tisdag 11 mars 2014

Dagens Harri av Susanna Alakoski

Visste ni att Susanna Alakoski skrivit barnböcker också? Hon har skrivit en serie om två barn som är allergiska. Dagens Harri heter den första och den är riktigt rolig! Så tycker jag om relationen mellan Tiia och hennes pappa. Den är mysig. Det här blir definitivt högläsningsboken i höst, om jag nu kommer att ha fyror.



Dagens Harri handlar om Tiia och hennes bästis Peggi. Både Tiia och Peggy är allergiska mot både pälsdjur och annat och det är jobbigt när vissa i klassen inte förstår att man även blir sjuk av lite.
Tiia bor med sin pappa i Ystad. Han är en superpappa. En pappamamma, dvs en sådan som får vara både mamma och pappa. Varje dag berättar hon för honom om vad Harri gjort. Harri går i Tiias och Peggis klass. Tiias pappa kallar det dagens Harri. Tiia irriterar sig på Harri, men samtidigt gör han så det pirrar. Hur kan det vara så och vad gör man åt det?


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Dagens Harri
Författare: Susanna Alakoski
Sidor: 173
Förlag: Alfabeta
ISBN: 9789150113532
Utgiven: 2011
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

måndag 10 mars 2014

När ska vi chatta om bokcirkelboken?

Jag har fått förslag på datum som vi kan prata om nätbokcirkel-boken: Den sista fristaden.

Det var meningen att vi skulle chatta i mitten på mars, men nu verkar det inte gå eftersom annat kommit i vägen och nästa vecka är jag bortrest med eleverna. Men nåja, den som väntar på något gott... :)

Detta är de datum som fungerar:

Tisd 25 mars efter 19
Onsd 26 mars efter 18

När kan ni? Vilket datum ska vi spika?

Jacobs värld av Jodi Picoult

Jacobs värld är en riktigt, riktigt bra bok. Den är inte bara spännande och otroligt välskriven utan den ger god förståelse för hur det är att ha Asbergers och det sistnämnda älskar jag den här boken för! Jag vill sätta den i händerna på alla som jag möter och be dem läsa den!


Jacobs värld handlar om 18-årige Jacob som har Asbergers. Han älskar kriminalteknik och när hans handledare hittas död, blir han misstänkt. Hans typiska Asbergers-sidor som bland annat att ha svårt att möta blicken och att få utbrott ses som utslag av att han är skyldig eftersom polisen inte har kunskap om Asbergers. Det hela skildras ur Jacobs perspektiv och det är riktigt fängslande. Man får också mammans perspektiv och hur hon gör allt för att sonen ska ha så bra dagar som möjligt. Man får också följa Jacobs bror, som fått vänja sig att leva i skuggan av sin bror och får hans tankar om hur det är.


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jacobs värld
Originaltitel: House Rules
Författare: Jodi Picoult
Sidor: 512
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 9789186969356
Utgiven: 2012
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

söndag 9 mars 2014

Mästarnas Mästare

Ikväll startade en ny säsong av Mästarnas Mästare på SVT1. Jag tycker det är ett roligt program att se eftersom man får veta en hel del om idrottares karriärer. Dessutom är det ju spännande! Så brukar det vara en härlig stämning i programmet.

Brukar du se det?

fredag 7 mars 2014

Fredagsbakning

Idag gjorde jag Gaffelkakor ur boken Hemmets stora bakbok. Servar lätta kakor utan så mycket ingredienser. Bara socker, mjöl, margarin, choklad och pistaschnötter.


Jag gjorde dels barnvänliga utan pistaschnötter (mina barn gillar inte nötter). Men då valde jag att göra den med Marabou jordgubb.



Dels så gjorde jag de urgoda med pistaschnötter (enligt recept). Jag trodde faktiskt inte att de skulle bli så goda!


Ännu godare blev de med en god cappuccino till!




torsdag 6 mars 2014

Läsning = avkoppling

Har haft några rejält intensiva dagar på jobbet! Eleverna håller ju på att skriva egna böcker och nästa vecka ska de skickas in för att tryckas.

Så har man ju nationella prov att förbereda barnen på. Lite repetition så att eleverna inte behöver vara så nervösa och så att de inte får skräck när de sätter sig för att göra provet. Dessutom har vi rätt mycket som ska gås igenom i NO och SO.

