söndag 18 november 2012

Mitt liv i 23 yogaställningar av Claire Dederer

Jag har precis läst klart Mitt liv i 23 yogaställningar. Det var en sån där bok som jag läste och inspirerades av. Jag vill också pröva yoga nu! Men hur hinner människan med all yoga? Jag kan tänka att som småbarnsförälder är det lättare för mig att relatera till henne. Det kan också vara det som gör att jag tyckte om att läsa boken.
 
Mitt liv i 23 yogaställningar är en självbiografisk bok om Claire som prövat yoga eftersom hon har problem med ryggen. Hon är skeptisk till yoga, men upptäcker snart att hon tycker om yoga. Med hjälp av yogan så upptäcker hon saker om sig själv.
 
Jag läste den här boken i Excess-format. Jag gillar det formatet. Så lätt att ta med om man vill ha en fysisk pappersbok.
 
Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Mitt liv i 23 yogaställningar
Författare: Claire Dederer
Antal sidor: 499
Förlag: Pocketförlaget.
Bandtyp: Excess
ISBN: 9789186953317
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

fredag 16 november 2012

Författarbesök

Min klass hade författarbesök den här veckan. Moni Nilsson, författare till bland annat Tzatsiki-böckerna, kom på besök. Hon berättade bland annat om hur hon gör när hon skriver böcker. Eleverna tycker det var väldigt kul att hon "stal" av riktiga händelser. De tyckte hon kunde skriva en bok om vår klass. Moni Nilsson berättade också att det var roligare att skriva böcker än filmer, för i böcker kan allt hända men i filmer måste man ta hänsyn till pengar. Det var ett väldigt trevligt författarbesök! Eleverna uppskattade det mycket!



torsdag 15 november 2012

Filmen Skyfall


Jag har varit och sett filmen Skyfall. En av mina vänner på facebook hade beskrivit sin upplevelse så här:

Man är ju gift i nöd och lust. Så jag tänkte när jag skulle åka och se filmen med min man att det är här nödbiten kommer in. Men den här filmen var ju helt okej.

Detta från någon som inte brukar gilla sådana filmer. Jag gör det, så jag är ju lite jävig. Men att hon tycker så, gör att jag förstår att det är inte så att det är för att jag är jävig som gör att jag tycker om filmen.

Jag tyckte om hur man flirtade lite med de tidiga bond-filmerna. Så är det häftiga actionscener - precis som det ska vara i en Bondfilm. Dessutom är Daniel Craig riktigt bra som James Bond. Dessutom kan jag inte komma över hur coolt det är att vi har svenska skådespelare med i Bond-filmen. Det är stort!

Skyfall handlar om att M16 blir attackerat och James Bonds lojalitet mot M testas. James Bond måste hitta den som lyckats attackera M16 och hotar M och oskadliggöra honom.

Betyg: +4 av 5
 
Genre: Action
Orginaltitel: Skyfall
Skådespelare: Daniel Craig, Judi Dench, Javier Bardem, Bérénice Marlohe, Ola Rapace, Jens Hultén
Produktionsår: 2012
Regissör: Sam Mendes


onsdag 14 november 2012

Hur fel kan de bli? av Knutsson & Magnusson

Hur fel kan de bli ? är en fristående fortsättning på Hur svårt kan de va? Den handlar om Björn, Edith, Julia och Daniel. Björn var mobbad under högstadiet och får en ny chans när han börjar gymnasiet. Men så möter han en av sina mobbare på en klädaffär och då börjar allt om.
 
Jag dras återigen in i de fyra ungdomarnas liv.Kan inte sluta läsa och glömmer snart att det bara är en berättelse.
 
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Hur fel kan de bli?
Författare: Knutsson & Magnusson
Antal sidor: 265
Förlag: Opal
ISBN: 9789172995598
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

söndag 11 november 2012

Spökvandring i Gamla stan

Till er som bor i Stockholmsområdet eller besöker Stockholm har jag ett tips! Gå spökvandring i Gamla stan. Jag gick det i helgen och det var väl värt pengarna! Det är intressant att få lite historia kring Stockholm, för det var ju inte bara gamla spöken man fick lära sig om. Fast givetvis är det är spännande med gamla spökhistorier med!



Det är Gajderna som håller vandringen och de har även en stadsvandring och en mordvandring. Man kan boka vandringen via nätet.

lördag 10 november 2012

Fredagsbakat ur Dekorera cupcakes, kakor och tårtor

Jag blev sugen på att göra Cup cakes. Så jag plockade fram boken Dekorera cupcakes, kakor och tårtor och hittade ett recept på chokladcupcakes och så recept på Chokladfudgeglasyr! Behöver jag säga att det blev gott? Jag menar det hörs ju bara på ordet Chokladfudgeglasyr!!!