Jag har ju nyss läst boken Drömbokhandeln. Den fick mig att fundera över just drömbokhandlar. Om man skulle ha en egen, vilken vore då den som man allra helst skulle vilja ha? Jag kan direkt säga att jag skulle vilja ha en barn- och ungdomsbokhandel. En sådan där mysig och magisk. Direkt man kommer in genom dörren ska man känna som om man kommit till en annan värld. En plats där allting kan hända. Där det finns alla möjligheter. Man ska bli sugen på att läsa. Känna lyckan av att läsa. Man ska dras till bokhyllorna, där man får stå i lugn och ro och titta på böcker. Samtidigt som man ska känna att de som jobbar där finns där om man skulle behöva. Ingen press att köpa, utan att det känns liksom hemma. Man har kommit hem.
Vilken sorts bokhandel skulle du vilja ha?
onsdag 8 augusti 2012
Monstrets dotter av Kristin Cashore
Ni vet hur man sparar vissa saker för att ta fram en tråkig och regnig dag. Monstrets dotter var en sådan bok. Jag började läsa den när jag verkligen behövde bli distraherad från att tänka på andra saker. Den fixade verkligen jobbet för mig. Den var en färgsprakande liten karamell som lyste upp min värld med klara och sköna färger och gave mig en underbar frist från mina tankar.
Monstrets dotter är del 2 i serien om De utvalda. Del ett heter Tankeläsaren och du kan läsa mer om den här.
Monstrets dotter handlar om Flamma, som bor i ett land där det finns monsterdjur och monstermänniskor. Skillnaden mellan dessa är att monstrerna har klara, vackra färger och kan kontrollera och styra vilka de vill. Monsterdjuren vill äta både människor och allra helst monstermänniskor. Flamma är en monstermänniska, men hon vill inte konstrollera andra. Hon försöker undvika det så långt hon kan. Hon tycker det är jobbigt att människor både avskyr henne och blir vildsint förälskade i henne när de ser henne. Kungen vill att hon ska hjälpa till att lista ut vad deras fiender har för planer genom att använda hennes kraft. Hon motsätter sig detta för hon undrar om det verkligen är rätt att använda sina krafter så.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Monstrets dotter
Orginaltitel: Fire
DEl av serie: Del 2 i serien De utvalda
Författare: Kristin Cashore
Antal sidor: 508
Förlag: Bokförlaget Semic
ISBN: 9789155257590
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl
Monstrets dotter är del 2 i serien om De utvalda. Del ett heter Tankeläsaren och du kan läsa mer om den här.
Monstrets dotter handlar om Flamma, som bor i ett land där det finns monsterdjur och monstermänniskor. Skillnaden mellan dessa är att monstrerna har klara, vackra färger och kan kontrollera och styra vilka de vill. Monsterdjuren vill äta både människor och allra helst monstermänniskor. Flamma är en monstermänniska, men hon vill inte konstrollera andra. Hon försöker undvika det så långt hon kan. Hon tycker det är jobbigt att människor både avskyr henne och blir vildsint förälskade i henne när de ser henne. Kungen vill att hon ska hjälpa till att lista ut vad deras fiender har för planer genom att använda hennes kraft. Hon motsätter sig detta för hon undrar om det verkligen är rätt att använda sina krafter så.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Monstrets dotter
Orginaltitel: Fire
DEl av serie: Del 2 i serien De utvalda
Författare: Kristin Cashore
Antal sidor: 508
Förlag: Bokförlaget Semic
ISBN: 9789155257590
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl
tisdag 7 augusti 2012
Drömbokhandeln av Laurence Cossé
Boknördigt? Absolut! Vem har inte drömt om att äga en egen drömbokhandel? Fast jag har nog inte riktigt samma syn på vad en drömbokhandel ska innehålla. Det måste jag erkänna. Men om den gjorde mig sugen på att läsa några av de titlar som nämndes? Absolut! Jag ger tummen upp för listan med nämnda böcker som finns i slutet. Ger också tummen upp för boken, även om jag inte var lika såld på den som många andra.Drömbokhandeln handlar om en rik arvtagerska och en man som startar en bokhandel tillsammans, som bara ska innehålla goda romaner. De väljer med yttersta omsorg och har några hemliga personer som ska hjälpa dem att hitta de bästa böckerna. De kunde inte förstå vilka upprörda känslor bokhandeln skulle väcka.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Drömbokhandeln
