Jag var och såg filmen hunger games: Cathing fire igår och tyckte mycket om den. Jag påmindes om hur otroligt bra jag tycker böckerna var och blev faktiskt sugen på att läsa dem igen. Jag har redan varit på min man om att han ska läsa dem.
Men tillbaka till filmen. Jag tycker skådespelarna gjorde bra ifrån sig. Bäst var Jennifer Lawrence och Woody Harrelson. De spelar sina karaktärer som jag tänkte mig när jag läste boken. Överhuvudtaget så har de lyckats bra att göra filmen från boken. Jag är mycket nöjd över resultatet!!!
En sak som jag sett fram emot sedan jag läste böckerna och som jag nästan skäms över att säga är att få se hur klänningarna skulle se ut. Jag är också nöjd med hur de skildrades. Är det någon fler än jag som sett fram emot det?
Betyg: + 4 av 5
lördag 30 november 2013
torsdag 28 november 2013
Siri och snömannen av Tiina Nopola
Jag kan inte låta bli att bli barnsligt förtjust i bilderboken Siri och snömannen. Dels gillar jag bilderna supermycket. Tilltalande bilder är riktigt viktigt för mig, när jag läser bilderböcker. Minerna hos både djuren och barnen är obetalbara. Så har boken det där igenkännandets glädje, t ex vem har inte haft en förälder som inte har tid att göra det som man själv vill just nu? Sedan sist men absolut inte minst så genomsyras berättelsen av en sån härlig humor.Siri och snömannen handlar som Siri som vill testa sina nya skidor. Det är dagen då den första snön har kommit, men pappa sitter bara i fåtöljen och läser. På tidningen står det om snömannen vilket Siri läser. När hennes kompisar, Lill-Otto, mellan-Otto och Stor-Otto, inte vill hänga med till skogen och åka skidor, så gör hon ett snömannenspår som hon tror de kommer att häpnas över. Men plötsligt vet inte Siri var hon är.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Siri och snömannen
Författare: Tiina Nopola
Antal sidor: 28
Utgivningsår: 2013
Förlag: BonnierCarlsen
ISBN: 9789163855795
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Drama av Sylvia Day
När jag kom på att jag inte hade läst Synd, utan den låg oläst i min bokhög blev jag så glad. För jag var så sugen på en sån här typ av bok. När jag började läsa blev jag inte heller besviken. Det var PRECIS en sådan bok som jag behövde läsa. Kärlek, sex och spänning i en skön blandning. En sån där läsning som passar en trist, mörk novemberdag då humöret är nere.Synd handlar om Lady Elizabeth och Lord Marcus, som möts flera år efter att Elizabeth övergett Marcus och gift sig med en annan. Nu är hon en nybliven änka och har i sin ägo en dagbok som gör att hon är i fara. Marcus har aldrig glömt Elizabeth och vill ha henne. Han är en agent och ser till att han är den som ska få skydda Elizabeth. Han är fast besluten att förföra henne. Elizabeth dras till Marcus, men är rädd att han ska såra henne. Boken utspelar sig på 1700-talet.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Drama
Författare: Sylvia Day
Antal sidor: 297
Utgivningsår: 2013
Förlag: Bookmark förlag
ISBN: 9789175470146
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
onsdag 27 november 2013
Augustpriset Svenska barn- och ungdomsbok
Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson och Eva Lindström blev årets Svenska Barn-och ungdomsbok. Jag har själv inte läst den, men är definitivt nyfiken på den. Så här står det om den:"En sommardag träffar Selma, som inte har någon bästis, den coola flickan Snöret. Genom detta möte utvecklas Selma och kan konfrontera fågeln i bröstet som pickar in att hon inte duger. Ellen Karlsson och Eva Lindström har skapat en vacker och stilsäker historia om vänskap och om att förstå sitt egenvärde."
Det låter som en viktig bok!
tisdag 26 november 2013
Fredagsbakade småkakor
Även i fredags bakade vi. Denna gång var jag sugen på småkakor, men hade så svårt att bestämma mig. Men så hittade jag ett recept på Äppelsnittar i den gamla trotjänaren Sju sorters kakor.

Dottern hjälpte till som vanligt. Om allt som skulle göras sa hon: Det kan jag!

När vi bakar blir det alltid en massa smulor och annat på bakbordet. Då syns det att vi har kul!


Här är resultatet. Jag valde att göra tre olika "fyllningar". Jag testade mig fram lite. Äppelmos, lingonsylt och lemon curd. Det godaste var definitivt lemon curd.
Dottern hjälpte till som vanligt. Om allt som skulle göras sa hon: Det kan jag!
När vi bakar blir det alltid en massa smulor och annat på bakbordet. Då syns det att vi har kul!
Här är resultatet. Jag valde att göra tre olika "fyllningar". Jag testade mig fram lite. Äppelmos, lingonsylt och lemon curd. Det godaste var definitivt lemon curd.
måndag 25 november 2013
Vanmakt av Thomas Erikson
Vanmakt är spännande på det där sättet att man vill veta lösningen. Jag pendlar mellan vad jag tror som pågår och Thomas Eriksson lyckas hålla mig pendlande. Ända in i slutet. Det gillar jag. Så är jag fortfarande väldigt förtjust i pratet om olika personligheter baserat på färger, precis som när jag läste del 2 om Alex King (Illdåd).Vanmakt handlar om en familj. Mannen är diplomat och hustrun är hemma med deras andra barn. En dag försvinner deras son, men återfinns utanför mannens ambassad. Men så försvinner barnet igen. Vad är det egentligen som pågår och vad vill den som gör detta?
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Vanmakt
Författare: Thomas Erikson
Serie: Del 3 i serien om Alex King
Antal sidor: 442
Utgivningsår: 2013
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789173517942
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
söndag 24 november 2013
Esternas stora bok om kilot av Martin Luuk
Esternas stora bok om kilot är en sån där bok med lite knasig humor. Det skrivs om Kilot precis som om det var en person. Det är en rätt underhållande bok med bland annat berömda målningar ändrade så kilot är med, intervjuer med kilot, humorfakta om kilot, kilots guide till drömmar och reportage om kilot. Det är till och med en instruktion om hur man gör sitt eget kilo och en målarbild på ett kilo."Kilot kan drabba vem som helst när som helst. Detta är viktigt att förstå. Det är inte ens eget fel när man drabbas av Kilot. Kilot drabbar skoningslöst oavsett kön, nationalitet eller ålder.
Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Esternas stora bok om kilot
Författare: Martin Luuk
Antal sidor: 191
Utgivningsår: 2013
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174992847
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)