tisdag 14 januari 2014

Dukat för hämnd av Jesper Tillberg

Det är ett fartfyllt äventyr och så är det en härlig humor. Ett plus för att det är med mytologiska figurer. Det är intressant och spännande!


Dukat för hämnd är andra delen om Lennart van Helsing. Lennart van Helsing är på väg till Rom med sin vampyrkompis Louella. De vill vinna en matlagningstävling, så de kan rädda Louellas slott. Men de möter både monster och äventyr på vägen dit.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Dukat för hämnd
Författare: Jesper Tillberg
Serie: del 2 i serien om Lennart van Helsing
Antal sidor: 139
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132161032
Utgiven: 2012
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

måndag 13 januari 2014

Vad läser ni just nu?

Jag har nästan läst ut Tunna väggar och undrar vad ni läser just nu. Lite tips är alltid varmt välkommet! Så vad läser ni?



söndag 12 januari 2014

Vinterfrukost ut Sommar med systrarna von Sydow


Det blev inget fredagsbak i fredags eftersom jag var till frisören. Det blev däremot ett söndagsbak, eftersom jag gjorde de supergoda Brunchmuffinsen ur favoritboken Sommar med systrarna von Sydow.



Jag brukar förvara mjölkpaket som jag inte använder så ofta i plastpåsar. Vis av att det är inte så kul med småkryp överallt!!!



Många olika sorter blandas i bunken, som t ex linfrö och havrekli.


Att klippa aprikoser är lättast! Brukar klippa mina nästan ut i kanten åt ena hållet och sedan klippa från andra ledden. Då blir det små fina fyrkanter av dem.


Mums! Så gott! Och mätt blir man också.

lördag 11 januari 2014

Fröken Frimans krig

Om du på något sätt missat Fröken Frimans krig så rekommenderar jag att du ser det på SVTPlay innan det försvinner. Det är en riktigt bra, intressant och bildande miniserie. Mycket tankar väcks.

Del 1 av 3:
http://www.svtplay.se/video/1680195/del-1-av-3



fredag 10 januari 2014

Hur ska vi få barn och ungdomar att läsa mer?

Hur ska vi få barn och ungdomar att läsa mer?

Det är det som sysselsätter mina tankar ofta, ofta.

Jag har inga färdiga lösningar på det, men att ge barn- och ungdomar chansen att läsa är nummer ett för mig. Det finns så mycket som konkurrerar med läsningen i dagens samhälle så där måste både skola och föräldrar hjälpa eleverna att skapa tid för sin läsning. Kanske är det en stund när de kommer hem från skolan. En stund före/efter maten. Innan de ska sova? Jag är övertygad om att en del av svaret på varför mina barn tycker om att läsa är för att de fått möjligheten att läsa.





Nummer två är att hjälpa barnen/ungdomarna att hitta böcker som de bara måste läsa och där är bibliotekarierna en guldgruva. Jag är så tacksam för alla dessa bibliotekarier där ute som kämpar med att hitta passande böcker för alla barn. Jag skulle vilja uppmana föräldrar att besöka biblioteken med sina barn. Pusha barnet att prata med bibliotekarien. Det kan behövas er hjälp för att han/hon ska göra det. Anta inte att bara för att ert barn lämnat lågstadieåldern så kan han/hon hitta böcker själva, för så är det INTE! Naturligtvis kan man också läsa bloggar och tidningar och se vad dessa rekommenderar för böcker! :) Om du har råd så låt barnet vara med i en bokklubb eller gå på second hand och köp böcker tillsammans. Bada ditt barn med böcker. För ska man börja tycka om att läsa gäller det att ha böcker kring sig. Gärna flera alternativ att välja mellan. Och det där med att äga böcker kan också locka barnet. Många barn är samlare.



Nummer tre: prata om böcker med ert barn. Prata, prata, prata! Läs gärna boken som han/hon läser och prata om den. (Barn-och ungdomsböcker är verkligen väl att läsas även om man är vuxen!!!) Prata om det som du tycker är intressant/spännande/konstigt/underhållande med boken. Frågor som du får när du läser. Fråga efter ditt barns upplevelse? Vad tyckte han/hon? Upplevde han/hon också det så eller uppfattade han/hon det annorlunda? Fråga för att du är nyfiken på vad ditt barn tycker och tänker. För visst är vi nyfikna på vad våra barn tänker?

Nummer fyra: Läs högt för ditt barn! Och sluta inte för att ditt barn lär dig läsa! Sluta inte för att ditt barn fyller 10! Fortsätt upp i tonåren!!! Högläsning är ett sätt att komma in på sådana ämnen som kan vara svåra att annars börja diskutera på ett naturligt sätt. Det är också ett sätt att dela en upplevelse tillsammans och du kommer ditt barn närmare! Det är ett sätt för ditt barn att utvidga sitt ordförråd. Det är ett sätt att få ditt barn att uppskatta läsning mer. Om du känner att du faktiskt inte klarar av att läsa högt, så låna en ljudbok och sitt i soffan/sängen tillsammans med ditt barn och lyssna. Gärna så ni får kroppskontakt, för i alla åldrar är det viktigt med kroppskontakt för att må bra.



Så börja redan idag när ni kommer hem! Vad kan vara ett bättre fredagsmys?

torsdag 9 januari 2014

Söta kakor: Eftermiddagar på café Tant Gredelin av Jessica Jowlin och Kerstin Hermelin

Söta kakor är den bästa bakbok jag någonsin haft. Allt jag bakat från den blir superdupergott. En kompis sa om Schweizernötkakan jag bakat att det är det godaste hon ätit. När man bakar från den här boken känner man sig som världens mästerbagare just eftersom det blir så gott. Flera recept har jag prövat mer än en gång! Jag kommer att fortsätta baka från denna det är ett som är säkert.


Jag har t ex gjort Vinbärsgömmor, Spröda citronkakor och Schweizernötkaka.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Söta kakor
Författare: Jessica Jowlin och Kerstin Hermelin
Antal sidor: 86
Förlag: Kakao förlag
ISBN: 9789185861736
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

onsdag 8 januari 2014

Fundera mera: Vad tycker ni?

På mitt bibliotek så står böckerna placerade efter vilken sorts böcker de är. Detta innebär att t ex romantiska böcker har sin hylla och bakböcker sin.


När jag inte vet precis vilken bok jag vill ha tycker jag det är rätt bra.


Men när jag letar efter en speciell bok och bara har en titel eller en författare kan det vara lite jobbigt. För så vet jag ju inte var jag ska börja leta. Och finns det ingen ledig sökdator blir det riktigt jobbigt. Då kan jag längta efter den tiden då all skönlitteratur var ställd i bokstavsordning.


Vad tycker ni om det här sättet att organisera böcker efter vilken typ av böcker det är?