Orginaltitel: Au bon roman
Författare: Laurence Cossé
Antal sidor: 456
Förlag: Sekwa förlag
ISBN: 9789186480295
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl
Spel på Google
Idag finns det ett roligt litet spel på Googles startsida. Man får spela en häcklöpare som ska springa och hoppa över hinder. Givetvis är det på tid. ;)
måndag 6 augusti 2012
Sista testamentet av James Frey
Jag kan förstå att Sista testamentet väckt många upprörda känslor, men jag tyckte den var härlig. Den var stark och fängslande. Det är en sådan bok som rörde om lite i mig.Sista testamentet handlar om Ben som överlevde en underlig glasfönsterolycka, som man egentligen inte borde ha överlevt. När Ben vaknar upp vet han saker som han inte vetat innan. Han säger att han får veta det under anfallen han får. Han har dessutom en underlig förmåga att genom handpåläggning göra människors liv bättre. Han pratar om att kärlek det viktigaste. Kärlek oberoende av färg, kön eller något annat. Världen blir bättre om vi älskar varandra. Många i New York, där detta utspelar sig, tror att han är Messias. Hela boken är skriven så att det är 13 personer som berättar om sitt möte med Ben. Berättar hans historia. Det fungerar väldigt bra tycker jag.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Sista testamentet
Orginaltitel: The Final Testament of the Holy Bible
Författare: James Frey
Antal sidor: 393
Förlag: Gilla böcker
ISBN: 9789186634216
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl
Dagens fundering: stor eller liten text
Jag har precis börjat läsa en bok som har lite större text. Jag tycker det är så skönt. Min läsning flyter på mycket bättre då tycker jag. Egentligen borde det kanske vara tvärtom. Om det var mindre text borde jag ju kunna ta in fler ord snabbare eftersom fler ord får plats i varje ögonkast. Men jag tror att jag får anstränga ögonen mer då eftersom jag behöver glasögon när jag läser och jag har besvärliga brytningsfel. Jag kan läsa utan glasögon med men då får jag ont i huvudet. Summa sumarium så tar jag heller böcker med lite större text hellre än normal text. Jag vill absolut inte ha sån där pyttetext som är tätt skriven sida upp och sida ner!
I alla fall undrar jag om ni brukar bry er textens storlek. Har ni några preferenser?
I alla fall undrar jag om ni brukar bry er textens storlek. Har ni några preferenser?
söndag 5 augusti 2012
Privatliv av Chen Ran
Det jag gillar bäst med Privatliv är att den är skriven med så mycket bildlika formuleringa och metaforer, som t ex "De kraftiga tänderna kunde krossa de ljuvligaste sånger och mala sönder de grymmaste tragedier". Det var många gånger som jag var tvungen att stanna upp och njuta av hur det var skrivet.Privatliv handlar om Ni Niuniu som berättar om hur allt har lett till att hon fått ett psykiskt sammanbrott. Tydligen så är boken en kultbok i Kina och en av de första som nämner massakern vid Himmelska fridens torg. Den tar också upp tabun som psykisk sjukdom och sex.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Privatliv
Orginaltitel: Siren shenghou
Författare: Chen Ran
Antal sidor: 287
Förlag: Bokförlaget Tranan
ISBN: 9789186307691
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl
Söndagsfrukost ur Det bästa från Magnolia Bakery
Söndagsfrukost är den bästa typen av frukost. Den här gången blev det omelett med paprika och korv samt så gjorde jag Rasberry Creamcheese Breakfast Buns ur Det bästa från Magnolia Bakery New York. Lite extra lyx på frukosten!

Lite, lite hallonsylt på ger en extra god smak!!!


Hoppas det syns hur gott det verkligen var! Efter en sådan här frukost är man redo för allt!!!
Lite, lite hallonsylt på ger en extra god smak!!!
Hoppas det syns hur gott det verkligen var! Efter en sådan här frukost är man redo för allt!!!
lördag 4 augusti 2012
Finfina Boktips i Pridefestivalens tecken
Jag vill bara tipsa om dessa böcker nu när det är Pridefestival och allt.
Ungdomsboken Ibland bara måste man, som är helt underbar. Den handlar om en tonåriga paul som är homosexuell.
Flicka möter pojke, som handlar om en tjej som är kär i en tjej. Jag blev helförtjust i på grund av beskrivningarna i den.
Ungdomsboken Ibland bara måste man, som är helt underbar. Den handlar om en tonåriga paul som är homosexuell.
Flicka möter pojke, som handlar om en tjej som är kär i en tjej. Jag blev helförtjust i på grund av beskrivningarna i den.
Ibland är det...
fredag 3 augusti 2012
Blondie with CreamCheese Swirl ur Det bästa från Magnolia Bakery New York
Fredag och dags att visa nytt bakprojekt. Denna gång blev det Blondie with CreamCheese Swirl ur Det bästa från Magnolia Bakery New York. Eller Blondies med philadelfiafyllning och pekannötter som kakan heter på svenska!

Måste bara först säga att jag ÄLSKAR mina Margareta-skålar! Efter att ha köpt egna förstår jag verkligen varför andra har dom!!!

I det här receptet är det lagom mycket smör!

Och socker

Det är både råströsocker och vanligt strösocker i kakan.

Vispa, vispa, vispa

Och plötsligt så har man tre skålar med ingredienser som i slutändan ska blandas i formen.

Breda ut och sedan

På med CreamCheese-blandningen och sedan pekannötterna...

Och skjuts in i ugnen!

Så kommer det som ni alla väntar på. Omdömet! Var den god eller inte? Jag kan säga att den var himmelsk. Jag njöt verkligen av den!!!
Måste bara först säga att jag ÄLSKAR mina Margareta-skålar! Efter att ha köpt egna förstår jag verkligen varför andra har dom!!!
I det här receptet är det lagom mycket smör!
Och socker
Det är både råströsocker och vanligt strösocker i kakan.
Vispa, vispa, vispa
Och plötsligt så har man tre skålar med ingredienser som i slutändan ska blandas i formen.
Breda ut och sedan
På med CreamCheese-blandningen och sedan pekannötterna...
Och skjuts in i ugnen!
Så kommer det som ni alla väntar på. Omdömet! Var den god eller inte? Jag kan säga att den var himmelsk. Jag njöt verkligen av den!!!
torsdag 2 augusti 2012
Du glömde säga hej då av Sarah Dessen
Jag är så glad att jag hann läsa den här boken innan semestern är slut. Det här är sommar för mig. Sarah Dessens böcker. Även om just denna inte utspelar sig på sommaren. Du glömde säga hej då är ljuvlig!Du glömde säga hej då handlar om Mclean som börjar in en ny skola. Det är hennes fjärde på två år. Detta på grund av att hennes pappa reser runt och rustar upp resturanger efter skilsmässan från Mcleans mamma. En smärtsam skilsmässa för Mcclean och pappan. Mclean hittar på en ny identitet på varje ny skola. Hon är Beth, Lizzie och denna gång hade hon tänkt vara Liz. Men när grannkillen räddar henne från polisen så upptäcker hon till sin förvåning att hon svarar att hon heter Mclean.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Du glömde säga hej då
Orginaltitel: What happened to goodbye
Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 433
Förlag: rabén & sjögren
ISBN: 9789173710664
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
