lördag 14 juni 2014

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald

Det här var en av de böcker som jag inte ville skulle sluta. Ni vet när man ser sidorna minska och man blir allt mer förskräckt över att boken ska ta slut. Jag hade kunnat läsa betydligt mer om innevånarna i Broken Wheel. Det roliga är att den kändes väldigt amerikansk trots att det är en svenska som skrivit den. En fantastisk feelgoodbok, som en boknörd inte kan låta bli att älska!


Läsarna i Broken Wheel rekommenderar handlar om svenska Sara, som brevväxlat och bytt romaner med amerikanska Amy i samhället Broken Wheel. De bestämmer att Sara ska åka och hälsa på henne. Men nära Sara kommer fram har Amy dött. Sara får dock bo i hennes hus och så hittar Sara Amys sovrum, där hyllmeter efter hyllmeter är fullpackade efter böcker. Sara för också se att Amy har en gammal butikslokal, som hon inte gjort sig av med. Då föds idén att starta en bokhandel med Amys böcker i lokalen.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar
Författare: Katarina Bivald
Antal sidor: 396
Förlag: Månpocket
ISBN: 9789175032788
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

När man tror ska få lästid

Jag trodde jag skulle få massor med lästid idag eftersom hela dagen var oplanerad. Vad händer då? Jo vi får avlopps-stopp och tvättstugan översvämmas med vatten. Maken försöker fixa det, men det går inte. Så vi ringer rörmokaren. Som lyckligtvis kan komma. Dessutom lyckas han efter en timme fixa det, trots att det var riktigt svårt! Sen var det dags att sanera tvättstugan.

Behöver jag säga att det inte blev så mycket lästid? Fast jag fick läsa imorse i alla fall! Alltid något! :)



fredag 13 juni 2014

Augustiresan av Anna Fredriksson

Jag gillade verkligen Augustiresan. Anna Fredriksson skriver så bra om problemsituationer och relationer. Jag lider med Jennys situation på jobbet samtidigt som jag älskar miljöbeskrivningarna av Österlen. Det blir mycket funderingar kring mobbning och ledarskap för mig och jag är så glad att jag är på en arbetsplats som fungerar bra.


Augustiresan handlar om Jenny, som följer med sina tre väninnor på en cykeltur på Österlen. De ber henne följa med eftersom de märkt att hon inte mår bra. Vad de inte vet är att hennes nya som chefsjobb, inte blev som hon tänkt sig. Hon får de andra på företaget emot sig. Saker och ting blir allt värre. Vartannat kapitel är från cykelresan och vartannat från Jennys jobb.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Augustiresan
Författare: Anna Fredriksson
Antal sidor: 289
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137141169
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

tisdag 10 juni 2014

Bokgåvorna

Jag har idag haft avslutningslunch med mina sexor. Enligt den tradition som jag skapat, gav jag bort två böcker till två elever som utmärkt sig under året. En tjej och en kille.


Jag förklarade också hur det kom sig att det är just böcker jag ger bort. Jag sa att jag älskar att läsa och tycker att böcker är det finaste man kan få och man ska ju ge bort det man tycker är finast att få.

Den här terminen fanns det många som jag ville ge bok till, men ändå var valen helt självklara. Det blev en tjej som jobbar i det tysta och sällan får stor uppmärksamhet för sitt goda jobb (annat än bra betyg då). Ett riktigt författarämne som jag är övertygad om att ni kommer att få läsa böcker av. Dessutom en elev som har stor allmänbildning och som tycker om att lära sig saker.

Så en annan elev som gått från stor frånvaro och flera F till ingen frånvaro annat än godkänd frånvaro och inga F. En urmysig elev! Ingen storläsare dock, men jag hoppas in i det sista att kunna omvända honom. Han fick nämligen en bok ur serien Tecknade klassiker: Svarta katten av Edgar Allan Poe. En av mina favoriter! Den är utgiven av LL-förlaget.

Detta är min motivering som jag skrivit i hans bok:



måndag 9 juni 2014

Nästa bokchatt på nätet

Nästa bokchatt är med boken Ängeln på Malmskillnadsgatan av Elise Lindqvist. Bokchatten äger rum på nätet den 26 juni.

Du får gärna hänga på om du vill.



Chatta här om boken Jag är inte Miriam

Här chattar vi om boken ikväll:

Länk till chatten

Bokchatt ikväll om Jag heter inte Miriam

Ikväll är det bokchatt om Jag heter inte Miriam. Vi startar kl 19. Alla som läst är välkomna att vara med :)

Jag lägger ut länken till chatten närmare 19.



lördag 7 juni 2014

Bibliotek: härligt eller skrämmande?

Jag hörde på radion häromdagen och den personen tyckte att bibliotek var skrämmande. När han gick in på biblioteket så såg han bara alla böcker som han inte skulle hinna läsa. Tänk vad olika det är. Jag blir lycklig när jag går in på bibliotek. Jag ser alla möjligheter det finns att läsa! Det känns tryggt och hoppfullt att det finns så mycket att läsa!

Hur känns det för dig?



fredag 6 juni 2014

Orange is the new black

Jag har helt fastnat i tv-serien Orange is the new black! Den är ju så bra! Så bra att jag förlorar sömn på grund av den! Är det någon fler som ser den?



onsdag 4 juni 2014

Helt underbar ananaskaka

Bakade till eleverna. Gjorde en Ananaskaka från Hemmets stora bakbok. Den gjorde succé hos eleverna! Så underbart saftig den var! Jo, den är tyvärr slut. Åt upp en överbliven bit ikväll och den var bara överbliven för att en elev var borta idag. Det var verkligen ett jättebra recept!


Hemligheten till saftigheten kom från krossad ananas. Kakan har nämligen inget smör i själva kakan.


Och bara 4 msk smör i kokostäcket.





Så nu står det Supergod bredvid receptet i boken!



tisdag 3 juni 2014

JAAAA

Jag har satt betygen nu! Jag är friiiiii!!!! Helt underbart! Jag har till och med dubbelkollat i systemet att allt stämmer och kollat igenom att alla betygen verkligen känns rätt för varje elev. Det med tre timmar till godo före deadline. Wow! Fast det blir ingen nöjesläsning ikväll. Ska bara njuta i soffan framför Big Bang Theory och skratta lite. Det behöver jag!


måndag 2 juni 2014

Om du bara visste av Caroline Säfstrand

Om du bara visste är en svensk liten sommarkaramell. Den har det där som gör att man kurar ihop sig med boken i famn och bara läser. Berättelsen fängslar och den är skriven med en sån värme att trots att vissa saker är jobbiga blev det inte jobbigt att läsa. Dessutom bara älskar jag omslaget.



Om du bara visste handlar om Elin som flyr från pojkvännen, sedan hon hittat en förlovningsringar i hans ficka. Det är hennes barndom som sätter kuggar i hjulen för henne. Hon flyr till Hallands väderö. Hennes granne blir Anja, som har sina egna demoner att kämpas med. De två hittar varandra och hjälper varandra att kämpa med det förflutna.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Om du bara visste
Författare: Caroline Säfstrand
Antal sidor: 284
Förlag: Massolit förlagsgrupp
ISBN: 9789187135606
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

lördag 31 maj 2014

Sandras Gustafssons releasefest

Mitt liv är rätt hektiskt med alla nationella prov, omdömen och betyg. Så hektiskt att jag glömde bort att berätta om den trevliga, om än varma, releasefesten jag var på för Sandra Gustafssons nya bok Gå om intet. (högsommarvärmen slog ju verkligen till!!! )





Vi var många där som firade henne. Det är verkligen vardagslyx att få lämna sitt jobb och åka och få en avkopplande och trevlig kväll med alla trevliga människor. Hoppas Sandra tyckte kvällen blev så bra som jag tyckte den blev!


Sandra Gustafsson är en duktig författare som skriver mörka och berörande böcker. Har du inte läst Maskrosungen och Svedd ska du kasta dig över dem! Nästa bok i min lista att läsa är hennes nya Gå om intet. Ska bli så spännande art påbörja den!


Tack för inbjudan till festen och tack för allt underbart läsgodis!!!