onsdag 26 mars 2014

Chatta om Den sista fristaden imorgon

Imorgon är det dags att chatta om Den sista fristaden av Tracey Chevalier. Vi chattar kl 20.00.

Här är länken till chattrummet:

http://chat.parachat.com/chat/login.html?room=Fristaden&width=740&height=500&bg=eeeeee&fg=000000&lang=no





I kroppen min : resan mot livets slut och alltings början av Kristian Gidlund

Herrejösses vilket bok! Kristian Gidlund kunde verkligen skriva. Hans texter är fantastiska. De är vackra och tankeväckande. Han får mig att tänka efter och vilja göra mer, vara mer! Han får mig att se annorlunda på saker och ting. Hans texter har ett flyt, ett djup och en närvaro som får mig att dra efter andan!

Han skriver att (i och med att en kvinna sagt till honom att han gör världen till en vackrare plats):

"Jag kommer antagligen aldrig att förstå vad min kamp har kommit att betyda för andra. Och jag kommer aldrig att se vilket avtryck som jag eventuellt lämnar efter mig. Jag har svårt att se att jag gör världen till en vackrare plats. Jag är inte så märkvärdig. Jag är fortfarande Gidlunds yngsta – han den där långa från Kvarnsveden."

Men Kristian. Du gör det med dina texter. Jag önskar bara att vi fått behålla dig!


I kroppen min : resan mot livets slut och alltings början är Kristians texter om livet och hans kamp mot sin cancer.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: I kroppen min : resan mot livets slut och alltings början
Författare: Kristian Gidlund
Sidor:
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137140568
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

tisdag 25 mars 2014

Den värdiga Alma-pristagaren

Alma-pristagaren blev Barbro Lindgren.

Det är nog många som är glada med mig. Många som njutit, skrattat och fascinerats av hennes böcker. Hon har det när hon skriver. Det som gör att hennes böcker läses om och om igen och älskas! Generation efter generation.

Hur många barn har jag inte sett som fullkomligt älskat t ex Sagan om Karlknut, Berättelserna om Pompe, böckerna om Benny samt böckerna om Loranga, Mazarin och Dartanjang? De är oräkneliga! Så priset känns så rätt! Så välförtjänt! Det ger rätt signaler! Läsning är viktigt! Författare är viktiga! De författare som ger oss så mycket ska uppskattas för det de gör!



Blunda och hoppa av Sarah Dessen

Hur ska jag förklara för dig som aldrig läst Sarah Dessens böcker vad det är som gör dem så bra? Det är komplexa huvudpersoner i böckerna. När man läser böckerna så glömmer man att det inte är verkliga personer. Man engagerar sig i personerna. Så är det den där amerikanska miljön, som jag bara älskar.



Blunda och hoppa handlar om Remy som blivit cynisk när det gäller kärleken. Hennes mamma ska i bokens början gifta sig för femte gången. Så möter Remy den irriterande Dexter. Dexter som är en musiker och inte alls hennes typ. Dexter som inte alls är som henne. Men det är svårt att släppa in någon i hjärtat när man inte tror på kärleken.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Blunda och hoppa
Författare: Sarah Dessen
Sidor: 364
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 9789129687057
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, BokiaBokus, Cdon









lördag 22 mars 2014

Läsutmaning a la Boktokig

Här kommer en läsutmaning från mig och som jag själv antar. Anta den också om du vill eller delar av den. Varför? För att det kanske får dig att läsa böcker som du inte skulle ha läst förut.

1. Läs en bok ur en genre du inte har läst tidigare
2. Läs en bok med ett blått omslag
3. Läs en bok vars huvudpersoner är barn
4. Läs en klassiker
5. Läs en bok från ett Europeiskt land
6. Läs en bok som har en titel med mer än tre ord
7. Läs en bok som har tonåringar som huvudpersoner
8. Läs en bok där mat tar stor plats
9. Läs en bok utgiven under 1990-talet
10. Läs en bok som en vän rekommenderar
11. Läs en bok med noveller
12. Läs en bok som du sett någon annan läsa
13. Läs en oläst bok från din bokhylla
14. Läs en slumpmässigt vald bok från biblioteket
15. Läs en bok av en svensk för dig okänd författare
16. Läs en debutant
17. Läs en bok av en Sydamerikansk författare
18. Läs en bok med en konstig/ovanlig titel
19. Läs en bok med ett landskap på omslaget
20. Läs en bok som fått något pris
21. Läs en bok som givits ut som en Lättläst bok
22. Läs en bok av en författare som har samma initialer som dig
23. Läs en bok vars omslag får dig att må bra
24. Läs en bok som har en titel med bara ett ord
25. Läs en bok med en hbtq-huvudperson
26. Läs en bok utgiven av ett litet förlag



fredag 21 mars 2014

Releasefest För Tiden går så långsamt när man tittar på den

Jag var på releasefest för boken Tiden går så långsamt när man tittar på den av Josefine Lindén.

Kolla hur fint omslag det är på boken. Jag älskar det!

















Festen hölls i väldigt fina lokaler.





Och mycket folk var det. Det var så kul att träffa alla som man inte sett på länge. Jo, även de man träffat nyligen var ju naturligtvis kul att träffa.





Josefine underhöll oss med några sånger. Hon fick även med sig Susanne Boll.





