söndag 29 december 2013

Francesca av Melina Marchetta

Det jag gillar med Francesca är att personerna i den är trovärdiga och komplexa. Det är personerna, deras känslor och hur deras upplevelse beskrivs som gör boken väl värd att läsa. Dessutom tycker jag om svärtan i boken. Den är lite seg att komma in i först men det släpper sedan och då kan man njuta av boken.

Francesca handlar om Francesca, vars mamma fått ett sammanbrott och ligger hela dagarna hemma. Samtidigt har Francesca fått börja i en ny skola och hon känner sig ensam.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Francesca
Författare: Melina Marchetta 
Antal sidor: 272
Förlag: Xpublishing
ISBN: 9789185763320
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

lördag 28 december 2013

Filmkväll

Ikväll blir det filmkväll hos oss med mysbrasa och godis.


Min lillebror tipsade om en film sim jag faktiskt inte hört talas om. Han hade inte heller det, när han satte sig och såg den. Vilket är konstigt med tanke på vilka skådespelare som är med. Jag ska berätta imorgon om filmen och hur den är. Men den är lovande än så länge.



Giv mig tålamod

Min laptop vill inte komma överens med den nya routern. Det innebär att jag som bäst har en hastighet av 54 mb. Det vill säga...när jag alls är uppkopplad! Jag tror jag blir galen! Detta går inte ihop med att känna frid och ro!



fredag 27 december 2013

Spelet Retro

Retro är ett rätt roligt frågespel. Från början tyckte jag frågorna var lite svåra, men det blev bättre under spelets gång. Spelet är från 3 till 6 spelare, men vi prövade att spela det på 2. Spelet blir roligare om man spelar fler än två, för när man spelar två blir retromomentet inte så spännande. Det här retrospelet är en nyutgåva att det spelet som kom 2006, så i detta spel finns även 00-talet med.

Retro går till så att man flyttar längs en spelplan med hjälp av en tärning. Det finns rutor där man får svara på frågor från olika decennier, t ex 80-tals rutor och 60-talsrutor. När man klarat en fråga får man frågekortet. När man kommer på en ruta där de står retro ska man dra ett retrokort. Då gäller det att t ex lista godaste biogodiset. Man får poäng för alla svar som någon annan fått. Har man lika många poäng efter momentet, så kollar man hur många frågekort man samlat ihop. Har man lika många frågekort slår man tärning om vem som vann momentet. Den som vann får ta en liten bricka. De som sedan samlat tre sådana brickor vinner spelet.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Namn: Retro
Konstruktör: Kisse Lindén
Antal spelare: 3-6 spelare 
Ålder: från ca 15 år
Speltid: ca 60 min
Tillverkare: Kärnan
Publiceringsår: 2013
Kategori: Frågespel

torsdag 26 december 2013

Böcker, böcker, böcker

Idag hade jag besök av min lillebror med familj. Det blev inget läst för min del idag, men däremot fick jag möjlighet att skicka med dem en hel påse med böcker. Min man sa:
- Skicka med dom riktigt mycket böcker nu!
Kan jag ana att min man tycker vi har lite för många böcker här hemma! ;)
Det är dock kul att få göra andra glada genom att ge dem böcker som de inte läst. Tyvärr kan jag inte ge dem lästid. Jag hoppas att de hittar den själv.



onsdag 25 december 2013

Rekviem av Lauren Oliver

Jag har längtat så efter att läsa Rekviem, som är avslutande boken i Delerium-trilogin. Trilogin som handlar om en tid när kärlek behandlas som en sjukdom och som ett brott. Tyvärr fångade inte Rekviem mig på samma sätt som de två böckerna innan gjorde. Kanske var det att kärleken kom i skymundan i den här boken. Det fanns liksom ingen eld i boken.

Betyg: 3 av 5





Bokliga julklappar?

Jag fick faktiskt en bok i julklapp, nämligen denna:


Fick du några böcker i julklapp?