måndag 26 februari 2024

Detektiv Tillman: Det hemliga sällskapet av Camilla Lagerqvist

Nu har jag besökt detektiv Tillman i Uppsala på 1920-talet. Det är precis så det känns. Att jag har förflyttats i tid och rum och träffat henne på riktigt och fått vistas i Uppsala under den här tiden.

Jag kan säga att jag tyckte mycket om mitt besök i hennes värld. Både att få umgås med henne och hennes tankar och personer runt omkring henne,  men också att få befinna mig på 1920-talet och se Uppsala vid denna tid. Camilla Lagerqvist målar upp det hela så härligt för alla sinnen. Jag älskar alla detaljer. Hon skriver både inbjudande och lockande. Det är omöjligt att inte charmas och förälska sig i berättelsen. 

Jag är också väldigt förtjust i intrigen. Det finns många ingredienser i den som tilltalar mig. Det handlar om unga Ester Tillman som efter makens död är fri att göra vad hon vill. Hon drömmer om att bli privatdetektiv, men självförtroendet har sänks under tiden med maken. Hon gör dock slag i saken när hon får arvet efter maken. Hon har ju ändå hjälpt sin pappa, under tiden han var polis, med att lösa fall. 

Under en seans, som hon följt sin mamma till, dör en deltagare under mystiska omständigheter. När det hela avskrivs vill mannens fästmö att Ester ska ta reda på vad som hände. Under utredningens gång stöter hon på ett hemligt sällskap, som inte vill att någon avslöjar deras hemligheter. 

Jag är så glad att det är första delen i en serie, så jag får chansen att återkomma. Det är för bra för att bara läsa en bok.



Inga kommentarer: