måndag 29 september 2014

Tjockare än vatten av Carin Gerhardsen

Jag började läsa Tjockare än vatten på vägen till Bokmässan. Den fångade min uppmärksamhet, så pass att jag knappt drack kaffet jag hade med. Hur lyckades Carin Gerhardsson med detta? Jo, hon är är skicklig. Dels gör hon det svårt att klura ut vem mördaren är. Dels så gör hon karaktärerna levande och intressanta, så man vill läsa om dom. Det är riktigt viktigt för mig. Jag gillar att få sjunka in i andra personers liv och vardag.


Tjockare än vatten handlar om att en psykolog mördas i sitt badkar. Dessutom dödas katter och placeras ut. Hänger det ihop? Man får också följa en flicka, vars mamma dör i en sorglig olycka när flickan är barn. Flickan och hennes bror placeras hos en moster. Det blir en hård uppväxt. Så får man fortsätta att följa polisernas liv. Det är en hel del lösa trådar som knyts ihop i den här boken.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Tjockare än vatten
Författare: Carin Gerhardsen
Serie: Hammarbyserien del 7
Antal sidor: 387
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113049700
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

söndag 28 september 2014

Bokmässan i bilder

Bästa upptäckten


Denna bok måste jag be vår skolbibliotekarie köpa in! Har en elev som precis upptäckt böckernas trevliga värld och denna passar honom!!!


Finaste bokaffischerna


Så fina!!! De fanns på Lind & CO.


Mest fängslande att lyssna på


Ann Rosman skulle jag kunna lyssna i timmar till! Hon är den bästa berättare jag vet!


Finaste displayen


Tala om att locka till läsning!


Godaste kaffet


Cappuccino på Espresso house. Speciellt med apelsinkrokant-brownie till.


Såg mest fram emot


Att lyssna på Carol Rifka Brunt och höra henne tala om sin bok Låt vargarna komma.


Godaste provsmaket på mässan


Johanna Westmans Fool med kaksmul.


Vackraste klänningen


Den hade Sofie Sarenbrant


Viktigaste budskapet som jag hörde


Man ska äta det man blir glad av och all träning räknas!


Mest folk på golvet


Ja, det var naturligtvis på lördagen!


Gladaste överraskningen


Att Ebba von Sydow läser min blogg! Det gjorde min dag. Det kan jag leva länge på! Så roligt!


Bästa spontana mötet


Tina är så glad och mysig att man blir alldeles lyckligt. Väldigt trevligt att få träffa henne och få prata lite.


Tyngsta väskan


Det var min rosa fullproppade väska. Hade inte fått in en enda sak till i den. Så fullpackad var den.




lördag 27 september 2014

Underbar bokmässa

Jag har haft en underbar bokmässa. Berättar mer imorgon om den! Sov gott alla där ute!



fredag 26 september 2014

Allegiant av Veronica Roth

Allegiant är sista delen i Divergent/triologin. En mycket stark dystopisk triologi. Första delen heter Divergent och har blivit film. Den andra heter Insurgent. Jag måste tyvärr erkänna att jag inte var lika såld på Allegiant, som jag var på de två tidigare. Jag får inte samma känsla när jag läser som tidigare. Det är svårt att sätta fingret på vad det är. Det är spännande men inte lika fängslande. Veronica knyter dock ihop trådarna bra och det är en bra bok.


Det är svårt att berätta vad boken handlar om utan att ge spoilers. Ni som inte läst de två första gör det! Och ni som läst dom är nog inte intresserade av att veta så mycket egentligen. Fast naturligtvis handlar den om Tris och Tobias och läget efter att Tobias mamma tagit över staden,

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Allegiant
Författare: Veronica Roth
Antal sidor: 392
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174995909
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


torsdag 25 september 2014

Varför åker man till bokmässan

1. För man åkt dit året innan och man blir fast.
2. För att det är sån härlig stämning.
3. För att man får känna och ta på hundratals och åter hundratals böcker.
4. För man får träffa massor av personer som man aldrig annars träffar.
5. För man får lyssna på intressanta författarsamtal.
6. Och framför allt för att då är det legitimt att komma hem med massor med böcker.

Älskade smörgåstårtor

Sitter vid Matscenen på Bokmässan och lyssnar på Kristina Eriksson som berättar om sin bok Älskade smörgåstårtor och som samtidigt gör en smörgåstårta. Ser fram emot att smaka!



"Förbered dagen innan och garnera just innan."

Rolig start på resan

Är på väg till bokmässan. Hade en väldigt rolig och peppig tågförare idag!

När jag kom med tåget in till Stockholm där det var dags att byta ropade han ut:

"Nu är det slut på friden, vi snart på Stockholm central och det är slutdestination på tåget. Men tänk på att det är torsdag idag, så det är snart helg. Då känns det bättre! Jag hoppas ni alla får en fin dag!"

Hur kan man inte få en bra dag efter det? Speciellt när tåget går i tid och man har gott att äta och dricka och en väldigt bra bok att läsa.



onsdag 24 september 2014

lördag 20 september 2014

Himmelska Dulce de Leche Bars

Nu har jag kommit igång med Fredagsbaket igen. Först ut är Himmelska Dulce de Leche Bars ur den lika himmelska boken Fest med Systrarna von Sydow.


Yngsta dottern hjälpte mig. Tydligen ÄLSKAR hon att skära smör! Inte mig emot! 😉


Efter att havregrynssmeten gräddats i 10 min tar man ut den och så på med choklad och Dulce de Leche och in i ugnen igen.


Klar!





Jodå! Himmelska är rätta namnet!

fredag 19 september 2014

Miriam om natten av Maria Nygren

Miriam om natten är en sån där bok som suger tag i mig och som gör att jag bara vill fortsätta vara i den världen. Jag vill inte sluta läsa! Den är riktigt fascinerande med hur allt utvecklar sig för Miriam och hur hennes tankar går.


Miriam om natten handlar om Miriam som är en ny student i Uppsala. Hon ser en annan tjej, Sofia, som fascinerar henne och det slutar med att hon räddar livet på henne när hon hoppar i Fyrisån. Hon tar hand om Sofias väska med nycklar och saker när ambulansen åker iväg. Men Sofia hamnar i koma och plötsligt så utger sig Miriam sig för att vara en annan för Sofias familj. Hon säger att hon är Dorothy som är en vän till Sofia. Det blir fler och fler lögner.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Miriam om natten
Författare: Maria Nygren
Antal sidor: 248
Förlag: Bonnier Carlsen
ISBN: 97891759789163879029770543
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

torsdag 18 september 2014

Visste du det här om HLR?

Jag var på HLR-kurs idag. Den var så otroligt bra! Jonas var en superbra lärare och han gjorde mig stark och säker!

Visste du att du kan göra bara hjärtkompressioner om du verkligen inte vill blåsa in i någons mun? Naturligtvis ger det bättre effekt om du gör både och, men det finns syre i kroppen så därför funkar det ett tag om du absolut inte vill blåsa. Bättre med kompressioner för då syresätter du hjärtat och ger personen en chans att överleva.

Visste du att du gör dessa kompressioner för att hjärtat flimrar och du vill syresätta hjärtat så det fortsätter flimra och inte blir helt stilla och dött? Och naturligtvis för att syresätta kroppen och hjärnan.

Visste du att det enda som kan få hjärtat att slå igen när det flimrar är elektricitet? Du kan inte slå igång det!!!

Visste du att om du är osäker på om en människa har hjärtstopp så ska du göra HLR? Det enda hemska som kan hända är att personen vaknar till och ger dig en smocka för det är obehagligt. Du kan INTE göra så att hjärtat slutar slå eller hamnar i orytm.

Visste du att det är ingen fara om revbenen går sönder när du gör HLR? Det händer rätt ofta! Fortsätt bara ändå. Revbenen läker. Men fortsätter du inte kan personen dö.

Visste du att det är enkelt att använda Hjärtstartare (du vet en sån där defillibrator för allmänheten)? Följ de muntliga instruktionerna så går det inte göra fel. Den funkar bara om hjärtat är i flimmer. Så det går inte råka defillibrera någon som har ett hjärta dom slår.

Visste du att hjärtstartare finns uppsatta på en del affärer, gym etc? Så här ser symbolen ut:





onsdag 17 september 2014

En fråga till Maria Nygren

Jag var på en intressant och trevlig bloggträff med Bonnier Carlsen. Där lyssnade jag på ett samtal med Maria Nygren.




Bland annat fick hon denna fråga:

Vad ska en bra bok innehålla?

Hon svarade:

- Alltså för mig finns inga sådana regler. För det kan vara så här att en bok som egentligen är rätt dåligt skriven har något som går rakt in i mitt hjärta. Sedan kan det vara en bok med ett fantastiskt språk som lämnar mig oberörd.

Hon slog verkligen huvudet på spiken. Precis så där är det för mig med. Ibland finns det bara det där som gör att man tar boken till sitt hjärta. Boken har någon sorts själ. Andra gånger så kan jag tycka att boken borde väcka något i mig med sitt språk, eller hur den är skriven... Men den gör inte det. Det är fascinerande. Det kan vara en bok som andra höjer till skyarna, men hos mig så blir den själlös. Det kan ha att göra med det där att böcker också talar till våra erfarenheter och intressen. Men också nyfikenhet och lust.

Hur tänker du?