fredag 5 december 2014

Nikkis dagbok 2: Berättelser om en (inte så) populär partytjej av Rachel Renée Russell

Dottern älskar den här serien. Hon säger att det känns som att läsa en riktig dagbok, för att det ser handskrivet ut. Då känns det som på riktigt. Så tycker hon Nikkis dagbok 2 är rolig också. Dottern sträckläste boken från pärm till pärm.

Passar åldern: 9-12 år


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Nikkis dagbok #2: Berättelser om en (inte så) populär partytjej
Originaltitel: Tales From a Not-So Popular Party Girl (Dork Dairies #2)
Författare: Rachel Renée Russell
Serie: Nikkis dagbok 2
Antal sidor: 302
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174993981
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON







torsdag 4 december 2014

Webbcirkelns böcker

Du som är intresserad av att vara med i vår webbcirkel kan se här vilka böcker vi har tänkt läsa:

Till januari: Mrs Sinclairs resväska av Louise Walters


Till februari: Att föda ett barn av Kristina Sandberg



Stella en älva i skogen av Marie-Louise Gay

Bilderboken Stella en älva i skogen är en mysig berättelse om Sam och Stella, som pratar om osynliga saker som t ex älvor. Stella säger att hon sett älvor och att de finns i skogen, så de går dit. På vägen dit lär Stella Sam allt möjligt om naturen. Även om hon inte alltid har rätt.


Jag blev stormförtjust i bilderna. Dels finns det små detaljer och saker att upptäcka med sitt barn. Dels gillar jag hur det liksom känns som det händer något i bilderna. Bilderna har rörelse i sig.


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Stella en älva i skogen
Författare: Marie-Louise Gay
Antal sidor: 36
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132160332
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

onsdag 3 december 2014

Så länge du är min syster av Peo Bengtsson

Så länge du är min syster är en fantastisk bok. Peo Bengtsson lyckas skapa karaktärer som är så verkliga. De strular till saker för sig. Deras liv tar vändningar som de inte väntar sig. Det känns inte tillrättalagt, utan det känns taget ur vardagen, ur verkligheten. Det gör denna bok så strålande. Det är en berättelse som griper tag och den släpper inte mig förrän sista sidan ör läst. Ja, egentligen inte då heller.




Så länge du är min syster handlar om William. Han har växt upp med sin syster Bett i ett trassligt hem. Därför har de kommit nära varandra. William träffar en gift kvinna ibland, men vill träffa henne mer. Betty strular runt, men så plötsligt hittar hon kärleken i Christian. William är inte så förtjust eftersom han får träffa sin syster mer sällan och samtidigt skäms han över att känna så.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Så länge du är min syster
Författare: Peo Bengtsson
Antal sidor: 398
Förlag: Massolit förlag
ISBN: 9789187783081
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON


tisdag 2 december 2014

World Aids Day-gala 2014

Var inbjuden att närvara på World aids day - galan! Det är så viktigt att uppmärksamma aids. Jag trodde i min enfald att alla visste allt om aids nu, men jag fick motsatsen bevisat när jag idag pratade med en vän som inte ens vet hur aids smittas. Så visst är det den tysta sjukdomen! Jag mår illa också över vilka fördomar det finns kring Aids.


Det var en helt underbar gala. Fantastiska framträdande av bland annat Shirley Clamp, Lise och Gertrud, Arte Diem, Ann-Louise Hansson och Rent Medley. En underbar kväll!






438 dagar: vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar av Johan Persson och Martin Schibbye

Jag tror aldrig jag hade klarat av det som Martin och Johan har gått igenom. Det är något som slog mig om och om igen när jag läste boken 438 dagar. Om jag har svårt att förstå att de överlevde som ändå fick hjälp under fängelsetiden, hur svårt är det då inte att förstå hur alla andra överlevde. Jag känner en djup tacksamhet efter att ha läst boken över att det finns personer som dom som tar risker för att kunna upplysa oss andra som inte tar risker om hur det ser ut i världen. Det är en mycket stark bok och jag är så glad att de fick chansen att skriva den.

Det här är en utmärkt julklapp att ge bort till pojkvännen, flickvännen, mormor, farfar, kusinen... Ja, den är en sån som fungerar och det fina är att den skapar både tacksamhet, givmildhet och medvetenhet. Vi läste den i nätbokcirkeln och den fungerar absolut som en bokcirkelbok.


438 dagar: vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar är en biografi som handlar om när allt gick fel för journalisterna Martin och Johan och de hamnade i ett Etiopiskt fängelse.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: 438 dagar: vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar
Författare: Johan Persson och Martin Scibbye
Antal sidor: 471
Förlag: Offside Press
ISBN: 9789185279340
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

måndag 1 december 2014

söndag 30 november 2014

Trevlig första advent

Vill önska er alla en trevlig första advent! Här har julgardinerna kommit upp och adventsljusstaken står på plats. Det har inte blivit så mycket läsning i helgen, men boken 438 dagar är utläst och imorgon är det bokchatt kring den. Bokchatten är öppen för alla!





fredag 28 november 2014

Ett så starkt ljus av Lyra Ekström Lindbäck

Jag sugs in i Saras förälskade värld. När hon först blir förälskad i Joanna, sedan Linnéa och därefter faller huvudlöst för C. Den är fint skriven, men vissa formuleringar kräver att man är alert när man läser. Det är en stark berättelse som långsamt slingrar sig fram till slutet. Jag kan absolut förstå varför Ett så starkt ljus fick en Augustnominering.


Nominerad till Augustpriset 2014.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Ett så starkt ljus
Författare: Lyra Ekström Lindbäck
Antal sidor: 262
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174995602
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

torsdag 27 november 2014

Orangeriet av Matilde Villegas Bengtsson

Orangeriet vann Lilla Augustpriset. När jag läser novellen slås jag av de fina beskrivningarna. Hur hon använder orden. Hennes meningsbyggnad. Matilde Villegas Bengtsson har vi bara sett början om.

Du kan läsa Orangeriet här.


onsdag 26 november 2014

Bokchatt om boken 438 dagar

På måndag är det bokchatt om boken 438 dagar kl 20. Länk kommer att läggas ut på måndagen. Har du läst boken får du gärna vara med och prata om den.


tisdag 25 november 2014

Erik och Margot av Per Wästberg

Erik och Margot var inte lätt att komma in i. Det var först efter sidan 66, som jag märkte att jag var inne i boken.

Jag har inte läst några av Per Wästbergs tidigare biografier men det blir snabbt klart att han dyrkar och älskar sin pappa. Jag tycker det är synd att man inte får komma kvinnorna i boken närmare. Det känns som om känslorna är så ljumma i boken och kvinnorna är så ointresserade/opassionerade. Fast det kan man nog känna om alla personer, kvinnor som män. Så måste jag säga att jag blev helt paff när jag kom till den del där Margot berättar att Erik våldfört sig på henne den första gången. Men hur kunde hon då vara med honom sedan? Varför levde hon då i hemlighet med honom? Sin systers man? Förutom detta mysterium är det intressant att läsa och uppleva tidsandan och graden av kärlek som Per Wästberg visat och verkar känna för sin far är fascinerande. Det lyckas han verkligen med att få fram.



Nominerad till Augustpriset 2014.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Erik och Margot
Författare: Per Wästberg
Antal sidor: 354
Förlag: Wahlström & Widström
ISBN: 9789146225980
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

måndag 24 november 2014

Augustpriset, Augustgalan och jag

Det var en magisk kväll. Det var det verkligen. Jag hade turen att bli inbjuden att bevaka Augustpriset på plats på Augustgalan. Det är den finaste inbjudan jag fått.


Bara att se konserthuset julutsmyckat gjorde mig alldeles glad och förväntansfull och när jag kommit in och fått min pressbricka och ett glas mousserat ökade bara min förväntan. Hela mitt inre bubblade ikapp med bubblorna i det mousserande vinet. Jag kan bara tänka mig hur de nominerade kände sig.


Vilken känsla det var att sätta sig på pressläktaren och höra intro-musiken. Det kändes verkligen stort! Jag älskar ju böcker och att få vara med om det ögonblick då det tillkännagivs vem som vinner det fina augustpriset, ja det är svårt att förklara hur fantastiskt det var för mig. Det var så fint att få vara där och dela kvällen med alla nominerade, alla förlagspersoner, all press och alla andra bokintresserade.





Så när olika personer började berätta om var sin nominerad bok kändes det så rätt. Vilken bra idé! Det var fint att lyssna till deras upplevelse av böckerna. Dessutom skapade det ett sug hos mig (och säkert fler i publiken) att läsa böckerna. Jag tänkte: vilka fantastiska böcker som skrivits!


Jag älskade bland annat presentationen som Margareta Winberg gjorde av boken Liv till varje pris. Det var fint och inspirerande och talade till hjärtat.


Gladast blev jag när just boken Liv till varje pris och författarinnan Kristina Sandberg vann. Ett spontant JAAA bröt sig ut ur min mun. Lyckokänslan var total. Det är så välförtjänt att hon vinner priset för det är en stor bok som förtjänar att uppmärksammas!