måndag 12 maj 2014

Två nya chokladsorter följde med hem

Var på ICA idag och naturligtvis gick jag förbi godishyllan. Den måste man ju passera för att komma till kassorna.

Ni kan säkert gissa att jag inte kunde låta bli att köpa med mig två chokladkakor hem. Det var två nya sorter till specialerbjudande. Hur farligt är det inte med nyheter i godisvärlden. Då måste man ju testa. Speciellt när det är billigare. Typiskt mig att alltid falla för det!

Vad testade jag då? Jo dessa två.


Är det någon av er som testat dem? De är helt ok. Inget världsomvälvande, men helt ok. Gillade Creamy Bisquit bättre för just Bisquit-biten. Gillar knaprigheten. Men om jag kommer köpa dem igen? Vet faktiskt inte. Gillar Marabou Oreo mycket mer så det blir nog den nästa gång. Den var den bästa nyheten på länge!

söndag 11 maj 2014

Filmen Divergent

Såg filmen Divergent ikväll. Den var hur bra som helst och den påminde mig om hur mycket jag älskar boken. Det är en fantastiskt bra historia! Filmen tolkar boken riktigt bra och jag tycker dom valt helt rätt skådespelare! Det här är ett utmärkt exempel på att film kan göras bra utifrån en bok.


Betyg: +4

lördag 10 maj 2014

Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes

My God vilken kärlekshistoria! Det här är en kärleksroman med ett stort K. Jag har fortfarande inte hämtat mig efter att ha läst klart den. Massor med känslor virvlar runt i mig. Men en sak är jag säker på. Det här var en riktigt, riktigt bra bok!


Sista brevet från din älskade handlar om Jennifer, som på 60-talet, råkar ut för en olycka och tappar minnet. Hon kommer hem till sin man och försöker återerövra sina minnen. Men hon känner att det är något som saknas. Borde hon inte känna mer för sin man. Så hittar hon ett gömt brev, ett kärleksbrev från någon som undertecknat med B.

På 2000-talet hittar Ellie samma brev i tidningsarkivet där hon arbetar. Hon fångas av brevet, dels på grund av att hon har en komplicerad kärlekshistoria. Ellie vill veta hur det gick för Jennifer och börjar leta fler ledtrådar.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sista brevet från din älskade
Originaltitel: The last letter from your lover
Författare: Jojo Moyes
Sidor: 490
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 9789187343278
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

fredag 9 maj 2014

Chewy oatmeal cookies: Roy Fares United States of Cakes

Idag har jag bakat så goda kakor att jag ätit alldeles för många! Hur kan kakor vara så goda???

Jag hittade recept på Chewy oatmeal cookies i Roy Fares bok United States of Cakes.








Visst ser det härligt ut med de torkade tranbären?





Många skålar blev det! Tur jag har många Bakskålar och diskmaskin!


Jag älskar att fika något gott till en bra bok. Så kakorna avnjöts ( eller slukades beroende på hur man vill se det) till boken Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes.


torsdag 8 maj 2014

Vad kul det är

Jag har haft förmånen att jobba med mina 6:or och lässtrategier idag och igår. Vi har dels arbetat med att ställa frågor till texten under ett lektionspass och dels har vi arbetat på olika sätt med att träna på att se texten i vårt inre ett annat lektionspass.

Det kändes som om en del av eleverna fick lite aha-upplevelser och det är ju fantastiskt. Jag önskar att jag lagt ner ännu mer tid i höstas på detta. Det är ju så viktigt med lässtrategier!!!

Det är så underbart roligt att arbeta kring läsning och lässtrategier. Jag skulle kunna göra det varje dag och flera gånger per dag. Det är ju läsningen jag brinner för och som jag prioriterar i min undervisning. Om vi får barnen att läsa har vi (samhället) vunnit så mycket. DET är framgång enligt mig!



onsdag 7 maj 2014

Ull av Hugh Howey

Oooh, vad jag tycker om denna bok. Ull är min typ av bok. Spännande dystopi som man bara förlorar sig i. Rekommenderas mycket varmt!


