tisdag 16 september 2014

Bra Tapasställe i Barcelona

Ett bra Tapasställe i Barcelona är Cerveceria Catalana. De serverar jättegoda katalanska tapas.




fredag 12 september 2014

Livsregler för en medelstor get av Ina Ekegård

Livsregler för en medelstor get är en härlig bok om vänskap och om livet. Jag gillar den skarpt. Det är en sån där bok som man interna låta bli att tycka om. Ina klara växlingarna mellan Julia och Patrik bra. Det är personer man vill veta mer om, så man fortsätter läsa.


Livsregler för en medelstor get handlar om Patrik och Julia. Patrik har en CP-skada och ska bila genom Europa med några vänner. När hans vän Elvira ärver en gammal Bentley av sin farfar åker han med henne för att stråla upp med sina vänner, istället för att ta tåget. Med på resan följer stekaren Adam (som är ute efter Elvira) och Julia som bär på en stor sorg. Julia har arbetat på äldre omsorgen där Elviras farfar bodde. Resan blir helt annan än någon av dom trodde.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Livsregler för en medelstor get
Författare: Ina Ekegård
Antal sidor: 209
Förlag: Idus förlag
ISBN: 9789175770543
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Filmen 100 steg från Bombay till Paris

Åh, vilken mysig film. Jag blev helt kär i den. Den indiska familjen är oemotståndlig. Maten ser så god ut att man vill bara gå in i filmen och äta! Berättelsen är så kärleksfull och charmig och rolig att man inte kan motstå den.


Filmen handlar om en indisk familj som flytt från Indien till England och som nu reser till Europa för att starta en resturang. Deras buss går sönder i en liten fransk by och där stannar de sedan pappan hittat ett hus som han vill köpa och starta restaurang i. Fast det är en resturang på andra sidan gatan. Som har en stjärna i Michelin-guiden. Hans barn försöker stoppa honom, men han är envis. Det är just där de ska öppna restaurang och det är hans pengar så han bestämmer. De öppnar sin restaurang vilket inte kvinnan som äger restaurangen mitt emot blir glad över. Det blir en strid!

torsdag 11 september 2014

Katjas kantareller

Om du gillar kantareller är det här en bok för dig! Det finns så många fina recept, som t ex Ljummen sallad med kantareller, aubergine och pistage eller Grillad surdegstoast med brie och kantareller. Mums! Det finns också läckerheter som Carbonara med kantareller och äpple samt Fiskgratäng med kantarell och dragon. Recepten är enkla att följa och det är fina foton till. Som ni märker är jag helt förtjust i boken.


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Katjas kantareller
Författare: Katja Palmdahl
Antal sidor: 95
Förlag: Adina Förlag
ISBN: 9789197843294
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Avslutning SommarLäsbingo 2014

Läsbingo sommaren 2014 har ju avslutats. Tre av de som varit med får en valfri bok av mig som belöning för att de varit med.

Elina, Yohannah och Malin: vilken av dessa böcker vill ni att jag skickar till er. Först till kvarn får första tjing. :)





Det läskigaste av allt av Debi Gliori

Det läskigaste av allt är min nya bilderboksfavorit. Jag bara älskar bilderna. Jag såg på min dotter när vi läste att hon också blev helförtjust i bilderna. Ögonen var helt uppspärrade och hon var helt fångad.

Jag bara myser när jag ser bilderna. Titta bara på dom. Härliga färger. Kärleksfullt och vackert ritat. Man kan inte låta bli att älska djuren. Så är det en härlig kombination av bilder och text. Underbar disposition.






Så är det en så bra bok när man vill prata om rädslor. För Pip är rädd för allt. Jätterädd. Han ser saker som inte finns. Men så upptäcker han en dag att han är rädd för ett ljud som kommer från honom själv. När han inser att han är rädd för sig själv tappar rädslorna sin makt över honom.



Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Det läskigaste av allt
Författare: Debi Gliori
Antal sidor: 30
Förlag: Goboken
ISBN: 9789173116879
Finns t ex hos: Goboken,

onsdag 10 september 2014

Inlägg försvinner

Tyvärr har jag märkt att flera av mina inlägg den här veckan försvunnit. Snyft! Jobbigt att skriva om dom, men jag ska försöka. Vill ju inte att mina bokrecensioner bara försvinner för gott!

tisdag 9 september 2014

Barcelona?

Jag och min kompis ska till Barcelona i helgen. Någon som har något tips när det gäller vad man ska se, äta och shoppa så dela gärna med er. Det är vår första resa till staden.



lördag 6 september 2014

Det krävs tusen vackra ord av Rose Marie Bouw

Det här en vacker bok. Både på utsidan (för jösses vilket vackert omslag. Definitivt årets vackraste!), men även insidan är vacker. Jag kommer på mig flera gånger under läsningen att tänka att jag verkligen tycker om den här boken. Sättet Rose Marie Bouw för historien framåt är underbart. Jag tar både Ulrika och självklart även Molly till mitt hjärta. Det finns en hel del att tänka på och saker vi människor borde ta i beaktande när det gäller våra medmänniskor men framför allt det som Alva säger: Man ska vara snäll mot sig själv, det är inte så många andra som är det. Det krävs tusen vackra ord är en en underbar bok. En bok att älska!



