söndag 13 oktober 2013

Anden i glaset av Ewa Christina Johannson

Jag kommer att rekommendera Anden i glaset till eleverna i 4-6:an, där jag jobbar. De kommer att få en sådan där härlig mysrys-läsning.

Anden i glaset handlar en tre tjejer som bestämmer sig för att leka Anden i glaset, när de ska sova över hos den ena tjejen. De är ensamma hemma och plötsligt börjar konstiga saker hända.


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Anden i glaset 
Författare: Ewa Christina Johannson 
Antal sidor: 127
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132161391
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

lördag 12 oktober 2013

Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld

Jag är ju så jävla easy going handlar om Joanna som har ADHD. Hon lever med sin mamma, som är författare men som inte får något utgivet, men mamman vägrar ta ett jobb utan kämpar på. Pappan är sjukskriven. De lever fattigt och det är många gånger som de inte har så mycket att äta. Johanna är orolig att hon inte ska kunna hämta ut sin medicin, när den tar slut. Varje dag räknar hon sina piller.

Det Jenny Jägerfeld gör när hon skriver är rätt fantastiskt. Jag kan ärligt säga att först var jag inte alls förtjust i Joanna, men så plötsligt tog jag henne till mitt hjärta och jag står på hennes sida och vill hjälpa henne. Man vill strida för henne och är fullt engagerad i henne.

Nu en liten spoiler: Jag gillar hur författaren inte har gjort ett alltigenom lyckligt slut, där precis allt ordnar sig sockersött.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jag är ju så jävla easy going
Författare: Jenny Jägerfeld
Antal sidor: 284
Förlag: Gilla Böcker
ISBN: 9789186634414
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

fredag 11 oktober 2013

Paranoia av Joseph Finder

Paranoia är en spännande och fartfylld thriller. Karaktärerna skildras trovärdigt, t ex Adams kamp med sitt samvete och hans hans oro att bli avslöjad som spion. Far och son relationen är intressant. Jag gillar också läsa om spionagedelen. 

Paranoia handlar om Adam Cassidy, som arbetar på ett IT-företag. Han gör så lite som möjligt. En kväll har han en fest som är bekostad med företagets pengar. Det upptäcks och Adam är illa ute. De ger honom möjligheten att arbeta som en spion på ett annat företag. Tar han inte den chansen så kommer de att se till att han hamnar i fängelse. 

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Paranoia
Författare: Joseph Finder
Antal sidor: 484
Förlag: EA Förlag
ISBN: 9789187519062
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Missade du seminariet på bokmässan kan du se det här

Om du missade seminariet En hondjävuls liv och lustar - osympatiska kvinnor i litteraturen så kan du se det här:

http://youtu.be/YS92e6uYPfA



torsdag 10 oktober 2013

Äntligen

Jag håller med min kompis Karin om att äntligen så vann en författare som jag läst Nobelpriset! Det är inte så ofta det händer! Det är så roligt att dessutom en som skriver noveller vann! Då kanske det äntligen synd fler noveller ute i handeln!


tisdag 8 oktober 2013

Sam och Sigge och den långa resan av Lin Hallberg & Margaretha Nordqvis

Dottern fick läsa Sam och Sigge och den långa resan. Hon är en hästtokig 8-åring och rider själv. Hon har flera gånger åkt Finlandsbåt. Hon var överlycklig över att boken handlade om både och. De är just det som författaren gör så bra. Hon skriver om det som barn känner igen. Barn gillar det de kan känna igen sig i. Så gillar jag att det handlar om killar. Barn behöver få läsa böcker där killar tycker om hästar och rider.

Sam och Sigge och den långa resan handlar om när hästarna Sam och Sigge åkte från England till Sverige med pojkarna Eric och Simon. De åker lastbil och båt.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sam och Sigge och den långa resan
Författare: Lin Hallberg & Margaretha Nordqvist
Antal sidor: 59
Förlag: BonnierCarlsen
ISBN: 9789163875328
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

måndag 7 oktober 2013

Sofia Nordin aktuell med En sekund i taget

Sofia Nordin satt i ett författarsamtal på bokmässan. Hon berättade att hon tycker om att skriva om starka känslor och vad som händer i huvudet.

Hur kom då den här boken till? Jo, hon hade några kompisar som hade kört lajvspel. Det hade varit kul men samtidigt lite smått traumatiskt. Hon tänkte att hon skulle skriva om det. Hon hade en vag plan. så brukar det vara för henne när hon skriver.

Sofia tänker ganska mycket på ensamhet och hur det påverkar människor. Hon är också fascinerad av fysisk överlevnad.

Just sjukdomen och förloppet är inte så realistiskt tycker Sofia, men hon tyckte att hon kunde ta sig friheten med det så hon kunde försätta huvudpersonen i den situationen. Resten är så realistiskt som möjligt.





söndag 6 oktober 2013

Farväl för nybörjare av Anne Tyler

Den är härligt lättläst och inte alls så där tungt sorgligt, även om den handlar om ett sorgligt ämne. Den är underhållande. En detalj som jag gillade är att Aaron jobbar på förlag och de diskuterar boktitlar, som t ex Nybörjarens guide till köksutrustning. Det är en härlig humoristisk motvikt till det hela.

Farväl för nybörjare handlar om Aaron, som förlorar sin fru Dorothy när ett träd ramlar ner på deras hus. Efter ett tag börjar han se Dorothy och prata med henne. Men han är inte säker på att han verkligen ser henne och pratar med henne eller om han inbillar sig det hela. Fast det har egentligen inte så stor betydelse. Den stora betydelsen är att det får honom att se deras relation med andra ögon.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Farväl för nybörjare
Författare: Anne Tyler
Antal sidor: 224
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789173519106
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

lördag 5 oktober 2013

Spröda citronkakor

Jag var tvungen att pröva att baka Spröda Citronkakor ur boken Söta kakor. De lät så goda, så jag tänkte jag slår till!