I alla fall är det så otroligt skönt att nu lägga sig och läsa en bok efter dessa fyra hektiska dagarna. Den är balsam för själen. Jag känner hur jag går ner i varv!

Fungerar läsning så för er?


onsdag 5 mars 2014

Susanna Alakoski berättade idag

Susanna Alakoski var på "mitt" bibliotek ikväll och berättade om boken Oktober i Fattigsverige och hur den kom till.

Hon berättade att att hon hade börjat fundera kring hur hon skulle skriva en biografi. Samtidigt betonade hon att hon tycker att det är tråkigt med biografier, så det brottades hon med. Hon tänkte att hennes biografi aldrig skulle vara intressant om det bara handlade om henne själv. Därför kom tanken att hon ville vidga det.



Så tänkte hon på detta citat: "Skriv det som får dig att sucka."

Hon gick och suckade över det biografiska skrivande och vad det skulle handla om. Hon suckade över att kliva över hemlösa. Hon tänkte: Det kunde ha varit jag.
Med tanke på barndomen.

Det och mycket mer pratade hon om. Det var jätteintressant att lyssna till henne.

söndag 2 mars 2014

Supermasken

Jag och mina barn är väldigt förtjusta i boken Supermasken. Vi gillar bilderna och historien. Jag tycker att det är roligt att läsa högt när det rimmar. Det flyter på så bra då.


Supermasken handlar en mask som är väldigt omtyckt för att han hjälper de andra djuren på olika sätt. Men en dag blir han kidnappad av trollkarlsödlan.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Supermasken
Originaltitel: Superworm
Författare: Julia Donaldson
Sidor: 28
Förlag: Alfabeta
ISBN: 9789150114744
Utgiven: 2012
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

lördag 1 mars 2014

Kyss mig först av Lottie Moggach

Kyss mig först är lättläst, intressant och tankeväckande. Vad vet man egentligen om den som man bara följer digitalt?


Leila blir kontaktad av Adrian på forumet Red Pill. Han har ett uppdrag åt henne. Det finns en kvinna som vill ta självmord, men som inte vill att familjen ska få veta det. Hon vill att det ska se ut som hon fortfarande lever på nätet, på Facebook osv. Adrian frågar Leila om hon vill ta uppdraget. Leila, som haft svårt att få vänner och som tillbringar mycket av sin tid på nätet, är smickrad och tackar ja. Hon får kontakt med Tess som berättar massor om sig själv så att Leila ska kunna ta över hennes liv.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kyss mig först
Originaltitel: Kiss me first
Författare: Lottie Moggach
Sidor: 281
Förlag: modernista
ISBN: 9789174992939
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

torsdag 27 februari 2014

Lektion om läsning

Idag hade jag lektion med eleverna om översiktsläsa och djupläsa. Jag hoppas de fick lite tips och att deras läsning blir ännu bättre. Jag har ju sexor i år och det kan nog vara lätt att glömma att eleverna behöver läsinlärning även i dessa klasser. De är långt ifrån fullärda.





onsdag 26 februari 2014

Läsläxor

Jag är så glad att mitt barn får läsläxor. Jag vet att det är många som vill ha bort läxorna, men för min dotter är det en stund att verkligen träna sin läsning och vara stolt.



Så tänker jag på de barn som kanske aldrig läser hemma förutom denna stund. Tar man bort denna läsning så förlorar de ju ytterligare lästid och läskunskap. De halkar efter ytterligare. Visst förstår jag dilemmat med att föräldrar har mycket att göra och barnet har mycket aktiviteter och det kanske blir konflikter kring läxor. Men ändå. Läsningen är ju så viktig. Den där träningen behövs! Och har man inte tid att sitta ner med sitt barn och träna läsning, när barnet har läsläxa är jag rädd att den lässtunden inte blir av annars heller. Visst läser barnen i skolan också, men det är just den där en-till-en läsningen som betyder så mycket.

Dessutom tänker jag att det kan vara jobbigt innan man fått igång sin läsning. Då behöver man vuxenstöd. I en klass på 25 elever hinner man som lärare inte lyssna på alla elevers läsning i den utsträckning som skulle behövas.

Vad tänker du kring läsläxor?