Det var en sån där fest man gick hem ifrån med glatt hjärta och ett väldigt sug att läsa den nya boken!



Favoritkakorna

Bakade mina absoluta favoritkakor igår ur min favoritbok, dvs citronkakor ur boken Söta kakor. Det är kakor jag inte kan få nog av. De smakar så gott till kaffe!!!











Jag passade på att använda en av mina kakstämplar. Tycker det är jättekul att stämpla kakor. Det blir extra mycket mina kakor efter det!









torsdag 20 mars 2014

Happy Holiday av Bodil Sjöström

Om man vill läsa en stark och gripande bok ska man läsa denna. Det är ett fint språk och jag gillar hur den var berättad. Det är så lätt att flyta med i berättelsen och Bodil Sjöström är så bra på att beskriva miljöerna. Det känns som man sitter där och iakttar allt.




Happy Holiday handlar om Maggan som följer med sin fru Lena till Thailand, när Lena ska jobba som fotograf. Just innan de åker dör deras hund och det väcker känslor i Maggan. På planet dricker Maggan en hel del och plötsligt så tycker hon att hennes vän Christian som dog i hiv sitter bredvid henne. Hon börjar tänka på honom och tiden då hon arbetade på Noaks ark med de som drabbats av hiv. Men det handlar inte bara om detta, utan även om kärlek och vänskap.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Happy Holiday
Författare: Bodil Sjöström
Sidor: 268
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789175370231
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

onsdag 19 mars 2014

Londonresa med musikalbesök

Har varit på en helt fantastisk Londonresa med eleverna! Vi har en hel anekdoter att berätta hemma som kryddat resan: bland annat pass som försvann, brandlarm och tunnelbanebiljetter som kom bort.




Vi såg lite av London by night.






Vi besökte vår vän-skola, som har fantastiska utsmyckningar både inomhus och utomhus.




Där hade eleverna en bildlektion med sina brevvänner. Vi sjöng också för dom. Mina elever är faktiskt jätteduktiga på att sjunga. När de sjöng i luciatåget fick jag rysningar.




Naturligtvis besökte vi Madame Tussauds.



Vi åt finmiddag på restaurangen Kitchin (ligger vid Kings Cross). Där fick vi äta en sååå god buffe!




Och även efterrättsbuffé! Mums!!!



Så gick vi och såg musikalen Lejonkungen! Den var så otroligt bra att jag sa wow flera gånger! Vi hade väldigt bra platser på andra raden så vi såg ju allt så bra.


Så avslutade vi resan med ett besök på Towern.



Och naturligtvis ett mål Fish and chips.



Jag trodde inte att resan skulle bli så här lyckad. Jag är så glad att jag fick åka på den här resan med eleverna.

söndag 16 mars 2014

Otur

På väg till London med min klass just nu. Tyvärr haglar olyckorna över oss. Först blev planet försenat. Sedan försvann en elevs pass i security check. Sedan gick inte det att lösa innan vårt plan åkte så eleven och en ledare fick stanna kvar i Sverige. Nu håller vi tummarna ATT det fixar sig så de kan ta ett senare plan. Stackars, stackars Goa eleven! Att han kunde hålla sig så lugn genom det hela!



lördag 15 mars 2014

Tio saker jag lärt mig om kärlek av Sarah Butler

Jag älskade upplägget med boken. Jag riktigt ryser när jag tänker på hur bra iden är! Det är två personer som turas om att berätta om livet de lever just nu. Före varje gång de berättar kommer en 10-lista. Det är listor om allt möjligt. Många av Alice listor handlar om hennes döende/döda pappa. Bland annat kommer en lista med 10 opassande saker att tänka på under en begravning.



Tio saker jag lärt mig om kärlek handlar om Alice som kommer hem eftersom hennes pappa är döende i cancer. Han dör och Alice börjar rusta upp huset. Alice kämpar med sig själv och hennes systrar och att hon märker att det är något de inte berättar.

Det handlar också om Daniel som är uteliggare och som varje dag letar efter den dotter som han vet att han har någonstans där ute. Så får han plötsligt se en begravningsannons och han känner igen namnet. Äntligen vet han var Alice är. Han kämpar med att han vill berätta för Alice att hon är hans dotter. Han lämnar små gåvor till Alice utanför hennes hus, uttänka som de färger han ser orden/bokstäverna.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tio saker jag lärt mig om kärlek
Författare: Sarah Butler
Sidor: 280
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113056388
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

fredag 14 mars 2014

Releasefest för boken Tuktad till frihet av Magnus Utvik

Jag var på en trevlig releasefest igår för boken Tuktad till frihet av Magnus Utvik.




Festen höll i Norstedts lokaler.


Ett samtal om boken!


Tuva-Lisa läste högt ett par avsnitt och redan då visste jag att jag måste läsa boken så snabbt som möjligt! Jag började läsa boken på pendeltåget hem och jag kan säga att det är en bok som känns!

onsdag 12 mars 2014

Ska snart till London

På söndag åker jag till London med eleverna. Jag har inte börjat packa än, men har redan funderat ut vilka böcker jag ska ta med. Ifall det blir lite lästid i planet och kanske på kvällen när man väntar på att eleverna ska somna.

Lite knäpp är man kanske. Kläder och sånt har jag inte ens hunnit fundera på, men böcker det är klart! Nåja, är man Boktokig så är man!!!