Jag älskar min Tupperware bakduk. Jag har haft den sedan 90-talet. Den gör det så lätt att rulla kaklängder!


Vilken rolig idé att färga kokos med Gurkmeja!


Så rulla degen i kokos och skära den i skivor.


Man ska inte fuska med kylskåpstiden som jag gjorde för då blir kakorna inte runda. Men vad gör man när man inte har tid att vänta? Jo, man fuskar!


Resultatet blev i alla fall bra även om kakorna inte blev helt runda Jag kan dessutom lova att dessa kommer jag att baka många gånger för de var en höjdare! De var så försvinnande goda! Speciellt till en god kopp Cappuccino! Bra recept!



fredag 4 oktober 2013

Döden och alla hans vänner av Kristoffer Leandoer


Jag har en viss fascination för böcker som handlar om Döden som en person. Jag älskar Terry Pratchetts böcker där döden är med. Döden och alla hans vänner  är en intressant bok, men jag tror läsaren behöver vara lite äldre för att uppskatta boken. Det är mycket funderingar och tankar. Jag gillar idén med att skriva hur det är att växa upp med döden som pappa. Illustrationerna i boken är underbara.

Döden och hans vänner handlar om den unga döden (Dödis), som växer upp med sin pappa döden. Dödis ska förberedas att ta över sin pappas jobb.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Döden och alla hans vänner
Författare: Kristoffer Leandoer
Antal sidor: 271
Förlag: BonnierCarlsen
ISBN: 9789163875106
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

torsdag 3 oktober 2013

Möte med Ernst

Jag har haft den stora förmånen att få sitta ner och prata med Ernst om hans nya bok. Det som slår mig när jag sitter där och pratar med Ernst är hur lätt han har att få den han pratar med att trivas. Det känns enkelt att prata med honom. Orden bara flödar och tankar väcker tankar. Under vårt samtal så kommer sådana där Ernst-klokheter och Ernst-funderingar. Sådana där som inspirerar inte bara att man vill börja fixa hemma utan som också väcker en lust att själv vilja leva bra. Att göra bra val.

Jag frågade honom hur det kändes att ha gjort sina böcker. Han svarade att det känns bra. Riktigt bra. Böcker är ju på något sätt mer beständigt än de rörliga bilder som han jobbat mycket längre med. Det filmade försvinner och det visas inte mer, ifall det nu inte kommer med i minnenas television. Böckerna de finns kvar och man kan läsa dom om och om igen. Det är något vackert med det.

Ernst berättade att han tyckte att det kändes bra att göra en bok som var inspirerad av hela året. Han hade ju tidigare gjort en julbok och en sommarbok och kände att något saknades. Det han också tyckte kändes så bra var att han i denna bok skrivit mycket själv. Han tycker att fotografen som han arbetat med är duktig och att hon tagit fina foton. Det finns en viss spännande melankoli i boken och så kommer det där Ernstskrattet. Det där som visar att Ernst är en man med humor och båda fötterna på jorden. Han säger att det låter ju inte klokt när han säger det är spännande med melankoli, men att det är så det är.

Ernst berättade att hela boken är gjord i realtid. Höstdelen är gjord på höstdelen och vårdelen på våren osv. Det har känts både skönt och riktigt att jobba så.

Ernst frågade mig innan vi började prata om jag hade lust att skriva om hans bok. Jag kan säga att efter vårt samtal var jag ännu mer sugen på att läsa hans bok.

onsdag 2 oktober 2013

Martin Melin på bokmässan

Martin Melin berättade att han skriver för att han tycker att det är roligt att berätta historier. Att det är roande. Det är kul att underhålla på det sättet. Han gillar att få berätta sagor.

Martin pratar också lite om skrivandet. Han pratar om att man måste inte beskriva alla händelser när man skriver. Han pratar om Show, don't tell. Att man inte ska bara rabbla upp en massa som händer utan beskriva med hjälp av huvudpersonen. Man behöver inte veta hela handlingskedjan. Vissa saker kan man hoppa över.

Sedan blev det en del polisprat. Han pratade om poliser idag som gör fel. Han säger att de oftast inte är dåliga människor. Dom vill väl. De vill plocka buset från gatorna, men de gör det på ett felaktigt sätt. Det intressanta är hur långt får man gå gör att lösa en uppgift.

Martin Melin berättar att han håller på med bok 2.

tisdag 1 oktober 2013

Jenny Lind på bokmässan

Bibliotekarien Jenny Lind var på bokmässan. För mig är hon numera evigt förknippad med Min bokhylla som sändes på SR. Det var ett helt underbart program och jag är så ledsen över att man inte kan lyssna på det nu som podradio!

Jenny Lind satt på scen i ett samtal. Hon berättade att man som bibliotekarie förväntas man kunna otroligt mycket om böcker, men får ingen lästid på jobbet. För att upprätthålla läsintresset får man läsa brett. Vara ute efter att bli överraskad. Man får utmana sig själv och öppna blicken. Hon tycker man ska våga läsa poesi.

På frågan vad Jenny kan se för trender i år säger hon att i år är det många kvinnor som lyser och strålar. Hon säger också att historiska romaner har blivit jättestort i år.

Jenny fick även en fråga om man kan säga att det att lyssna på ljudböcker är att läsa. Jenny tänkte till ett tag och sa om man är synskadad så lyssnar man ju på böcker och då säger de ju att de läser och det är ju förmätet att säga att de inte läser, så ja. Att lyssna på ljudböcker är att läsa.