söndag 11 oktober 2015

Skuggsommar

Åh så finstämt men också kusligt skrivet om känslan att inte höra till. Om att ha föräldrar som inte lyssnar och som inte finns där för en. Om att vara vänner, men ändå inte. Om att förändras.


Rakel är tvungen att tillbringa sommarlovet på en enslig ö långt ute i havet tillsammans med sin kusin. Tidigare var de vänner, men nu verkar kusinen hata henne. Och den vänlighet kusinens föräldrar visar Rakel gör allt värre.

Rakel oroar sig också för mamma hemma i stan. Mamman med sina problem.

Men utanför ön finns en brygga och ett gammalt hopptorn. Där möter Rakel de mystiska tvillingarna som lär henne hoppa.
De lovar att Rakel ska få bli medlem i deras hoppklubb om hon utför tre uppdrag först. Uppdrag som får Rakel att ändra sitt sätt.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Skuggsommar
Författare: Mia Öström
Antal sidor: 185
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789186634742
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

lördag 10 oktober 2015

Reisen-grottor

Underbara småkakor med Reisen-kolor, som glider ner så lätt så lätt i magen!

Ingredienser (20 st):
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4,5 dl mjöl
1 krm salt
200 g smör

20 Reisen-kolor

Gör så här:
1. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
2. Tärna ner smöret.
3. Knåda ihop till en deg.
4. Dela upp degen i ca 20 st bitar.
5. Rulla bitarna till bollar och tryck ner en center i varje.
6. Grädda i ugnen på 175 C i ca 15-18 minuter.



Det slutna ögat av Belinda Bauer

Det är både sorgligt och fascinerande att läsa om hur mamman handskas med sin sons försvinnande. Det är definitivt Belinda Bauers styrka att på ett ingående och initierat sätt skildra vad som händer med oss som människor när vi råkar ut för något hemskt.

Svärtan som finns i berättelsen är något som utmärker Belinda Bauers sätt att skriva och det är en av de saker som jag gillar med Belinda Bauers berättelser.

Jag gillar även det ockulta inslaget, men det gör också att denna berättelse skiljer sig från de övriga.


Det slutna ögat handlar om en mamma vars son plötsligt försvunnit efter att ha sprungit ut på gatan. Det enda som finns kvar är 5 avtryck i cementen ute på gatan. Mamman har svårt att släppa det hela och tänker hela tiden på att få tillbaka Daniel.
Kommisarie Marvel får lämna en utredning för att försöka hitta chefens frus hund, som försvunnit. Så hör hon om ett medium som håller till i en kyrka och bestämmer sig för att gå dit. Kanske kan han hjälpa henne.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Det slutna ögat
Originaltitel: The Shut Eye
Författare: Belinda Bauer
Antal sidor: 295
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176455548
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

torsdag 8 oktober 2015

Nobelpriset i litteratur 2015 gick till....

Nobelpriset 2015 gick till Svetlana Aleksijevitj från Vitryssland.

Motiveringen är:
"för hennes mångstämmiga verk, ett monument över lidande och mod i vår tid".



Svetlana Aleksijevitj är född 1948 i Ukraina. Hon är en vitrysk författare och har skrivit en serie dokumentärromaner om "Sovjetmänniskan". Hon har bland annat skrivit
  • Bön för Tjernobyl
  • Kriget har inget kvinnligt ansikte
  • Tiden second hand: slutet för den röda människan
Jag hade ju med henne i mina gissningar och det är första gången som det hänt. Fast det var ju inte tacka vare mig själv utan för att jag lyssnat på andra.

Det ska bli spännande att läsa henne och se hur hon skriver.

Livesändning av nobelpriset i lietteratur

Här tillkännages vem som får nobelpriset i litteratur.

Lola och pojken bredvid av Stephanie Perkins

Jag älskar att Lola klär sig färgsprakande och väl uttänkt. För det förälskar jag mig i henne. Så gillar jag hennes familj också. Blir så sugen på att baka paj med ovanliga fyllningar, när hennes pappa är i bakartagen.

Lola och pojken bredvid är en mysig ungdomsroman som gör tillvaron lite rosaskimrande ett tag. Tills boken är slut och väntan på en ny tar sin början.


I Lola och pojken i huset bredvid flyttar Cricket tillbaka till grannhuset och det gör allt svårt för Lola. Hon är fortfarande arg på Cricket för något som hände förut. Hon har ju en kille som hon älskar, men dras ändå till Cricket. Så är det ju Crickets tvillingsyster, som verkligen inte är förtjust i Anna. Hur ska Lola göra?

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lola och pojken bredvid
Originaltitel: Lola and the Boy next door
Författare: Stephanie Perkins
Antal sidor: 286
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176455661
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 7 oktober 2015

De försvunna av Caroline Eriksson

Caroline Eriksson lyckas med De försvunna ta tag i mig som läsare från första sidan. Jag var fast och hon höll mig hårt i det greppet.

När man läser frågar man sig om huvudpersonen är galen och det hänger över en när man läser och skapar både en otrolig spänning men också ett obehag. Stämningen är riktigt kuslig.



Greta, Alex och dottern Smilla tar en kväll båten från sommarstugan vid sjön och åker ut till en ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra går iland. När de inte kommer tillbaka går hon och letar, men hon kan inte hitta Alex och Smilla någonstans. Greta blir allt mer förvirrad.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: De försvunna
Författare: Caroline Eriksson
Antal sidor: 237
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789137145785
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

måndag 5 oktober 2015

Nobelgissningar

Vem kommer egentligen att få Nobelpriset i litteratur? Ska det bli Haruki Murakami, som så många hoppas på? Eller Joyce Carol Oates? En evigt förslag i dessa sammanhang. Eller varför inte Ngugi Wa Thiong'o med sina härliga berättelser?

De är jättebra författare alla tre och skulle vara kul om någon av dessa vann. Men det känns som om de inte kommer göra det, eftersom de är så uppskattade av den stora massan.

Jag har förstått att det pratats om att Svetlana Aleksijevitj och Mircea Cărtărescu som möjliga vinnare. Tyvärr har jag inte läst något av dessa och kan uttala mig.

På torsdag får vi veta vem som vann för kl 13 tillkännages detta. Aka bli spännande att se om det är en författare som man läst eller inte. Jag gissar på att det blir en författare som jag inte läst.

Vem tror du på?

söndag 4 oktober 2015

Kanelbullskladdkaka

Kanelbullskladdkaka

Ingredienser:
125 g smör
2 dl socker
2 ägg
1,5 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt

1 tsk kanel
0,5 dl pärlsocker

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret.
3. Blanda ihop ägg, socker, vaniljsocker, kanel, mjöl och salt i en bunke.
4. Rör ner det smälta smöret.
5. Bröa och smöra en form (24 cm i diameter)
6. Häll smeten i formen och strö på lite extra kanel och häll på lite pärlsocker.
7. Grädda ca 10 minuter.
8. Servera med grädde.



Färjan av Mats Strandberg

Hur ska jag få dig att förstå hur fantastiskt bra Färjan är? Och hur genialiskt det är att Mats Strandberg har förlagt handlingen på en Finlandsfärja?

För mig kommer berättelsen så nära genom att jag själv varit på kryssning (som de flesta andra) och därför kan jag lätt leva mig in i det hela. Det är en av de geniala sakerna. För genom att skriva om något som är allmänt känt så kommer man lätt in i berättelsen och man ser det otroligt tydligt framför sig. Man vet ju hur en finlandskryssning går till och vilka olika typer som finns där. Mats har plockat fram kryssningspersonligheterna och skildrar dessa med fingertoppskänsla, så man känner att han eller hon har jag träffat.


Mats Strandberg har dessutom gjort helt rätt som valt att låta berättelsen berättas av många personer. Berättelsen behöver att man kommer nära många, för att den ska bli så läskig som den blir.

Och läskig blir den. Inte bara lite utan mycket. Så pass att jag inte kunde sova om jag läste den för nära läggdags för jag blev så vaken och hade så svårt att släppa boken. Det är en riktigt bra version av vampyrer och hur de skulle kunna vara. Jag köper det rakt av. Dessutom så är det skrivet så att när de kommer in i berättelsen, så känns det helt naturligt. Kombinationen av vanlig svensk verklighet och det onaturliga sker utan att det blir det minsta konstigt. Jag gillar den kombinationen.

Det som också är så bra med att Mats Strandberg förlagt berättelsen på en färja är ju att ingen kan komma därifrån. Som läsare vet man att det går inte att fly. Det är otroligt skrämmande.

Jag fullkomligt älskar att berättelsen börjar lugnt utan några skräckinslag, men att det i alla fall är obehagligt. Fast på grund av helt andra orsaker. Nämligen att det handlar om flera tragiska personer och man blir lite lätt illamående av deras öden och hur det kan vara på en kryssning. Sen kommer skräckinslagen insmygande och det blir allt värre. Till slut har man bestämt sig för att ALDRIG någonsin åka färja mer.

Så mina läsare jag hoppas ni förstår hur bra Färjan är och att ni kastar er över den. För det här är så bra att i min bokhylla hamnar Färjan bland det bästa som Stephen King och John Ajvide Lindqvist skrivit. Den kommer med 100 procents säkerhet att bli en skräck-klassiker.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Färjan
Författare: Mats Strandberg
Antal sidor: 476
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789113060309
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

torsdag 1 oktober 2015

Bokcirkelböcker för vår Webbokcirkel

Till vår Webbokcirkel har vi valt att läsa Den röda adressboken av Sofia Lundberg till 9 december kl. 20. Det är en öppen bokcirkel så det är bara att hänga på om du har lust.

Till gången därpå har vi valt att läsa Tisdagsklubben av Anna Fredriksson.

Sedan blir det Strålmannen av Anders Södergård.

Bokchatt ikväll om boken Fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp

Ikväll klockan 20 är det dags att Bokcirkla om boken Fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp.

Du går in på chatten här.

onsdag 30 september 2015

Ambassadör för Augustpriset

Jag har förmånen att vara ambassadör för Augustpriset även i år. Jag tyckte det var jättekul förra året och jag är glad att jag fått chansen igen.


Den stora vinsten för mig personligen var att jag i och med detta läste väldigt många av de som var nominerade till Augustpriset. Dessutom fick jag chansen att ställa lite frågor till författarna och det var intressant.