på att beskriva miljöerna. Det känns som man sitter där och iakttar allt.




Happy Holiday handlar om Maggan som följer med sin fru Lena till Thailand, när Lena ska jobba som fotograf. Just innan de åker dör deras hund och det väcker känslor i Maggan. På planet dricker Maggan en hel del och plötsligt så tycker hon att hennes vän Christian som dog i hiv sitter bredvid henne. Hon börjar tänka på honom och tiden då hon arbetade på Noaks ark med de som drabbats av hiv. Men det handlar inte bara om detta, utan även om kärlek och vänskap.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Happy Holiday
Författare: Bodil Sjöström
Sidor: 268
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789175370231
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

onsdag 19 mars 2014

Londonresa med musikalbesök

Har varit på en helt fantastisk Londonresa med eleverna! Vi har en hel anekdoter att berätta hemma som kryddat resan: bland annat pass som försvann, brandlarm och tunnelbanebiljetter som kom bort.




Vi såg lite av London by night.






Vi besökte vår vän-skola, som har fantastiska utsmyckningar både inomhus och utomhus.




Där hade eleverna en bildlektion med sina brevvänner. Vi sjöng också för dom. Mina elever är faktiskt jätteduktiga på att sjunga. När de sjöng i luciatåget fick jag rysningar.




Naturligtvis besökte vi Madame Tussauds.



Vi åt finmiddag på restaurangen Kitchin (ligger vid Kings Cross). Där fick vi äta en sååå god buffe!




Och även efterrättsbuffé! Mums!!!



Så gick vi och såg musikalen Lejonkungen! Den var så otroligt bra att jag sa wow flera gånger! Vi hade väldigt bra platser på andra raden så vi såg ju allt så bra.


Så avslutade vi resan med ett besök på Towern.



Och naturligtvis ett mål Fish and chips.



Jag trodde inte att resan skulle bli så här lyckad. Jag är så glad att jag fick åka på den här resan med eleverna.

söndag 16 mars 2014

Otur

På väg till London med min klass just nu. Tyvärr haglar olyckorna över oss. Först blev planet försenat. Sedan försvann en elevs pass i security check. Sedan gick inte det att lösa innan vårt plan åkte så eleven och en ledare fick stanna kvar i Sverige. Nu håller vi tummarna ATT det fixar sig så de kan ta ett senare plan. Stackars, stackars Goa eleven! Att han kunde hålla sig så lugn genom det hela!



lördag 15 mars 2014

Tio saker jag lärt mig om kärlek av Sarah Butler

Jag älskade upplägget med boken. Jag riktigt ryser när jag tänker på hur bra iden är! Det är två personer som turas om att berätta om livet de lever just nu. Före varje gång de berättar kommer en 10-lista. Det är listor om allt möjligt. Många av Alice listor handlar om hennes döende/döda pappa. Bland annat kommer en lista med 10 opassande saker att tänka på under en begravning.



Tio saker jag lärt mig om kärlek handlar om Alice som kommer hem eftersom hennes pappa är döende i cancer. Han dör och Alice börjar rusta upp huset. Alice kämpar med sig själv och hennes systrar och att hon märker att det är något de inte berättar.

Det handlar också om Daniel som är uteliggare och som varje dag letar efter den dotter som han vet att han har någonstans där ute. Så får han plötsligt se en begravningsannons och han känner igen namnet. Äntligen vet han var Alice är. Han kämpar med att han vill berätta för Alice att hon är hans dotter. Han lämnar små gåvor till Alice utanför hennes hus, uttänka som de färger han ser orden/bokstäverna.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tio saker jag lärt mig om kärlek
Författare: Sarah Butler
Sidor: 280
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113056388
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

fredag 14 mars 2014

Releasefest för boken Tuktad till frihet av Magnus Utvik

Jag var på en trevlig releasefest igår för boken Tuktad till frihet av Magnus Utvik.




Festen höll i Norstedts lokaler.


Ett samtal om boken!


Tuva-Lisa läste högt ett par avsnitt och redan då visste jag att jag måste läsa boken så snabbt som möjligt! Jag började läsa boken på pendeltåget hem och jag kan säga att det är en bok som känns!

onsdag 12 mars 2014

Ska snart till London

På söndag åker jag till London med eleverna. Jag har inte börjat packa än, men har redan funderat ut vilka böcker jag ska ta med. Ifall det blir lite lästid i planet och kanske på kvällen när man väntar på att eleverna ska somna.

Lite knäpp är man kanske. Kläder och sånt har jag inte ens hunnit fundera på, men böcker det är klart! Nåja, är man Boktokig så är man!!!



tisdag 11 mars 2014

Dagens Harri av Susanna Alakoski

Visste ni att Susanna Alakoski skrivit barnböcker också? Hon har skrivit en serie om två barn som är allergiska. Dagens Harri heter den första och den är riktigt rolig! Så tycker jag om relationen mellan Tiia och hennes pappa. Den är mysig. Det här blir definitivt högläsningsboken i höst, om jag nu kommer att ha fyror.



Dagens Harri handlar om Tiia och hennes bästis Peggi. Både Tiia och Peggy är allergiska mot både pälsdjur och annat och det är jobbigt när vissa i klassen inte förstår att man även blir sjuk av lite.
Tiia bor med sin pappa i Ystad. Han är en superpappa. En pappamamma, dvs en sådan som får vara både mamma och pappa. Varje dag berättar hon för honom om vad Harri gjort. Harri går i Tiias och Peggis klass. Tiias pappa kallar det dagens Harri. Tiia irriterar sig på Harri, men samtidigt gör han så det pirrar. Hur kan det vara så och vad gör man åt det?


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Dagens Harri
Författare: Susanna Alakoski
Sidor: 173
Förlag: Alfabeta
ISBN: 9789150113532
Utgiven: 2011
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon