söndag 17 augusti 2014

När prinsessor går på zoo av Per Gustavsson

När prinsessor går på zoo är ytterligare en sån där härlig bok som visar att flickor kan vara starka, uppfinningsrika och modiga utan att vara pojkflickor. Man får piffa till sig om man vill när man är tjej. Också när man är kille. Det är en sån viktig bok att läsa för både flickor och pojkar. I den här boken är det självklart att prinsessan och pojken hjälps åt att fånga djuren som de tror har rymt. Det är både prinsessan och pojken som påhittiga och modiga. De ger varandra beröm och visar att två är bättre än en. Så avslutas boken med den härliga meningen:

"-Gärna! Då kan jag vara en prinsessa som håller tal och räddar alla ifall något händer.
- Ja det kan du säger Prinsessan.
för sånt gör prinsessor!"


Underbart eller hur?


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: När prinsessor går på zoo
Författare: Per Gustavsson
Antal sidor: 32
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 9789127134553
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

fredag 15 augusti 2014

Kongospår av Christian Unge

Det är en spännande bok och jakten på Martin gör att de lästa sidorna blir allt fler. Man har inte en tråkig stund med Kongospår. Jag gillar också att läsa om Martin Royekens både för att han känns trovärdig och är en karaktär som man inte kan låta bli att gilla.


Kongospår handlar om läkaren Martin Royekens och hans jakt efter sanningen om vad hans familj gjorde i Kongo på 60-talet. Men några vill inte att Martin ska veta sanningen eller att någon berättar sanningen. Det är farliga personer.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kongospår
Författare: Christian Unge
Serie: Afrikatriologin 2
Antal sidor: 391
Förlag: Christian Unge production
ISBN: 9789198054323
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 13 augusti 2014

Denna månads bokcirkelbok som du kan vara med och prata om

Den nya boken i nätbokcirkeln är Expeditionen av Bea Uusma. Du får gärna vara med och prata om den tisdagen den 23 september kl. 20. Det kommer då att finnas en länk till ett chatrum där vi skriver och pratar kring boken.

tisdag 12 augusti 2014

Valet är ditt av Christina Waldén

Jag ler när jag läser denna bok, för den är lättläst men samtidigt informativ men inte det minsta torr och tråkig utan tvärtom. Man lär sig samtidigt som man läser en bra berättelse. När jag läste den insåg jag att jag kan använda den med våra klasser i skolår 4-6, som en kort högläsningsboken. Perfekt sätt att väcka intresse kring vårt tema valet. Storasyster, om du läser detta, denna måste ju vara perfekt för dina elever också!



Valet är ditt är en lättläst bok (från Vilja förslag som ger ut lättläst för läsovana barn, ungdomar och vuxna) om Hamed som ska rösta för första gången. Eftersom han är ensamkommande flyktingbarn och inte är svensk medborgare får han än inte rösta i alla tre valen utan bara kommun och landsting. Han möter grannen Rut som inte tänker rösta. Hamed tycker det är viktigt att rösta. Han säger:
- Rut! Du är en lyckans ost som får rösta!
I slutet av boken finns fakta om val i Sverige.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Valet är ditt
Författare: Christina Waldén
Antal sidor: 62
Förlag: Vilja
ISBN: 9789175671796
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

måndag 11 augusti 2014

Silverfisken av Sofia Rapp Johansson

Jag mår fysiskt illa när jag läser. Efter ett tag kan jag bara inte tvinga mig att läsa vidare. Jag gör en paus. Gråter. Svär. Sedan hoppar jag till slutet och läser det. Jag mäktar inte med att läsa hela boken. Den styrkan finns inte i mig.

Det är vidrigt, ofattbart och jag vill bara inte att det ska vara skrivet utifrån egna upplevelser. Men det är det. Och det är bra skrivet. Helt fantastiskt skrivet. Men fruktansvärt obehagligt att läsa. De finurliga rimmen innehåller hemskheter som gör att hjärtat vill krypa ur bröstet på mig. Jag blir så arg och vill kriga för denna lilla tjej. Jag vill skrika och slå. Jag vill ruska och skaka. Jag vill lyfta upp henne och springa långt bort. Ge henne trygghet och se till att de ALDRIG, ALDRIG händer igen!





Silverfisken är en diktsamling om övergrepp.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Silverfisken
Författare: Sofia Rapp Johansson
Antal sidor: 152
Förlag: Albert Bonnier förlag
ISBN: 9789101002793
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

söndag 10 augusti 2014

Hemliga klubben: Fallet med det sjunkna skeppet av Susanne MacFie

Fallet med det sjunkna skeppet är ytterligare en bra bok i serien Hemliga klubben. Min dotter älskade den. Hon säger så här om den:

"Den var jättejättebra. Jag gillar mysteriet och att det är svårt att lösa. Det är coolt med det hemliga språket. Det känns som man är med och löser mysteriet."

Jag kan inte annat än hålla med henne. Bra skrivet och spännande! Rekommenderas starkt!



Fallet med det sjunkna skeppet handlar om att ett gammalt skepp ska bärgas. På skeppet finns en silverskatt. Så försvinner den och Måns och Moa bestämmer sig för att lösa mysteriet. De kommer på tre misstänka som var och en har bra motiv till att ta silverskatten. Men vem av dom är det?

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hemliga klubben: Fallet med det sjunkna skeppet
Författare: Susanne MacFie
Serie: Hemliga klubben del 11
Antal sidor: 107
Förlag: Memo förlag
ISBN: 9789187217159
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

lördag 9 augusti 2014

Fyller 40 år

Det slog mig idag att jag fyller 40 år jättesnart. Den 1 september är det dags för mig att lämna 30+
Det blir nog bra det med. Hoppas jag får några roliga, spännande, trevliga, underbara böcker då!


fredag 8 augusti 2014

God filmjölkslimpa

Så var det fredag och jag var så sugen på något annat bröd än köpebröd. Eftersom jag har lite ont i ryggen just nu var jag tvungen att baka något som går snabbt och som är lätt att göra. Då fick det bli en filmjölkslimpa.




Här är receptet:

Evas Goda Filmjölkslimpa

2,5 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
1 dl havregryn
1,5 tsk bikarbonat
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk salt
2 tsk brödkryddor
4,5 dl filmjölk
1 dl sirap
1 dl hasselnötter
1 dl russin

Hacka hasselnötterna grovt.
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Tillsätt fil och sirap och blanda noga.
Häll smeten i en smord och bröade 1,5 liters form.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i cirka 60 minuter.

onsdag 6 augusti 2014

Älskar : hatar av Jenny Downhamn

Det här är en riktigt spännande bok och det var riktigt svårt att lägga ifrån sig den. Jag tycker också om den för att den tar upp många viktiga saker, som t ex lojalitet, fylla, kärlek, våldtäkt och hämnd. Saker som det skulle vara intressant och viktigt att låta ungdomar diskutera omkring. Det skulle vara spännande att läsa boken i en bokcirkel.


Älskar - hatar handlar om Mickey och Ellie. Mickeys syster Karyn har blivit våldtagen och vägrar lämna deras lägenhet. Mickeys mamma dricker och Mickey kämpar för att få allt att fungera i hemmet med Karyn och deras lillasyster. En kväll går Mickey på en fest som hålls för att Tom, den kille som Karyn säger våldtagit henne, sluppit ut med borgen i väntan på rättegång. Mickey vill hämnas på Karyn. På festen träffar han Ellie,neon är Toms syster. Han intalar sig att han pratar med henne för att ta reda på mer om hennes bror. Ellie vet inte vem Mickey är. Ellie står på Toms sida och ska vittna för honom.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Älskar - hatar
Originaltitel: You against me
Författare: Jenny Downhamn
Antal sidor: 353
Förlag: Brombergs
ISBN: 9789173373890
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

tisdag 5 augusti 2014

Ikväll klockan 20.00

Klockan 20.00 ikväll kan du chatta om boken Min mormor hälsar och säger förlåt.

Du klickar här för att chatta.

Kan vara problem att ta sig in. Klicka snabbt på connect utan att skriva in ett namn ett par gånger innan du skriver ett namn så kanske det fungerar. Så var det för mig i alla fall.

måndag 4 augusti 2014

Imorgon är det bokchatt om boken Min mormor hälsar och säger förlåt

Imorgon är det bokchatt kl 20. Vi ska prata om boken Min mormor hälsar och säger förlåt. Om du vill vara med och prata om den så titta in på bloggen imorgon, så har jag postat länken.


Sophies historia av Jojo Moyes

Man kan inte låta bli att sugas in i denna spännande och intressanta berättelse. Jojo Moyes kan det där med att berätta historier. Att fånga historiska händelser och väva ihop en berättelse om det. Jag tyckte mycket om den här berättelsen. Hur hon skildrade Sophies kamp och hur svårt det måste ha varit att göra motstånd. Hur komplexa människor är. Att saker inte är så enkla som de verkar.


Sophies historia handlar om två kvinnor. Den ena är Sophie som lever i Frankrike 1916 och tyskarna har invaderat. Hennes man konstnären har skickats iväg för att strida. Sophie och hennes syster driver ett värdshus. I värdshuset hänger ett porträtt av Sophie. En tysk befälhavare blir fascinerad av Sophies porträtt och av Sophie. Sophie vill stå emot tyskarna men tvingas ge tyskarna middag varje kväll.

Det handlar också om den nyblivna änkan Liv som lever 2006. I sin ägo har hon porträttet av Sophie, som hennes man köpt till henne. Men porträttet är eftersökt av konstnärens släktingar som vill ha tillbaka det värdefulla porträttet. Liv vägrar att ge tillbaka det. Konstnärens släktingar vill inte heller ge sig. De hävdar att den är ett krigsbyte.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sophies historia
Originaltitel: The girl you left behind
Författare: Jojo Moyes
Antal sidor: 438
Förlag: Printz publishing
ISBN: 9789187343285
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

fredag 1 augusti 2014

Läsbingo för barn

Jag var tvungen att göra en Läsbingo för barn, för dottern ville ha en. Det ledde till att dottern la sig i det tomma badkaret och läste. Det var den enda plats hon aldrig läst.

Här är den ifall någon annan vill använda:


Klicka på bilden så får du en bättre bild.