måndag 5 maj 2014

Läskande vattenmelondrink

Testade Läskande vattenmelon- drink från boken Fest med systrarna von Sydow då jag skulle på fest i lördags.





Bästa kniven att skära vattenmelon med. Vi hade tänkt slänga kniven eftersom den har ett hack i, men när vi upptäckte hur bra den är att skära vattenmelon med så blev den vår mest uppskattade kniv. Det är lika lätt med denna, som att skära smör. Helt otroligt!





Den gör skäl för namnet! Riktigt läskande var den. Ni som inte vill ha sprit i kan jag rekommendera att pröva den utan sprit. Det är jättegott!

lördag 3 maj 2014

Tea Bread with Honey, Raisins & Pecan

Jajamän, det blev ett fredagsbak denna vecka också. Denna gång ett underbart Tea Bread with Honey, Raisins & Pecan från boken Afternoon Tea & det bästa från Storbritannien.



Superlätt att göra, inte så onyttigt men smarrigt som bara den! Det gillas mycket här hemma! Då kan man ju äta fler bitar! ;)


Ingredienserna uppradade bara redo att användas. Nästan det bästa ögonblicket! Jag älskar verkligen att baka!
Man blir så sugen att äta upp hela smeten när den ser ut så här! Ibland tänker jag att man borde bara göra en smet och äta, men jag är alltför nyfiken på slutresultatet för att klara av det!


En gammal trotjänare till form som jag fick av min mamma tonåring och som hon använt innan mig. Den har jag bakat många goda kakor i och det kommer bli många mer om jag får bestämma. Jag gillar verkligen den. När jag bakar med den känner jag mig nära historiens kvinnor, om ni förstår hur jag menar? Samtidigt så rofylld och glad.


Man blir så sugen på att äta smeten när den ser ut så här. Ibland tänker jag att man borde bara äta smeten utan att göra kakan klar, men klarar inte det eftersom jag är alltför nyfiken på slutresultatet för att klara av det.


Kanske dags att rengöra ugnsluckan, eller vad tror ni? Nåja, så ser det ut hos mig! Ingen glassig hus och hem tillvaro, utan det behöver städas både här och där. Men luktar gott gör det ofta. Det har jag också fått höra av dotterns kompis som sa:
- Jag gillar att komma hem till er! Det luktar alltid så gott hemma hos er!
(Men visst jag skulle inte tacka nej till att ha ett vackert hem också )

fredag 2 maj 2014

Advokaten av Cormac McCarthy

Jag har läst en av Cormac McCartys böcker tidigare och det är den mörkaste men bästa bok jag läst. Jag kan konstatera med Advokaten att här är en ny mörk men bra berättelse. Även om jag inte tyckte denna inte var lika fantastisk, så satte sig den verkligen i mig. Det här är en screenplay och det var intressant att läsa en sån. Jag har aldrig läst någon sådan tidigare. Dialogen är kvick och filosofisk och visar att Cormac McCartney är en stor författare


Advokaten handlar om en advokat som tänker, som en engångsföreteelse, pröva på att tjäna snabba pengar på en narkotikaaffär. Det skulle han inte ha gjort, för saker börjar gå fel.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Advokaten
Originaltitel: The Councelor
Författare: Cormac McCarthy
Sidor: 156
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174993929
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

torsdag 1 maj 2014

Den magiska trädkojan 6: Vilse i Amazonas

Jag har fått min dotter som är 8 år (Lilla Boktokig) att hjälpa mig att recensera boken, så här säger hon:

Vilse i Amazonas var spännande för att dom kanske inte skulle hinna tillbaka innan kvällen då dom blodsugande fladdermössen kom. Jag gillar Hanna för hon är modig, fast hon är rädd för insekter. Jag tycker boken är rolig också, speciellt när hon inte förstod att fiskarna var farliga.


Vilse i Amazonas handlar om en tjej och en kille som heter Hanna och Viktor. Dom har hittat en magisk trädkoja, som gör att dom åker i tiden. Boken handlar om att dom ska hitta ett ting, i boken före den här har de ett annat ting. Dom ska hitta 4 ting och lägga dom på ett gyllene M, som står för Morgana. Morgana håller på att försvinna och om dom hittat de fyra tingen kommer hon tillbaka. I den boken hamnar dom i Amazonas regnskog.

Kommentar av mig: när dottern fick boken släppte hon allt annat hon höll på med för att läsa. Till och med godispåsen glömdes bort. Så bra tycker hon de här böckerna och den här boken är.

Passar bra i åldern 6-9 år.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den magiska trädkojan 6: Vilse i Amazonas
Författare: Mary Pope Osborne
Serie: Den magiska trädkojan 6
Sidor: 71
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132163494
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 30 april 2014

Fest med Systrarna von Sydow av Ebba Kleberg von Sydow och Amy von Sydow Green

Jag har inte hunnit pröva mer än två recept Grapefruit mimosa och Roy Fares bästa bröllopstårta, men jag kan redan se att det här är en guldgruva med recept.

Dessutom är det så vackra foton att jag bara ryser av njutning varje gång jag tittar på en sida. Även om man inte gillar att laga mat kan man köpa boken och titta på bilderna och få en vacker och glädjefylld upplevelse. Man både mår bättre av att se på alla foton och man får verkligen lust att pröva recepten. Jag gillar också att det är inga krångliga recept, utan de verkar både lätta och många gånger snabba att göra.



