Jag har haft den stora förmånen att få sitta ner och prata med Ernst om hans nya bok. Det som slår mig när jag sitter där och pratar med Ernst är hur lätt han har att få den han pratar med att trivas. Det känns enkelt att prata med honom. Orden bara flödar och tankar väcker tankar. Under vårt samtal så kommer sådana där Ernst-klokheter och Ernst-funderingar. Sådana där som inspirerar inte bara att man vill börja fixa hemma utan som också väcker en lust att själv vilja leva bra. Att göra bra val.
Jag frågade honom hur det kändes att ha gjort sina böcker. Han svarade att det känns bra. Riktigt bra. Böcker är ju på något sätt mer beständigt än de rörliga bilder som han jobbat mycket längre med. Det filmade försvinner och det visas inte mer, ifall det nu inte kommer med i minnenas television. Böckerna de finns kvar och man kan läsa dom om och om igen. Det är något vackert med det.
Ernst berättade att han tyckte att det kändes bra att göra en bok som var inspirerad av hela året. Han hade ju tidigare gjort en julbok och en sommarbok och kände att något saknades. Det han också tyckte kändes så bra var att han i denna bok skrivit mycket själv. Han tycker att fotografen som han arbetat med är duktig och att hon tagit fina foton. Det finns en viss spännande melankoli i boken och så kommer det där Ernstskrattet. Det där som visar att Ernst är en man med humor och båda fötterna på jorden. Han säger att det låter ju inte klokt när han säger det är spännande med melankoli, men att det är så det är.
Ernst berättade att hela boken är gjord i realtid. Höstdelen är gjord på höstdelen och vårdelen på våren osv. Det har känts både skönt och riktigt att jobba så.
Ernst frågade mig innan vi började prata om jag hade lust att skriva om hans bok. Jag kan säga att efter vårt samtal var jag ännu mer sugen på att läsa hans bok.
torsdag 3 oktober 2013
onsdag 2 oktober 2013
Martin Melin på bokmässan
Martin Melin berättade att han skriver för att han tycker att det är roligt att berätta historier. Att det är roande. Det är kul att underhålla på det sättet. Han gillar att få berätta sagor.
Martin pratar också lite om skrivandet. Han pratar om att man måste inte beskriva alla händelser när man skriver. Han pratar om Show, don't tell. Att man inte ska bara rabbla upp en massa som händer utan beskriva med hjälp av huvudpersonen. Man behöver inte veta hela handlingskedjan. Vissa saker kan man hoppa över.
Sedan blev det en del polisprat. Han pratade om poliser idag som gör fel. Han säger att de oftast inte är dåliga människor. Dom vill väl. De vill plocka buset från gatorna, men de gör det på ett felaktigt sätt. Det intressanta är hur långt får man gå gör att lösa en uppgift.
Martin Melin berättar att han håller på med bok 2.
Martin pratar också lite om skrivandet. Han pratar om att man måste inte beskriva alla händelser när man skriver. Han pratar om Show, don't tell. Att man inte ska bara rabbla upp en massa som händer utan beskriva med hjälp av huvudpersonen. Man behöver inte veta hela handlingskedjan. Vissa saker kan man hoppa över.
Sedan blev det en del polisprat. Han pratade om poliser idag som gör fel. Han säger att de oftast inte är dåliga människor. Dom vill väl. De vill plocka buset från gatorna, men de gör det på ett felaktigt sätt. Det intressanta är hur långt får man gå gör att lösa en uppgift.
Martin Melin berättar att han håller på med bok 2.
tisdag 1 oktober 2013
Jenny Lind på bokmässan
Bibliotekarien Jenny Lind var på bokmässan. För mig är hon numera evigt förknippad med Min bokhylla som sändes på SR. Det var ett helt underbart program och jag är så ledsen över att man inte kan lyssna på det nu som podradio!
Jenny Lind satt på scen i ett samtal. Hon berättade att man som bibliotekarie förväntas man kunna otroligt mycket om böcker, men får ingen lästid på jobbet. För att upprätthålla läsintresset får man läsa brett. Vara ute efter att bli överraskad. Man får utmana sig själv och öppna blicken. Hon tycker man ska våga läsa poesi.
På frågan vad Jenny kan se för trender i år säger hon att i år är det många kvinnor som lyser och strålar. Hon säger också att historiska romaner har blivit jättestort i år.
Jenny fick även en fråga om man kan säga att det att lyssna på ljudböcker är att läsa. Jenny tänkte till ett tag och sa om man är synskadad så lyssnar man ju på böcker och då säger de ju att de läser och det är ju förmätet att säga att de inte läser, så ja. Att lyssna på ljudböcker är att läsa.
Jenny Lind satt på scen i ett samtal. Hon berättade att man som bibliotekarie förväntas man kunna otroligt mycket om böcker, men får ingen lästid på jobbet. För att upprätthålla läsintresset får man läsa brett. Vara ute efter att bli överraskad. Man får utmana sig själv och öppna blicken. Hon tycker man ska våga läsa poesi.
På frågan vad Jenny kan se för trender i år säger hon att i år är det många kvinnor som lyser och strålar. Hon säger också att historiska romaner har blivit jättestort i år.
