lördag 8 juni 2024

Lycksaligheternas ö av Christina Erikson

Jag är fast! Hur skulle jag kunna vara annat? Jag känner historiens vingslag och fängslas från första sidan till sista.

Christina Erikson får läsaren att resa tillbaka till slutet på 1700-talet. Man befinner sig i den miljön och det känns äkta och trovärdigt. Faktum är att jag blir mer intresserad av den här tiden av att läsa boken. Man får inblick i kvinnors liv och vardag samt det politiska läget.

Författaren får också läsaren att bry sig om karaktärerna och engagera sig i deras öde, fattig som rik. Just det tycker jag också så mycket om. Att det handlar om personer från alla samhällsskikt och att det porträtteras så bra. I denna andra del lär man känna karaktärerna ännu bättre och det bidrar givetvis till att jag blir ännu mer engagerad.

Till sist måste jag bara säga: Jag tyckte mycket om första delen, men jag tycker ännu mer om denna.




Inga kommentarer: