Har haft några rejält intensiva dagar på jobbet! Eleverna håller ju på att skriva egna böcker och nästa vecka ska de skickas in för att tryckas.
Så har man ju nationella prov att förbereda barnen på. Lite repetition så att eleverna inte behöver vara så nervösa och så att de inte får skräck när de sätter sig för att göra provet. Dessutom har vi rätt mycket som ska gås igenom i NO och SO.
I alla fall är det så otroligt skönt att nu lägga sig och läsa en bok efter dessa fyra hektiska dagarna. Den är balsam för själen. Jag känner hur jag går ner i varv!
Fungerar läsning så för er?
torsdag 6 mars 2014
onsdag 5 mars 2014
Susanna Alakoski berättade idag
Susanna Alakoski var på "mitt" bibliotek ikväll och berättade om boken Oktober i Fattigsverige och hur den kom till.
Hon berättade att att hon hade börjat fundera kring hur hon skulle skriva en biografi. Samtidigt betonade hon att hon tycker att det är tråkigt med biografier, så det brottades hon med. Hon tänkte att hennes biografi aldrig skulle vara intressant om det bara handlade om henne själv. Därför kom tanken att hon ville vidga det.

Så tänkte hon på detta citat: "Skriv det som får dig att sucka."
Hon gick och suckade över det biografiska skrivande och vad det skulle handla om. Hon suckade över att kliva över hemlösa. Hon tänkte: Det kunde ha varit jag.
Med tanke på barndomen.
Det och mycket mer pratade hon om. Det var jätteintressant att lyssna till henne.
Hon berättade att att hon hade börjat fundera kring hur hon skulle skriva en biografi. Samtidigt betonade hon att hon tycker att det är tråkigt med biografier, så det brottades hon med. Hon tänkte att hennes biografi aldrig skulle vara intressant om det bara handlade om henne själv. Därför kom tanken att hon ville vidga det.
Så tänkte hon på detta citat: "Skriv det som får dig att sucka."
Hon gick och suckade över det biografiska skrivande och vad det skulle handla om. Hon suckade över att kliva över hemlösa. Hon tänkte: Det kunde ha varit jag.
Med tanke på barndomen.
Det och mycket mer pratade hon om. Det var jätteintressant att lyssna till henne.
söndag 2 mars 2014
Supermasken
Jag och mina barn är väldigt förtjusta i boken Supermasken. Vi gillar bilderna och historien. Jag tycker att det är roligt att läsa högt när det rimmar. Det flyter på så bra då.

Supermasken handlar en mask som är väldigt omtyckt för att han hjälper de andra djuren på olika sätt. Men en dag blir han kidnappad av trollkarlsödlan.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Supermasken
Originaltitel: Superworm
Författare: Julia Donaldson
Sidor: 28
Förlag: Alfabeta
ISBN: 9789150114744
Utgiven: 2012
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Supermasken handlar en mask som är väldigt omtyckt för att han hjälper de andra djuren på olika sätt. Men en dag blir han kidnappad av trollkarlsödlan.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Supermasken
Originaltitel: Superworm
Författare: Julia Donaldson
Sidor: 28
Förlag: Alfabeta
ISBN: 9789150114744
Utgiven: 2012
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
lördag 1 mars 2014
Kyss mig först av Lottie Moggach
Kyss mig först är lättläst, intressant och tankeväckande. Vad vet man egentligen om den som man bara följer digitalt?