Ull handlar om en framtid när människor lever i silosbyggnader i marken. Om man någonsin nämner att man vill se utsidan blir man straffad genom att dömas till rengöring. Då blir man skickad ut i en dräkt i den giftiga utsidan och man får uppdraget att rengöra linserna. Sedan dör man av giftet dör ute. När Sheriffen blir utskickad på rengöring utser borgmästaren en ny sheriff. Juliette, som är mekaniker. Hon upptäcker en farlig hemlighet.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Ull
Originaltitel: Wool
Författare: Hugh Howey
Sidor: 570
Förlag: Norstedt
ISBN: 9789113053530
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

tisdag 6 maj 2014

Bebisboken från retropyssel till bebisfest av Ulrika Hjorth

Bebisboken från retropyssel till bebisfest är en bok full med trevligt pyssel. Det är nästan så jag måste försöka få till en ny bebis här hemma, så jag kan göra en massa pyssel. Jag vill ju t ex göra en pyjamaskanin, knappgubbe och prasselfiskar.

Men det är inte bara pyssel i boken. Det står även om barnets utveckling, de 12 första. Det står om sinnena, aktiviteter och rutiner. BVC svarar också på några frågor.

Det finns också recept och annat för namnfesten/dopet. Det finns pyssel för den första julen.

Det här är en perfekt present till någon som väntar barn eller är nybliven förälder. Eller så gör man något pyssel ur boken och ger bort. Båda lär skapa mycket glädje!



Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bebisboken från retropyssel till bebisfest
Författare: Ulrika Hjorth
Sidor: 132
Förlag: Idusförlag
ISBN: 9789175770246
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

måndag 5 maj 2014

Läskande vattenmelondrink

Testade Läskande vattenmelon- drink från boken Fest med systrarna von Sydow då jag skulle på fest i lördags.





Bästa kniven att skära vattenmelon med. Vi hade tänkt slänga kniven eftersom den har ett hack i, men när vi upptäckte hur bra den är att skära vattenmelon med så blev den vår mest uppskattade kniv. Det är lika lätt med denna, som att skära smör. Helt otroligt!





Den gör skäl för namnet! Riktigt läskande var den. Ni som inte vill ha sprit i kan jag rekommendera att pröva den utan sprit. Det är jättegott!

lördag 3 maj 2014

Tea Bread with Honey, Raisins & Pecan

Jajamän, det blev ett fredagsbak denna vecka också. Denna gång ett underbart Tea Bread with Honey, Raisins & Pecan från boken Afternoon Tea & det bästa från Storbritannien.



Superlätt att göra, inte så onyttigt men smarrigt som bara den! Det gillas mycket här hemma! Då kan man ju äta fler bitar! ;)


Ingredienserna uppradade bara redo att användas. Nästan det bästa ögonblicket! Jag älskar verkligen att baka!
Man blir så sugen att äta upp hela smeten när den ser ut så här! Ibland tänker jag att man borde bara göra en smet och äta, men jag är alltför nyfiken på slutresultatet för att klara av det!


En gammal trotjänare till form som jag fick av min mamma tonåring och som hon använt innan mig. Den har jag bakat många goda kakor i och det kommer bli många mer om jag får bestämma. Jag gillar verkligen den. När jag bakar med den känner jag mig nära historiens kvinnor, om ni förstår hur jag menar? Samtidigt så rofylld och glad.


Man blir så sugen på att äta smeten när den ser ut så här. Ibland tänker jag att man borde bara äta smeten utan att göra kakan klar, men klarar inte det eftersom jag är alltför nyfiken på slutresultatet för att klara av det.


