tisdag 29 september 2015

Lyssna på när Varg Gyllander och Stefan Ahnhem

Varg Gyllander spelade in en podcast på bokmässan. Den heter Vargs deckarvänner.


Första gästen ut är Stefan P Ahnhem. Han har skrivit Offer utan ansikte och Den nionde graven.





Varg och Stefan pratar bland annat om hur Stefan Ahnhem gör när han skriver. En hint är att Stefans metod är samtal.

De pratar också om att Stefan säger själv att hans böcker skulle kunna vara ännu tjockare och varför det är så.

Man får också veta varför Stefans namn ser ut som det gör på bokomslaget.

Lyssna här!

måndag 28 september 2015

Solblekt av livet

I Solblekt av livet möter jag Mark Levengoods underbara, varma och kärleksfulla humor blandat på ett härligt sätt med livsvisdom och historier från sitt liv, som han generöst delar med sig av. Det är både stort och smått som avhandlas och i allt detta uppfylls jag av värme och förståelse av att jag duger som jag är. Det är en fantastisk känsla att ge sin läsare! Tack Mark Levengood!

Så när jag slår ihop Solblekt av livet har jag fått både skratta, fått saker att fundera över samt blivit lite klokare. Är inte det fantastiskt?



Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Solblekt av livet
Författare: Mark Levengood
Antal sidor: 132
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789164204783
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

söndag 27 september 2015

Jenny Lindh svarar på frågor (varning dock för de som är känsliga pga sista saken hon berättade)

Hade turen att gå förbi när Jenny Lindh satt och svarade på frågor.

Hon pratade om att många svenskar var stressade av att ha några kronor i skuld på biblioteket och hon tyckte att man inte behövde ta det så hårt. Det finns de som har tusentals kronor i skuld. När jag hörde det så kändes det betydligt bättre med mina 55 kr i skuld. Men jag tror det är det att många av oss svenskar vill göra rätt för oss som gör att vi mår dåligt över att ha en liten biblioteksskuld. Att ha en skuld är lite pinsamt. Jag är definitivt sån! Får dåligt samvete så fort jag kommer in i biblioteket utan pengar. Och när jag hade äntligen hade med mig pengar men bibliotekets datorer inte fungerade så jag äntligen kunde bli av med skuld blev jag så besviken på universum. Vad är oddsen liksom?!? Jag tänkte: jag vill ju bara bli av med min skuld!!!!

Jenny berättade att hon bland annat hade fått frågan om vad man ska göra om man somnar så fort man försöker sova. Hon och hennes samtalsledare började då fundera kring vilka böcker som är bra att läsa då. De kom fram till att man ska läsa Marcel Proust om man vill sova eftersom de långa meningarna är i princip meditativa. Däremot bör man läsa böcker med korta meningar som får en att studsa till om man vill hålla sig vaken.


Jenny berättade att hon fått höra av en person, som arbetat med psykolog pga av stress, att om han kunde läsa hela meningar av Proust utan avbrott var hans hjärna avslappnad. Definitivt något jag ska testa!

Så berättade Jenny något som jag chockades av och som jag inte hade någon aning om. Varning för att läsa vidare! Förr användes människohud i land för att binda in böcker, för att det var billigt. Bland annat medicinstuderande som obducerade personer använde sedan den obducerades hud för att binda in boken med sina undersökningar. Jag ryser över hela kroppen när jag hör det. En sådan bok kan jag definitivt vara utan i min bokhylla!!!


lördag 26 september 2015

Otroligt bra nyhet

Jag pratade med Jenny Lindh och hon berättade att de (hon och Mark Levengood) håller på med en ny säsong av Min Bokhylla för SR.

Om ni har missat det så kan jag berätta att det är ett radioprogram där Jenny och Mark åker till en känd person och pratar och den personens bokhylla och läsning.

Jenny Lindh och samtal om läsning, bibliotek och kultur

Min favorit Jenny Lindh samt Horace Engdahl och Stina Oscarson samtalade blan annat kring läsning och hur man kan stimulera läsningen. De kom in på något som vi på jobbet faktiskt pratade om häromdagen, nämligen skolbibliotekens roll. Vi på vår skola tycker att det borde vara en bibliotekarie på plats mer än en gång i veckan. Jenny Lindh och de andra tyckte det var otroligt viktigt med bemannade skolbibliotek. Tydligen så finns det någon undersökning som visar att barn läser mer om de har chans att prata med skolbibliotekarie.