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fest med Systrarna von Sydow
Författare: Ebba Kleberg von Sydow och Amy von Sydow Green
Sidor: 166
Förlag: ICA bokförlag
ISBN: 9789153439851
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

tisdag 29 april 2014

Våra elever har fått sina böcker tryckta

Eleverna i skolår 4-6 på vår skola har skrivit egna böcker och fått dem tryckta på ett tryckeri. Böckerna anlända förra veckan och och i fredags och lördags hade de med sina böcker på en företagsmässa.

Eleverna har varit med i ett projekt som heter Ung Berättare. Det har varit enormt lärorikt! Nu är vi så stolta över böckerna!

Här ser ni en del av böckerna:







måndag 28 april 2014

Chatta ikväll kl 19 om Påven Johanna


Ikväll kl 19 chattar vi om boken Påven Johanna. Om du har läst den kan du vara med och chatta.

Här är länken:

http://chat.parachat.com/chat/login.html?room=Johanna&width=740&height=500&bg=eeeeee&fg=000000&lang=no


Fågelmannen av Mo Hayder

Jag håller verkligen med The Guardian om att den här författaren står i kontakt med sin mörka sida! Men hon gör det på ett bra sätt. Fågelmannen är en ruggigt bra kriminalroman. Fast man skulle inte vilja möta hennes läbbiga karaktärer i verkligheten.


Fem kvinnokroppar hittas. I deras bröst har en levande fågel sytts in. Det verkar också som om gärningsmannen haft sex med kvinnorna. Men efter deras död. Den unga kriminalkommissarien Jack Caffery tar sig an fallet. Fast han har inte bara fallet att kämpa med.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fågelmannen
Originaltitel: The birdman
Författare: Mo Hayder
Serie: Jack Caffery 1
Sidor: 375
Förlag: modernista
ISBN: 9789174992328
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

söndag 27 april 2014

Vad gör du medan jag sover av Mats Wänblad och Per Gustafsson

Jag och döttrarna älskar den här boken mer för varje gång vi läser den. Vi pratar om bilderna och texterna. Återkommer till den gång efter gång. Man känner sig alldeles varm efter man läst den. Liksom fylld av kärlek!


Bilderboken Vad gör du medan jag sover handlar om igelkotten som ska lägga sig och sova för vintern. Han pratar med haren om när haren hittade honom under en buske och trodde att igelkotten var död. Hur rädd haren blev när igelkotten vaknade och vilken härlig sommar de haft tillsammans. Men vad ska haren göra när igelkotten sover?

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Vad gör du medan jag sover
Författare: Mats Wänblad
Illustratör: Per Gustafsson
Sidor: 32
Förlag: lilla Piratförlaget
ISBN: 9789187027659
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

fredag 25 april 2014

Bokchatt Påven Johanna på måndag

Alla som läst Påven Johanna kan chatta med oss på måndag kl 19. Jag lägger ut länk här på bloggen på måndag!

torsdag 24 april 2014

Lemon Drizzle Cake

Testade Lemon Drizzle Cake ur Afternoon Tea & det bästa från Storbritannien.








Blev först lite förvirrad när jag skulle göra den när det stod att man skulle blanda vatten och socker. Men det löste sig när jag förstod att det ju måste vara den pressade citronsaften som åsyftades. Fanns även ett fel i när det stod mjölk i texten men grädde i ingredienslistan. Men sådana småfel kan man stå ut med när resultatet blev så gott! Måste nog göra en egen kaka i helgen eftersom jag bara kunde smaka en liten yttepytte bit och jag vill ha mer!


Kanske dags att skaffa en ny slickepott?


Det här är enda bilden på kakan. Lämnade den på jobbet idag inför fredagsfikat. Hoppas mina kollegor gillar den. Jag älskade i alla fall kombinationen av det söta och citronsura! Mums!




onsdag 23 april 2014

En läsande klass

Jag blev så lycklig idag eftersom boken En läsande klass kommit till skolan. Det är en bok som hjälper oss lärare att träna lässtrategier. En helt underbar bok.


Alla skolor i Sverige har fått gratis exemplar och det är den mest fantastiska satsningen någonsin! Jag brinner ju för läsning så det gör mig såååå lycklig!!!

Tusen tack Martin Widmark för att du drog igång projektet! Tack från mitt lärarhjärta, från mitt läsarhjärta och jag tar mig också friheten att säga tack å alla svenska barn som i framtiden kommer att bli bättre läsare!

Godaste releasefesten av Afternoon Tea & det bästa från Storbritannien

Jag var på releasefest för boken Afternoon Tea & det bästa från Storbritannien igår.

Vi höll till på ett trevligt ställe som heter Erssons.


Så här fint och aptitretande var det uppdukat:


Naturligtvis var jag tvungen att smaka allt!


Jag var också tvungen att köpa med mig en bok hem. Men observera... Inte tvingad av förlaget eller författaren, utan för att det var såååå gott! Millionaires shortcske skulle jag kunna döda för!






Och har inte Erssons den finaste toaletten?