Det krävs tusen vackra ord handlar om Ulrika, som på något sätt tappat bort sig själv. Hon dövar känslor med mat och kakor. Plötsligt visar vågen 143 kg och hon flyr sin familj till ett Pensionat. Efter att ha bott där ett tag möter Ulrika Molly. Molly är 7 år och hennes rättframma sätt når fram till Ulrika, som är rädd för vad människor tycker om henne.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Det krävs tusen vackra ord
Författare: Rose Marie Bouw
Antal sidor: 270
Förlag: Ordberoende förlag
ISBN: 9789187595042
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 3 september 2014

Skickat in Läsbingo?

Jag undrar om alla som deltog i läsbingon skickat in det till mig? Ni behöver inte ha fyllt den helt för att kunna visa den för mig. Vill ni vara med i utlottningen av böcker bör ni snarast visa bingobrickan. :)

måndag 1 september 2014

En enda natt av Simona Arnstedt

Simona är så grym på att skriva Romance. När man börjar läsa En enda natt ska det mycket till för att man ska lägga den ifrån sig. Maken kan gott laga maten och barnen får väl se en stund extra på tv. För. Jag. Vill. Inte. Sluta. Läsa. Eller rättare sagt. Jag kan inte. Jag är fast och det är en sån skön känsla. Att bara låta sig uppslukas av boken. Känna att man bara njuter. Vilket man inte gör när boken är slut. För då vill man ha nästa bok. Som inte finns än. Fast det kan man ta. När man fått ha det så underbar stund. Så nu vet ni vad ni ska både köpa till er själv, men också till er bästa vän, mamma, svärmor och varför inte mormor. Vi behöver alla lite Romance i vardagen. Speciellt sån här välskriven Romance. Med bra intriger och härliga karaktärer. Det märka också att Simona gjort grundlig research. Och så är det ju hett förstås! Som det ska vara!


En enda natt handlar om Nathalia de la Grip som arbetar inom finansvärlden. Hon är mycket skicklig, vacker och adlig. Hon kämpar med att få sin far att förstå hennes värde. Så korsas hennes vägar med Den snygge och framgångsrike riskkapitalisten David. David är ute efter hämnd på Nathalias familj och träffar henne för att se om hon kan till nytta affärsmässigt. Vad han inte väntar sig är att bli intresserad av Nathalia. Båda två känner attraktionen. Men det är en onödig komplikation för David. Fast han försöker undvika det så upptäcker han att han ändå följer attraktionen.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: En enda natt
Författare: Simona Arnstedt
Antal sidor: 494
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137143101
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

fredag 29 augusti 2014

Daimchokladkaka i långpanna

Fredagsbaket idag blev en Daimchokladkaka i långpanna.


Eftersom jag inte hämtat den ur en bok så bjuder jag på receptet:

Deg:
4 ägg
5 1/2 dl socker
200 g smält smör
3 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 msk vaniljsocker
1 nypa salt

Topping
4 hackade dubbeldaim

Gör så här:
1. Vispa ägg och socker.
2. Blanda alla torra ingredienser.
3. Rör försiktigt ner de torra ingredienserna. Sikta gärna.
4. Tillsätt de avsvalnade smöret.
5. Grädda i långpanna ca 20x30 cm i 175 grader i ca 30 min.
6. Strö över daimen på den varma kakan. Man kan sätta in kakan en kort stund i ugnen och sedan ta ut. Så daimen smälter fast lite lättare.
7. Skär upp kakan i bitar.







torsdag 28 augusti 2014

Min önskning för min 40-årsdag på måndag

Jag hoppas att jag får några böcker på min 40-årsdag på måndag. Jag önskar alla sorters böcker: Bakböcker, skönlitteratur, barnböcker, ungdomsböcker, faktaböcker. Skulle vara helt fantastiskt att få öppna mängder med bokpaket.

Jag skulle kunna bada i böcker precis som Joakim von Anka gör med sina pengar! Bara för att jag älskar böcker så mycket! Skulle i alla fall kunna göra det i tanken om inte annat! Tror maken skulle ha några ord att säga om jag fyllde ett rum med böcker. Dessutom skulle det nog vara lite hårt. däremot skulle jag kunna tänka mig ett bibliotek här hemma. Alla väggar täckta med vita, fina bokhyllor. Så en skön fåtölj och läslampa och ett fint bord att ha läsfikat på. Åh, vad jag skulle kunna ge för att få till det. Det vore en 40-års present som heter duga!