Den Lyckliges Väg av Bo Sundström och Frida Öhrn.
Om du har Spotify är här en länk: http://open.spotify.com/album/7AGJXvUpgRNtR7kHf4GAjW
Smittad kröp verkligen under huden på mig! Det är en intensiv bok och en intesiv kärleksbeskrivning.
Inkräktaren är inläst av Torsten Wahlund, vilket är min absoluta favorit när det gäller kriminalromaner. Hans röst gör det så bra och det blir så spännande. Jag har inte heller läst något förrut av Håkan Ötslundh men denna bok gav verkligen mersmak! Inkräktaren är väldigt, väldigt spännande!!! Jag hade riktigt svårt att sluta lyssna när jag skulle! Jag har bara ett problem: Om jag ska lyssna på nästa bok eller om jag ska läsa den.
Profetmorden: en Hop-Ciki-Yaya-Deckare är en annorlunda bok. För det första slog det hål på mina idéer om vad man kunde skriva för sorts böcker i Turkiet. För det andra har boken en huvudperson som inte är den vanliga huvudpersonen i en deckare. Jag blev riktigt förtjust i boken och hoppas att fler upptäcker den!
Först vill jag bara säga att det är kul att varje kapitel har namn efter en textrad ur Business Time av Flight of the Conchords, så ifall man läser alla kapitlernas namn så har man hela sången. Boken Etikett är skriven rakt på sak med humor och ironi. Josefin Palmgren skapar i boken ett eget språk.
Spåren på bryggan hade mig fast från början. Det där att man nästan fick veta vad som hände när de första två offren blev mördade var ett smart grepp. Nyfikenheten var väckt och man ville läsa vidare och veta mer. Så var det en trevlig kontrast mellan det som utspelade sig 1965 och det som utspelade sig i nutid. Jodå Lars, jag kommer definitivt att läsa fler böcker av dig!
Lyckostigen handlar om Johanna, som bor på Lyckostigen tillsammans med sina två döttrar. Ena dottern blir mobbad i skolan och det tar ett tag innan Johanna förstår det. Johanna har också svårt att få ekonomin att gå ihop. Döttrarnas pappa, Calle, bor i Stockholm med sin nya tjej Fanny. Han har gjort karriär som tandläkare och kämpar för att passa in i det övre samhällskiktet. Hans tjej Fanny tillhör den övre medelklassen och håller på att doktorera. Johanna önskar att flickorna får träffa sin pappa oftare. Plötsligt en dag får Johanna möjlighet att ändra allt.
Stinkis är både en rolig och tankeväckande bok för 9-12- åringar. Jag gillar just att den kombinerar humor med allvar samt att den handlar om medmänsklighet. Stilen påminner mig om Roald Dahl och boken SVJ på något sätt. Kanske är det humorn eller beskrivningarna och hur han använder och gör om ord som gör det. Dessutom är det samme illustratör som illustrerat Roal Dahl böcker, nämligen Quentin Blake och det gör väl att jag ytterligare påminns om Roald Dahl. I alla fall tyckte jag om denna bok och funderar på att läsa den högt för mina elever i höst.