Leila blir kontaktad av Adrian på forumet Red Pill. Han har ett uppdrag åt henne. Det finns en kvinna som vill ta självmord, men som inte vill att familjen ska få veta det. Hon vill att det ska se ut som hon fortfarande lever på nätet, på Facebook osv. Adrian frågar Leila om hon vill ta uppdraget. Leila, som haft svårt att få vänner och som tillbringar mycket av sin tid på nätet, är smickrad och tackar ja. Hon får kontakt med Tess som berättar massor om sig själv så att Leila ska kunna ta över hennes liv.
Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kyss mig först
Originaltitel: Kiss me first
Författare: Lottie Moggach
Sidor: 281
Förlag: modernista
ISBN: 9789174992939
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Leila blir kontaktad av Adrian på forumet Red Pill. Han har ett uppdrag åt henne. Det finns en kvinna som vill ta självmord, men som inte vill att familjen ska få veta det. Hon vill att det ska se ut som hon fortfarande lever på nätet, på Facebook osv. Adrian frågar Leila om hon vill ta uppdraget. Leila, som haft svårt att få vänner och som tillbringar mycket av sin tid på nätet, är smickrad och tackar ja. Hon får kontakt med Tess som berättar massor om sig själv så att Leila ska kunna ta över hennes liv.
Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kyss mig först
Originaltitel: Kiss me first
Författare: Lottie Moggach
Sidor: 281
Förlag: modernista
ISBN: 9789174992939
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
fredag 28 februari 2014
torsdag 27 februari 2014
Lektion om läsning
Idag hade jag lektion med eleverna om översiktsläsa och djupläsa. Jag hoppas de fick lite tips och att deras läsning blir ännu bättre. Jag har ju sexor i år och det kan nog vara lätt att glömma att eleverna behöver läsinlärning även i dessa klasser. De är långt ifrån fullärda.
onsdag 26 februari 2014
Läsläxor
Jag är så glad att mitt barn får läsläxor. Jag vet att det är många som vill ha bort läxorna, men för min dotter är det en stund att verkligen träna sin läsning och vara stolt.

Så tänker jag på de barn som kanske aldrig läser hemma förutom denna stund. Tar man bort denna läsning så förlorar de ju ytterligare lästid och läskunskap. De halkar efter ytterligare. Visst förstår jag dilemmat med att föräldrar har mycket att göra och barnet har mycket aktiviteter och det kanske blir konflikter kring läxor. Men ändå. Läsningen är ju så viktig. Den där träningen behövs! Och har man inte tid att sitta ner med sitt barn och träna läsning, när barnet har läsläxa är jag rädd att den lässtunden inte blir av annars heller. Visst läser barnen i skolan också, men det är just den där en-till-en läsningen som betyder så mycket.
Dessutom tänker jag att det kan vara jobbigt innan man fått igång sin läsning. Då behöver man vuxenstöd. I en klass på 25 elever hinner man som lärare inte lyssna på alla elevers läsning i den utsträckning som skulle behövas.
Vad tänker du kring läsläxor?
Så tänker jag på de barn som kanske aldrig läser hemma förutom denna stund. Tar man bort denna läsning så förlorar de ju ytterligare lästid och läskunskap. De halkar efter ytterligare. Visst förstår jag dilemmat med att föräldrar har mycket att göra och barnet har mycket aktiviteter och det kanske blir konflikter kring läxor. Men ändå. Läsningen är ju så viktig. Den där träningen behövs! Och har man inte tid att sitta ner med sitt barn och träna läsning, när barnet har läsläxa är jag rädd att den lässtunden inte blir av annars heller. Visst läser barnen i skolan också, men det är just den där en-till-en läsningen som betyder så mycket.
Dessutom tänker jag att det kan vara jobbigt innan man fått igång sin läsning. Då behöver man vuxenstöd. I en klass på 25 elever hinner man som lärare inte lyssna på alla elevers läsning i den utsträckning som skulle behövas.
Vad tänker du kring läsläxor?
tisdag 25 februari 2014
Statusuppdatering dottern
Det har äntligen vänt med dottern och hon är mycket piggare. Hon kan nu äta mat utan att man tjatar ihjäl sig och det är inga yttepytteportioner längre. Jag är såååå lycklig över att det vände och att det blev bättre. Nu kan vi koncentrera oss på att hon får äta upp dig igen, eftersom hon förlorat en hel den vikt.
Underbara helvete av Jamie McGuire
Jag hade en riktigt skön och trevlig läsning med den här boken. Lite dras betyget ner av Travis slagsmålshistorier, som jag inte gillar, och några av klichéerna. Dessutom kunde boken ha varit lite nerkortad. Men jag gillar absolut den där spänningen mellan Abby och Travis. Jag vill veta hur det går och jag måste hela tiden läsa vidare. Så tyckte jag om den starka vänskapen mellan Abby och America och att Abby har skinn på näsan.

Underbara helvete handlar om Abby som börjat på Eastern University för att komma undan ett mörk förflutet. Med sig har hon vännen America, som lämnat allt för att stå vid sin väns sida. På Eastern University möter Abby Travis. Travis som har ett rykte om sig om att ha sex med förstaårseleverna och som alltid omges av tjejer. Travis som slåss på slagsmålsklubbar. Abby lovar sig själv att han inte ska få henne. Travis försöker först, men de blir istället vänner. Travis vinner ett vad och hon ska bo en månad i hans lägenhet.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Underbara helvete
Originaltitel: Beautiful disaster
Författare: Jamie McGuire
Sidor: 365
Förlag: Kalla kulor förlag
ISBN: 9789187049538
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Underbara helvete handlar om Abby som börjat på Eastern University för att komma undan ett mörk förflutet. Med sig har hon vännen America, som lämnat allt för att stå vid sin väns sida. På Eastern University möter Abby Travis. Travis som har ett rykte om sig om att ha sex med förstaårseleverna och som alltid omges av tjejer. Travis som slåss på slagsmålsklubbar. Abby lovar sig själv att han inte ska få henne. Travis försöker först, men de blir istället vänner. Travis vinner ett vad och hon ska bo en månad i hans lägenhet.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Underbara helvete
Originaltitel: Beautiful disaster
Författare: Jamie McGuire
Sidor: 365
Förlag: Kalla kulor förlag
ISBN: 9789187049538
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
måndag 24 februari 2014
Så orolig för dottern
Dottern har haft magsjuka sedan i torsdags. Hon hade en väldigt kraftig magsjuka! Hon som vanligtvis bara behöver spy någon gång och sedan är det över, behövde nu göra det över 20 gånger. Stackaren räknade själv och var helt förtvivlad över att det aldrig tog slut.
På fredagen kunde hon inte äta något eller dricka något utan det kom upp igen efter ett litet tag.
På lördagen var det bättre och hon prövade äta, men så blev det sämre igen.
Igår gick det bra att få i henne lite frukost, men sen började det om igen. Hon spydde en gång och sedan diarré igen.
Idag har hon inte spytt än och jag hoppas verkligen att det har vänt nu.
Min lilla plutta ser helt dödssjuk ut. Hon har mörka ringar under ögonen och då hon redan var smal innan, ser hon nu helt utmärglad ut.
Det är så jobbigt att bara vänta och se! Vänta på att det ska vända och att hon orkar äta igen! Vänta och se och hoppas att orken kommer tillbaka och allt blir så vanligt igen!
Det gick bra att inte oroa sig alltför mycket fram till igår. Då slog oron till. Då när jag såg revbenen sticka ut och skuldrorna. Och samtidigt såg henne sitta på toaletten och återigen förlora allt som kunde ge henne ork och näring.
På fredagen kunde hon inte äta något eller dricka något utan det kom upp igen efter ett litet tag.
På lördagen var det bättre och hon prövade äta, men så blev det sämre igen.
Igår gick det bra att få i henne lite frukost, men sen började det om igen. Hon spydde en gång och sedan diarré igen.
Idag har hon inte spytt än och jag hoppas verkligen att det har vänt nu.
Min lilla plutta ser helt dödssjuk ut. Hon har mörka ringar under ögonen och då hon redan var smal innan, ser hon nu helt utmärglad ut.
Det är så jobbigt att bara vänta och se! Vänta på att det ska vända och att hon orkar äta igen! Vänta och se och hoppas att orken kommer tillbaka och allt blir så vanligt igen!
Det gick bra att inte oroa sig alltför mycket fram till igår. Då slog oron till. Då när jag såg revbenen sticka ut och skuldrorna. Och samtidigt såg henne sitta på toaletten och återigen förlora allt som kunde ge henne ork och näring.
söndag 23 februari 2014
Mer läslust eller inte av vårväder?
lördag 22 februari 2014
Vi är inte sådana som i slutet får varandra av Katarina Sandberg
Jag älskar språket i Vi är inte sådana som i slutet får varandra. Det är det som får mig fast! Det är rappt och berörande. Man stannar upp och njut
läser meningar igen och man förlorar sig i känslor. Och sedan humorn. Den härliga humorn. Ja, detta är en bok att tycka om!

Vi är inte sådana som i slutet får varandra handlar om 19-åriga Cassipeia, som inte vill falla romantiskt klyschigt som sin mamma. Hennes mamma som föll för en man i Paris och som blev gravid med honom men kom hem utan honom. Men så möter Cassiopeia Casper, som bor i en lägenhet i samma hus som henne. Casper som har tjej.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Vi är inte sådana som i slutet får varandra
Författare: Katarina Sandberg
Sidor: 253
Förlag: Gilla förlag
ISBN: 9789186634476
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
läser meningar igen och man förlorar sig i känslor. Och sedan humorn. Den härliga humorn. Ja, detta är en bok att tycka om!
Vi är inte sådana som i slutet får varandra handlar om 19-åriga Cassipeia, som inte vill falla romantiskt klyschigt som sin mamma. Hennes mamma som föll för en man i Paris och som blev gravid med honom men kom hem utan honom. Men så möter Cassiopeia Casper, som bor i en lägenhet i samma hus som henne. Casper som har tjej.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Vi är inte sådana som i slutet får varandra
Författare: Katarina Sandberg
Sidor: 253
Förlag: Gilla förlag
ISBN: 9789186634476
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
fredag 21 februari 2014
Tigerporten av Christina Courtenay
Tigerporten är en fängslande historia. Jag tycker också om att den kvinnliga huvudpersonen är stark. Härligt också att läsa en bok med kärlek i spännande historisk miljö när det snöar ute och man är inne i värmen själv.

Tigerporten utspelar sig i Göteborg 1732. Jess von Sandt har förlorat sin pappa och modern har gift om sig. Jess har blivit allt mer övertygad ju mer tiden gått att styvfadern har något fuffens för sig och försöker lura henne. Hon försöker ta reda på vad, men det är inte lätt när styvfadern bestämmer över henne. Skotten Killian Kinross börjar jobba hos Jess Styvfar. Hon både attraheras av honom och irriterar sig på honom. När styvfadern kommer på henne med att snoka och skickar bort henne till en gård, ser hon ingen annan lösning att föreslå ett skenäktenskap med Kinkross.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tigerporten
Originaltitel: Trade Winds
Författare: Christina Courtenay
Sidor: 353
Förlag: EA Förlag
ISBN: 9789187519031
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Tigerporten utspelar sig i Göteborg 1732. Jess von Sandt har förlorat sin pappa och modern har gift om sig. Jess har blivit allt mer övertygad ju mer tiden gått att styvfadern har något fuffens för sig och försöker lura henne. Hon försöker ta reda på vad, men det är inte lätt när styvfadern bestämmer över henne. Skotten Killian Kinross börjar jobba hos Jess Styvfar. Hon både attraheras av honom och irriterar sig på honom. När styvfadern kommer på henne med att snoka och skickar bort henne till en gård, ser hon ingen annan lösning att föreslå ett skenäktenskap med Kinkross.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tigerporten
Originaltitel: Trade Winds
Författare: Christina Courtenay
Sidor: 353
Förlag: EA Förlag
ISBN: 9789187519031
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)