Fast man vet detta så drar man in på skolbibliotekarier samtidigt som man säger att man ska satsa på läsning. Detta går ju inte ihop! Nä, dra in på noga höjdarlöner och in med mer skolbibliotekarier! Det vinner hela samhället på! Så stor vinst med läsande barn och ungdomar!!! Empati, intellekt och omvärldsförståelse utvecklas förutom läsförståelse.

tisdag 22 september 2015

Snart bokmässan

Jag ska på bokmässan. Jag tänkte mest gå runt och bara spontan-gå på saker. Det gjorde jag förra året och det var så skönt och avslappnat och jag hittade roliga saker som jag inte annars skulle ha hittat.

Men några saker tänker jag gå på. Det blir träff med Breakfast Bookclub och prata om boken Bära barn.

Ett annat måste blir att lyssna på Mark Levengood.

Så blir det diverse samtal om barn och läsning som jag tänkte gå och lyssna på.

Till sist så vill jag höra Mats Strandberg prata om färjan men också när han pratar med Laini Taylor om mord och magi.

Det blir säkert mer också när jag hunnit kolla igenom appen, men kanske också vissa saker som ramlar bort pga av att man spontant hittar något spännande som man fastnar på.

måndag 21 september 2015

Lycke av Mikaela Bley

Lycke är en helt okej bok. Historien känner man igen, men det finns ett visst driv i berättelsen.


Lycke handlar om 8-åriga Lycke som försvinner från tennishallen. Kriminalreportern Ellen engagera sig i sökandet.

Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lycke
Författare: Mikaela Bley
Antal sidor: 348
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789174613490
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon



lördag 19 september 2015

Mitt hjärta går på av Christoffer Holst

Nu har det hänt. Jag har förälskat mig i en bok. Jag rent ut sagt tokälskar Mitt hjärta går på. Den är så fint, mjukt och kärleksfullt berättat. Det går inte annat än att älska Mitt hjärta går på.

Pontus och Chavve har tagit var sin plats i mitt hjärta och jag kan inte förstå att de bara lever i boken. Jag har ju kommit dem så nära och de känns så verkliga. Jag väntar mig att jag kommer att stöta på dom på något av mina besök i Stockholm och jag tänker leva med den villfarelsen. För jag är inte ens nära att vara redo att släppa taget om dom!


Mitt hjärta går på handlar om Pontus, som lider av hypokondri och tvångstankar, och Chavve, vars dröm är att jobba som konditor. De möts genom en dejtingapp. De har en underbar tid tillsammans och Pontus känner sig bättre än på länge. Men så händer något som vänder upp och ner på allt.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mitt hjärta går på
Författare: Christoffer Holst
Antal sidor: 457
Förlag: Bokfabriken
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176291344
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

fredag 18 september 2015

Bränd himmel av Gilly Macmillan

Det här är en läsning med mycket känslor. Författaren skildrar Rachels känslor väldigt bra. Som mamma kan jag förstå skräcken och skuldkänslorna som Rachel har. Det ökar också spänningen i boken, just det att jag förstår hur Rachel upplever det hela. Jag satt som klistrad vid boken.

Bränd himmel tar också upp baksidan med sociala medier och internet på ett utmärkt sätt. Folk som slänger ur sig kommentarer, inte tänker sig för och de som gillar att spekulera och som eldar på. I skolans värld är det flera med mig som upplevt baksidan med föräldragrupper på Facebook och hur lögner tas för sanningar och sedan blir allt värre. Samtidigt som det naturligtvis finns flera positiva krafter i sociala medier. Men jag gillade hur sociala medier vävdes in i berättelsen med utdrag från blogginlägg med kommentarer. Det gjorde att berättelsen kom närmre.


Bränd himmel handlar om Rachel, vars son försvinner i skogen. Hon blir misstänkt av massmedia och folk i allmänhet att ha något att göra med försvinnandet pga av en olycksalig presskonferens. Kriminalkommissarie James Clemo och hans kollega Emma Zhang försöker lösa det hela men läget blir allt mer desperat.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bränd himmel
Författare: Gilly Macmillan
Antal sidor: 457
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176455609
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon



torsdag 17 september 2015

Det ringer, det ringer av Anna Holmström Degerman

Jag älskar bra berättade historier med övernaturliga inslag och detta är en sådan. Det ringer, det ringer passar från ca 12 år och är sådär härligt spännande. Både när det gäller övernaturligt, men också när det gäller Robin och Isa och vad som händer mellan dom. Dessutom blir jag så förtjust i mormor och Isa och deras kärleksfulla relation. Jag vill låna Isas mormor och åka dit på sommarlov.