Kanske dags att rengöra ugnsluckan, eller vad tror ni? Nåja, så ser det ut hos mig! Ingen glassig hus och hem tillvaro, utan det behöver städas både här och där. Men luktar gott gör det ofta. Det har jag också fått höra av dotterns kompis som sa:
- Jag gillar att komma hem till er! Det luktar alltid så gott hemma hos er!
(Men visst jag skulle inte tacka nej till att ha ett vackert hem också )

fredag 2 maj 2014

Advokaten av Cormac McCarthy

Jag har läst en av Cormac McCartys böcker tidigare och det är den mörkaste men bästa bok jag läst. Jag kan konstatera med Advokaten att här är en ny mörk men bra berättelse. Även om jag inte tyckte denna inte var lika fantastisk, så satte sig den verkligen i mig. Det här är en screenplay och det var intressant att läsa en sån. Jag har aldrig läst någon sådan tidigare. Dialogen är kvick och filosofisk och visar att Cormac McCartney är en stor författare


Advokaten handlar om en advokat som tänker, som en engångsföreteelse, pröva på att tjäna snabba pengar på en narkotikaaffär. Det skulle han inte ha gjort, för saker börjar gå fel.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Advokaten
Originaltitel: The Councelor
Författare: Cormac McCarthy
Sidor: 156
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174993929
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

torsdag 1 maj 2014

Den magiska trädkojan 6: Vilse i Amazonas

Jag har fått min dotter som är 8 år (Lilla Boktokig) att hjälpa mig att recensera boken, så här säger hon:

Vilse i Amazonas var spännande för att dom kanske inte skulle hinna tillbaka innan kvällen då dom blodsugande fladdermössen kom. Jag gillar Hanna för hon är modig, fast hon är rädd för insekter. Jag tycker boken är rolig också, speciellt när hon inte förstod att fiskarna var farliga.


Vilse i Amazonas handlar om en tjej och en kille som heter Hanna och Viktor. Dom har hittat en magisk trädkoja, som gör att dom åker i tiden. Boken handlar om att dom ska hitta ett ting, i boken före den här har de ett annat ting. Dom ska hitta 4 ting och lägga dom på ett gyllene M, som står för Morgana. Morgana håller på att försvinna och om dom hittat de fyra tingen kommer hon tillbaka. I den boken hamnar dom i Amazonas regnskog.

Kommentar av mig: när dottern fick boken släppte hon allt annat hon höll på med för att läsa. Till och med godispåsen glömdes bort. Så bra tycker hon de här böckerna och den här boken är.

Passar bra i åldern 6-9 år.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den magiska trädkojan 6: Vilse i Amazonas
Författare: Mary Pope Osborne
Serie: Den magiska trädkojan 6
Sidor: 71
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132163494
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 30 april 2014

Fest med Systrarna von Sydow av Ebba Kleberg von Sydow och Amy von Sydow Green

Jag har inte hunnit pröva mer än två recept Grapefruit mimosa och Roy Fares bästa bröllopstårta, men jag kan redan se att det här är en guldgruva med recept.

Dessutom är det så vackra foton att jag bara ryser av njutning varje gång jag tittar på en sida. Även om man inte gillar att laga mat kan man köpa boken och titta på bilderna och få en vacker och glädjefylld upplevelse. Man både mår bättre av att se på alla foton och man får verkligen lust att pröva recepten. Jag gillar också att det är inga krångliga recept, utan de verkar både lätta och många gånger snabba att göra.



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fest med Systrarna von Sydow
Författare: Ebba Kleberg von Sydow och Amy von Sydow Green
Sidor: 166
Förlag: ICA bokförlag
ISBN: 9789153439851
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

tisdag 29 april 2014

Våra elever har fått sina böcker tryckta

Eleverna i skolår 4-6 på vår skola har skrivit egna böcker och fått dem tryckta på ett tryckeri. Böckerna anlända förra veckan och och i fredags och lördags hade de med sina böcker på en företagsmässa.

Eleverna har varit med i ett projekt som heter Ung Berättare. Det har varit enormt lärorikt! Nu är vi så stolta över böckerna!

Här ser ni en del av böckerna: