fredag 7 februari 2014

Trevligt Bokmingel på Kalla Kulor förlag

Jag var på ett riktigt, riktigt trevligt Bokmingel igår på Kalla Kurlor förlag.


Vi fick höra lite om vårens utgivning. Bland annat kommer boken Bära leggings i januari ut den 14:e januari. Vi blev även bjudna på god mingelmat, olika sorters köttbullskreationer! Vilken rolig idé!


Godast av allt var Inlagda köttbullar.


Med mig hem fick jag en sug att se Filmen Kär i Paris, ett intresse för köttbullar, ett återfunnet läsintresse och en underbar påse med böcker.


Tack snälla för inbjudan och en så trevlig kväll!

torsdag 6 februari 2014

Känner ni igen er?


Har ni också det där problemet att hitta lästid? Att annat tar över lästiden? Ni vet. Man ska kolla Facebook, Twitter och instagram. Man kollar mejlen och bloggar. Så läser man lite men så dyker det upp att någon kommenterat på Facebook och så är man igång igen!

Ibland saknar jag verkligen den där odelade läsupplevelsen som man hade innan man hade så mycket sociala medier. Det är så mycket tid som går åt till det. Tid som jag hade kunnat läsa istället. Som nu. Nu bloggar jag och boken ligger bortglömd för en stund.

Känner ni igen er? Eller är det bara jag?


Kvinnan i svart av Susan Hill

Kvinnan i svart är en klassisk spökhistoria. Ni vet en sån där som kryper in i huden och som inte är blodig och äckligt otäckt utan bara så där härligt skrämmande.
Jag ryser av välbehag när jag läser den.


Kvinnan i svart handlar om en advokat som skickad från London till landsbygden för att ta hand om papper i ett hus där ägarinnan dött. Hennes hus ligger avsides beläget och man kan bara ta sig dit då det är ebb. Ingen vill besöka huset och han rekommenderas att inte sova där. Dessutom ser han en mystisk kvinna i svart på olika platser i trakten.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kvinnan i svart
Författare: Susan Hill
Sidor: 139
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174992960
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

onsdag 5 februari 2014

#Svinrik på Teater Brunnsgatan 4

Nu börjar en ny teaterpjäs gå på Teater Brunnsgatan 4. Det är Martina Montelius som skrivit pjäsen #Svinrik och hon är även med själv i den.






söndag 2 februari 2014

Mirakelverkstaden av Valérie Tong Chung

En liten pralin från Sekwa! Det känns som om den här läsåren börjat bra! Det är härligt franskt och lättläst. En fransk mysstund i soffan helt enkelt. Passar utmärkt en grå februaridag, då man vill ha lite färg i sitt liv.


Mirakelverkstaden handlar om Mariette, som mår dåligt både hemma och på sitt jobb. Hon upplever att eleverna trakasserar henne och en dag får hon nog och ger en elev en örfil. Det handlar om Monsiur Mike som lever på gatan efter att ha lämnat armen. En dag blir han överfallen. Det handlar också om Mille som vaknar av hennes hus som brinner. Hon hoppar ut genom fönstret och överlever. Hon tycker sig inte ha någon liv så hon ljuger och säger att hon har tappat minne. För alla dessa tre kommer en man som heter Jean med en lösning, nämligen Mirakelverkstaden.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mirakelverkstaden
Orginaltitel: L'atelier des miracles
Författare: Valérie Tong Chung
Sidor: 260
Förlag: Sekwa
ISBN: 9789186480974
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

lördag 1 februari 2014

Godaste Päron- och Kardemummakakan

Nu har vi kommit igång med fredagsbaket igen!

Vi gjorde en underbart god Päron- och Kardemummakaka. De smakerna passar så bra ihop. Receptet hämtades ur boken Söta kakor.

Det var yngsta dottern och jag som bakade och hon tog direkt kommandot och bestämde att det var hon som skulle skala päronen.


Jag fick äran att smörja formen.


Resten ville hon göra!


Ok. Jag fick hälla upp smeten i formen också.


Sedan var det i med päronskivorna och skjuts in i ugnen!


Och så här ser det ut på arbetsbänken efteråt:


Men det är det värt när man får baka med sin gulliga dotter.



Den färdiga kakan!

fredag 31 januari 2014

Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt

Vilken liten pärla! Charmigt, välskrivet och så underbart franskt! Så vackert språk! Läs!!!


Allt jag önskar mig handlar om Jocelyne som är gift med Joycelyn och har två barn. Hon har en handarbetsaffären och driver en blogg. Det går bra för henne, men det är inte det hon drömt om. Fast hon är nöjd med livet ändå. Så plötsligt en dag vinner hon 18,5 miljoner Euro. Hon tvekar dock om hon ska lösa in checken.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Allt jag önskar mig
Orginaltitel: La liste de mes envies
Författare: Grégoire Delacourt
Sidor: 189
Förlag: Sekwa
ISBN: 9789187648076
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

Ny nätbokcirkelbok

Vi har bestämt att vi ska läsa Den sista fristaden av Tracy Chevalier till mitten på mars (kring den 12-13 mars).

Är du sugen på att vara med och chatta om boken så häng på!



onsdag 29 januari 2014

18.30 imorgon torsdag är det dags

Imorgon 18.30 är det dags att diskutera boken Livbåten. Om du har läst den och är sugen på att hänga på så är det fritt fram. Vi kommer att diskutera boken på detta chattforum:


http://chat.parachat.com/chat/login.html?room=Livbåten_&width=740&height=500&bg=eeeeee&fg=000000&lang=no

Klicka här för att komma till bokchatten.

Jag hoppas att den sidan fungerar för alla. Testa gärna innan att du kommer in och meddela mig om du får problem.







tisdag 28 januari 2014

Mina drömmars land av Manne Fagerlind

Det är en lycka när man hittar en bok som man tycker om och som kan skingra tankarna när man behöver det som bäst. Mina drömmars land var en sådan bok för mig. Den hjälpte mig att glömma min smärta för en stund och till det krävs en bra bok. Men däremot smärtar det mig att det finns människor i vårt land som måste leva papperslösa, för att de inte får någon hjälp. Det här är en riktigt bra skönlitterär skildring av det. Men det är även en bra skildring om hur det är att leva i dagens Sverige på andra sätt. Mina drömmars land fångar en verkligen!


Mina drömmars land handlar om Joseph som flyr från Uganda och lyckas ta sig till Sverige. Väl här börjar han leva som papperslös, vilket inte är ett lätt liv. Det handlar också om Lotta som kämpar för att bli kläddesigner. Det handlar om Lottas man Henrik som äger ett IT-företag som hamnat i blåsväder med Google. det handlar också om Henriks lillebror Mikael, som tycker att Henrik skryter med sitt lyckade liv medan han får kämpa sig fram som journalist. Mikael får en dag en idé om att göra ett tv-program om papperslösa flyktingar.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mina drömmars land
Författare: Manne Fagerlind
Sidor: 364
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789175370248
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

måndag 27 januari 2014

Rapport från sjuksängen

Jag försöker hålla humöret uppe i all smärta, men det är svårt! Tack alla ni som skrivit uppmuntrande meddelanden till mig! Jag är säker på att jag kommer att ta mig ur den här smärtan till slut, men just nu känns det väldigt jobbigt.

Jag hatar att behöva ringa jobbet och säga att jag inte kan komma för att jag har för ont. Jag vet att det drabbar mina kollegor och mina elever. Jag får ju inte vara borta från klassen, men kan inte hitta viljestyrkan att stå ut med ännu mer smärta som jag får när jag är på benen för länge.

Här hemma kan jag inte heller göra det där som borde göras: Ni vet tvätta, städa och laga mat. Så nu ser det verkligen inte trevligt ut här. Och då är det ännu svårare att ligga och hålla humöret uppe.

Jag är dock väldigt tacksam och glad för alla som försöker uppmuntra mig, för det är svårt att hålla modet uppe på egen hand!

Och jag är också såååå tacksam för att det finns böcker! För annars skulle jag bli knäpp! Återigen en anledning till att böcker är viktiga!


söndag 26 januari 2014

Kul test hos NE

Hos NE finns ett roligt test om vilken historisk person man är. Jag blev Marilyn Monroe. Vem blev du?


http://www.ne.se/historiska_personer/



På torsdag är det dags

För alla som vill bokchatta online om boken Livbåten. Tiden är just nu satt till 19, men det kan eventuellt bli kl 18.30 om de som jag pratat tidigare med kan då istället.

Alla som vill får vara med på torsdag.