Det ringer, det ringer är en bok som är på Hegas-nivå 5. Det innebär att den är: "För dig som vill lära dig fler svåra ord och dör språket närmar sig det litterära."

Jag älskar nivåindelade böcker. Det är så mycket lättare att hjälpa de elever som har det klurigt med lösningen.


Isa är hos mormor och det är sommarlov. Hon älskar att vara hos mormor och ta det lugnt och bada. Men det blir inte som vanligt för Ida får konstiga sms och det ringer från anonymt nummer. Är det Ella, bästisen som Isa bråkat med, som ringer och smsar? Eller vad är det som händer? Och vad är det med Isas drömmar?

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Det ringer, det ringer
Författare: Anna Holmström Degerman
Antal sidor: 104
Förlag: Bokförlaget Hegas
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789175431529
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Att älska i nöd och lust av Eliza Kennedy

När man har mycket i huvudet är så härligt när en bok är så lättläst så man bara glider fram i läsningen. Samtidigt som de n var underhållande så tyckte jag att den var uppfriskande och det fanns en del tänkbart i den som t ex tjejers sexualitet och trohet.


Att älska i nöd och lust handlar om Lily, som ska gifta sig med Will. Men hon är inte säker på att det är en bra idé. Han är perfekt, men det är inte hon. Lily älskar män och har svårt att vara trogen. Dessutom är hennes pappa inne på sin 5:e fru. Men nu är det bara en vecka kvar och de är på plats i staden där de ska gifta sig. I staden hon inte varit i på 13 år.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Att älska i nöd och lust
Originaltitel: I Take You
Författare: Eliza Kennedy
Antal sidor: 367
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789174614053
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 16 september 2015

Lyckan i det lilla av Ernst Kirchsteiger, Carina Nunstedt

Ernst är så klok och jag älskar hur han förklarar sina livsvisdomar på sitt eget oefterhärmliga och härliga sätt. Jag känner att vi är många som behöver stanna upp, lyssna och tänka om. Lyckan i det lilla är ljuvlig bok att läsa och jag känner hur den virvlande cirkusen runt om mig stannar medan jag långsamt och njutningsfullt läser Ernst tankar.

För ett tag sedan såg jag en tråd på Facebook om föräldrar och hämtning på förskola och folk som spydde över de som inte skyndade att hämta sina barn direkt när de slutar sina jobb på dagen. Över de som tar en liten andningspaus eller passar på att handla innan de hämtar. De är de som tycker att man inte är en god mamma eller pappa om man inte tillbringar precis all ledig tid med barnen. Då kommer Ernst som en härlig motvikt:


"Visst kan det vara skönt att kunna hämta barnen tidigt ibland, men de flesta klarar nog att vara på dagis lite längre. Då kan föräldrarna åka hem med mindre stress i kroppen och börja sina hemmaliv i lugn och ro. Just klockan tre eller fyra kan ju barnen vara mitt uppe i något jättekul, de kanske vill fortsätta att lägga straffsparkar eller läsa en bok med fröken."



Tack Ernst för att du fortsätter dela med dig av din syn på tillvaron. Lyckan i det lilla får en hedersplats i vardagsrummet hos mig, så jag påminns att tänka på vad som är viktigt,

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lyckan i det lilla
Författare: Ernst Kirchsteiger, Carina Nunstedt
Antal sidor: 231
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789137143958
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

tisdag 15 september 2015

Bära barnet hem av Cilla

Vilken spännande kombination av självbiografi och påhittad berättelse! Det är definitivt en berättelse som ger känslor och den är så fint, så fint berättad


Bära Barnet hem handlar dels om Cilla och hennes adoptivson och deras resa för att möta den som mött honom och dels om Ana som arbetar hemma hos andra familjer och passar deras barn.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bära barnet hem
Författare: Cilla Naumann
Antal sidor: 225
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789127144750
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon