måndag 24 november 2014

Liv till varje pris av Kristina Sandberg

Liv till varje pris är en helt underbar roman. Jag tyckte om den så mycket att jag ville inte skiljas från den och därför la jag undan den ett tag, så jag skulle ha mer att läsa. Den beskriver en kvinnas liv ur en tid som inte ligger så långt ifrån vår och när jag läser den förstår jag en hel del saker som är på ett visst sätt i våra liv. Historien påverkar oss även om vi tycker att vi kommit långt. Jag kan se min mamma i så mycket som Maj gör och jag kan se hur jag fortfarande gör vissa saker på det sättet. Det här är vad som gör en roman så stor. Den handlar om viktiga och stora saker och det väcker tankar och känslor. Den gör att man funderar och utvecklas. Men det främsta tecknet på att man har läst en fantastisk bok är när man som jag bara vill sätta boken i händerna på varenda människa man möter.



Liv till varje pris är sista delen i en triologi om Maj, som är hemmafru i Örnsköldsvik.

Nominerad till Augustpriset 2014.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Liv till varje pris
Författare: Kristina Sandberg
Serie: Sista delen i serien om Maj
Antal sidor: 553
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113059723
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON



Se Augustgalan här



söndag 23 november 2014

Imorgon


Imorgon utses Augustpriset. Det ska bli så spännande! Jag kommer att vara på plats för första gången och jag ser verkligen fram emot det! Som ni säkert har märkt har jag läst flera av böckerna. Imorgon ska jag lägga ut två recensioner till. Har bara inte hunnit med dom idag pga att min rygg ställt till det lite.



Not that kind of girl av Lena Dunham

Den där härliga humorn som finns i tv-serien Girls finns även med här. Ibland är det obekväm humor och ibland igenkännande humor. Den berättar om en hel del som kan vara jobbigt för en människa på ett öppet och naket sätt.


Not that kind of girl innehåller små berättelser från Lena Dunhamns uppväxt. Det är allt möjligt från Lägerresan som hon ville älska, till första sexet och listan med 17 saker hon har lärt sig av sin pappa.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Not that kind of girl
Författare: Lena Dunham
Antal sidor: 308
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113051956
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

fredag 21 november 2014

Tilly som trodde att av Eva Staaf och Emma Adbåge

Tilly som trodde att är en jättefin bilderbok om hur olika människor kan ha det. Mannen som bor på gatan, Peppe som har en pappa som inte städar, Mimis mamma som inte har mat i kylskåpet, Tillys kompis Sonja som har allt utom en pappa och mamma, hos Loppan där man får göra som man vill, Tages mamma som säger att allt är inte roligt. Den här boken skapar tillfälle att prata med sitt barn om saker som är svåra. Barn funderar mycket över saker, även om de inte alltid säger det. Barn ser mer än vad vi tror.


Nominerad till Augustpriset 2014.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Tilly som trodde att
Författare: Eva Staaf
Illustratör: Emma Adbåge
Antal sidor: 24
Förlag: Rabén & sjögren
ISBN: 9789129687729
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

torsdag 20 november 2014

Mördarens apa av Jakob Wegelius

Det är omöjligt att inte blI förtjust i mördarens apa. Historien är fängslande och jag blir så förtjust i apan Sally, som är så rar och mjuk och lätt att tycka om.



Mördarens apa handlar om apan Sally Jones. Hennes vän och kapten blir fängslad för ett mord han inte begått. Även hon blir anklagad för att vara mördarens apa, men hon får en vän i Ana, som låter Sally bo hos henne. Ana övertygar även Figardo att låta Sally arbeta i hans reperationsverkstad för musikinstrument. Han är inte alls förtjust i det, men när han ser hur skicklig Sally är ger han henne allt större ansvar. En dag får hon plötsligt syn på en man som hon känner igen. En man som får henne att förtjust i bli alldeles kall. Och han känner igen henne med. Han vill till varje pros ha bort henne.

Nominerad till augustpriset 2014.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Mördarens apa
Författare: Jakob Wegelius
Antal sidor: 617
Förlag: Bonnier Carlsson
ISBN: 9789163877384
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

tisdag 18 november 2014

Beckomberga: ode till min familj av Sara Stridsberg

Wow! Vilken bok! Jag är helt hänförd. Hur kan man skriva så flödande och så poetiskt. Så är det också så fantastiskt hur skicklig Sara Stridsberg är på att få mig som läsare i stämning. Det är inte bara en handling utan det är en dimension till. Hon har verkligen sitt eget sätt att skriva och jag älskar det!


Beckomberga: ode till min familj handlar om ett svenskt mentalsjukhus där Jim har bott lång tid. Han har en dotter, som heter Jackie, som besöker honom. Jim har flera gånger försökt ta livet av sig. Han säger att han inte känner lyckan i saker som andra gör.

Nominerad till augustpriset 2014.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Beckomberga: ode till min familj
Författare: Sara Stridsberg
Antal sidor: 355
Förlag: Albert Bonnier förlag
ISBN: 9789100135096
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON


måndag 17 november 2014

Anna Charlotta Gunnarsson har besvarat några frågor

Anna Charlotta Gunnarsson har besvarat några frågor som jag har ställt. Hon är aktuell med boken Popmusik rimmar på politik, som Augustnominerats.

Hur påverkar det ditt låtlyssnande att du skrivit en bok om låtars texter och politik?

Åh, jättemycket. Jag lyssnar hela tiden efter intressanta partier och om jag kan länka ihop låten med någon annan genre eller epok. Men jag försöker stänga av ibland och bara njuta också.


Vilken sorts låttexter påverkar dig mest?

Texter som står i kontrast till melodin. Älskar t ex "Anna" med Hello Saferide, partiet där den lyckliga, förväntansfulla låten tar en helt annan vändning och blir mörk och sorglig. Sedan är det underbart när ett allvarligt budskap bäddas in med humor. Som i Röda bönors "Sången om sexualmyterna" som är rolig och trallvänlig, men under ytan rasande:

Ty en kvinna är så attraktiv och utstuderad
Att en stackars man kan bli vådligt frustrerad
Då ska väl kvinnorna ta konsekvensen
Om inte männen kan se gränsen


Hur tänker du kring en melodi, kan det påverka hur vi uppfattar en låttext och i så fall hur?

Jag tror att vi lyssnar lite extra när vi hör musik som vanligtvis uppfattas som politisk, typ progg, punk och folkrock. Ballader signalerar också seriositet, så de texterna får mer uppmärksamhet än de som hänger ihop med svängiga och dansanta låtar. Många gånger sjunger vi med till ord som vi egentligen inte står för, bara för att vi inte lyssnat ordentligt. Så var det till exempel när folk började analysera och begripa innehållet i Robin Thickes "Blurred Lines". Det tog ett tag innan det stod klart hur grovt sexistisk den är och plötsligt blev den totalförbjuden på skolor och videosajter världen över. Vissa genrer kan också hålla på rätt ostört. Metaltexter kommer ofta undan på ett helt annat sätt än hip hop, vilket också kan vara relaterat till tradition, hudfärg och klass.




fredag 14 november 2014

Champion Av Marie Lu

Champion är den sista delen i trilogin Legend. Det är en utmärkt avslutning och jag saknar redan trilogin. Välskriven och spännande. En mycket bra dystopi!!


Du kan läsa här om vad del 1 Legend handlar om.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Champion
Originaltitel: Champion
Författare: Marie Lu
Serie: Legend 3 (sista delen)
Antal sidor: 336
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174995886
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

Bok på konstigt ställe

9-åringen ville baka något gott idag eftersom det är fredag. Jag sa att idag fick hon baka själv eftersom jag har ont.

- Inga problem sa hon.
- Du kan ju baka havrekakor med russin sa jag.
- Bra ide, sa hon och började leta bok bland bakböckerna.
-Vilken bok letar du, frågade jag.
- Cookie-boken, svarade hon och bläddrade vidare bland bakböckerna på hyllan.
- Jag har sett den på något konstigt ställe, sa jag.
- Var då? frågade hon.
- Jag kommer inte ihåg, svarade jag.
Men då slog det mig plötsligt! Jag hade ju sett den på toaletten. När jag sa det till dottern så sa hon:
- Det är väl inget konstigt ställe! Det är ju ett bra ställe! Jag satt ju och läste den där igår.

Så är det i vår familj, bara så ni vet. Det finns böcker på alla ställen och det finns bara bra ställen.




Åhhhh

Hade börjat göra ett inlägg om en bok. Var nästan klar. Så var jag tvungen att göra en massa andra saker. När jag skulle göra klart det sista på inlägget, så var det naturligtvis försvunnet. Varför sparade jag det inte som ett utkast??? Lätt att vara efterklok! Problemet är ju att jag är lite begränsad nu när jag har ont i ryggen, så vi får se om jag lyckas få upp min recension av boken ikväll.