Jenny fick även en fråga om man kan säga att det att lyssna på ljudböcker är att läsa. Jenny tänkte till ett tag och sa om man är synskadad så lyssnar man ju på böcker och då säger de ju att de läser och det är ju förmätet att säga att de inte läser, så ja. Att lyssna på ljudböcker är att läsa.
måndag 30 september 2013
Barbro av Barbro Svensson och Lotta Bromé
Barbro är en otroligt fin fotobok om Barbro Svensson, Lill-Babs. Jag bläddrar och läser med andakt. Det här är ett bra exempel på hur text och foto kompletterar varandra. Dessutom tänkte jag på att så många foton förmedlar känslor. Det här är en bok som jag starkt rekommenderar och det inte bara till alla Lill-Babs fans.Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Barbro
Författare: Barbro Svensson och Lotta Bromé
Antal sidor: 148
Förlag: EA förlag
ISBN: 9789187519000
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
söndag 29 september 2013
Martin Haag på bokmässan
Det är så härligt att lyssna till Martina Haag, för hon är så humoristisk. Hon pratade satt och pratade hos Piratförlaget om Löpning. Hon har ju skrivit en bok som heter Heja, heja som handlar om det.
Hon pratade bland annat kring det här med att banta och att det inte känns så vettigt att mamma sitter där med sin gamla skål med lökringar och är sur och liksom säger till barnen att inte få ätstörningar fast mamma är så missnöjd med sin kropp. Just det tror jag är så viktigt att stanna upp och fundera kring. Hur påverkar vi våra barnen det vi gör. Vi vill ju att barnen ska må bra och trivas med sig själv och sina kroppar. Visst är det då viktigare att vi visar att vi tränar för att må bra och att vi kan acceptera att våra kroppar inte är perfekta.
Nåja, tillbaka till Martina. En annan sak som hon berättade är att när man ska springa så är det viktigt att ha roliga saker för sig när man springer. Att ge sig själv belöningar. Naturligtvis är det också trevligare om man har någon att springa med. Då drog hon en historia om hur hon fått en kompis att springa en hel mara genom att luras, uppmuntra och dra ut på det hela. Martina är för härlig!
Hon pratade bland annat kring det här med att banta och att det inte känns så vettigt att mamma sitter där med sin gamla skål med lökringar och är sur och liksom säger till barnen att inte få ätstörningar fast mamma är så missnöjd med sin kropp. Just det tror jag är så viktigt att stanna upp och fundera kring. Hur påverkar vi våra barnen det vi gör. Vi vill ju att barnen ska må bra och trivas med sig själv och sina kroppar. Visst är det då viktigare att vi visar att vi tränar för att må bra och att vi kan acceptera att våra kroppar inte är perfekta.
Nåja, tillbaka till Martina. En annan sak som hon berättade är att när man ska springa så är det viktigt att ha roliga saker för sig när man springer. Att ge sig själv belöningar. Naturligtvis är det också trevligare om man har någon att springa med. Då drog hon en historia om hur hon fått en kompis att springa en hel mara genom att luras, uppmuntra och dra ut på det hela. Martina är för härlig!
lördag 28 september 2013
Dagboksfynd
fredag 27 september 2013
Föreläsning om Romer under bokmässan
Jag startar fredagen med ett frukostmöte på Icontro. Räddningsmissionen föreläste om Romer.

Det finns en utställning här i Göteborg som pågår till Januari 2014.
Föreläsaren berättade att ända sedan 1500-talet har man förföljt Romer i Sverige. Det kom bland annat till en fruktansvärd hänglag på 1600-talet. Ingen annan grupp har behandlats som dom. Det är inte så många Romer som vill komma ut och prata om det. Romer är rädda på grund av historien.
Hon berättade vidare att det har brstämts att Romerna ska inkluderas i samhället. Den Romska inkluderingen ska pågå från 2012-2032. Göteborg är pilotkommun. Samarbetet har startat med Romska rådet.
Föreläsaren säger att det är viktigt att ha kunskap om Romerna. Att de har det väldigt fattigt ute i Europa. Att de som står ute och tigger ofta har beskyllts för att vara med i ligor, men det säger föreläsaren kan de inte se några belägg för när de har varit ute och undersökt detta. Det har förekommit rykten länge om detta. Däremot förekommer många olika former av smutskastning när det gäller Romer.
Det finns en utställning här i Göteborg som pågår till Januari 2014.
Föreläsaren berättade att ända sedan 1500-talet har man förföljt Romer i Sverige. Det kom bland annat till en fruktansvärd hänglag på 1600-talet. Ingen annan grupp har behandlats som dom. Det är inte så många Romer som vill komma ut och prata om det. Romer är rädda på grund av historien.
Hon berättade vidare att det har brstämts att Romerna ska inkluderas i samhället. Den Romska inkluderingen ska pågå från 2012-2032. Göteborg är pilotkommun. Samarbetet har startat med Romska rådet.
Föreläsaren säger att det är viktigt att ha kunskap om Romerna. Att de har det väldigt fattigt ute i Europa. Att de som står ute och tigger ofta har beskyllts för att vara med i ligor, men det säger föreläsaren kan de inte se några belägg för när de har varit ute och undersökt detta. Det har förekommit rykten länge om detta. Däremot förekommer många olika former av smutskastning när det gäller Romer.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)